Aktuelno iz kulture

Hauser pred koncert u Beogradu: U klasici je tabu biti šoumen, a ja sviram za ljude

Komentari

Autor: Tanjug

14/10/2023

-

22:21

Hauser pred koncert u Beogradu: U klasici je tabu biti šoumen, a ja sviram za ljude
Violončelista Stjepan Hauser - Copyright Tanjug/Jadranka Ilić

veličina teksta

Aa Aa

Violončelista Stjepan Hauser, nekadašnji član dvojca 2Cellos, pred prvi samostalni koncert u Beogradu 24. oktobra u Štark areni, kaže da svi mogu zavoleti klasiku ako se svira sa harizmom, da je njegov nastup spektakl i rolerkoster emocija, a da je zvuk čela fascinirao i svetske pop, i rok zvezde. 

"Imam sreću da sviram muziku koja je univerzalna i gde god da se pojavim svi je dobro razumeju, jer nema jezičke barijere. Muzika nas sve spaja, to je moja misija. Kod mene dolaze ne od sedam do 77, već od jedne do 100 godina“, rekao je Hauser Tanjugu.

Priznavši da se uvek divio harizmatičnim pop izvođačima kao što su Elvis Prisli, Fredi Merkjuri i Majkl Džekson, Hauser je naveo da sebe tako doživljava, kao i da je još sa 2Cellos želeo da napravi spektakl u kojem svi mogu da uživaju.

Pošto je kao četvorogodišnjak čuo violončelo na radiju, čiji ga je zvuk opčinio, Hauser je u rodnoj Puli započeo školovanje na tom instrumentu, završivši srednju muzičku školu u Rijeci.

"Bilo mi je žao što violončelo nije tako popularno kao violina, gitara, klavir, išlo mi je na živce što je tako. Tada se javio moj prvi bunt, i tako sam se trudio dokazati da čelo zapravo može biti zvezda, a ne u pozadini“, napomenuo je Hauser.  

Nakon takmičenja, master klasova i studija, Hauser je poželeo da pomakne granice i violončelo i klasiku predstavi široj populaciji.

"Samo bih svirao iz duše i srca, te sam uvideo da je publika uvek na mojoj strani. Znao sam da sam ja u pravu, a ne profesori, jer su oni bili prilično limitirani. Publika je uvek u pravu“, naveo je hrvatski muzičar.

Hauser je naveo da je na studijama bio tabu da se od koncerta klasične muzike pravi šou i spektakl, odnosno da muzičar ne sme biti šoumen, zabavljač na sceni. 

"Ja ipak sviram za ljude, za publiku, i zato publika to uzvraća. Osećam da me isto tako puno voli. Na notnim zapisima ne može da se sve napiše - šarm, harizma, emocije. Da je Mocart živ, sigurno ne bi danas svirao samo tako klasično, školski“, ocenio je Hauser.  

Nedavno je osnovao „Hauser fondaciju“ sa ciljem da približi mladima čari klasične muzike na drugačiji način, "duboko uveren da svi mogu obožavati klasiku, samo zavisi na koji način se prezentuje".

"Ako se to uradi sa energijom, harizmom uz puno strasti, nema čoveka na svetu koji neće da zavoli klasiku. Zato sam i osnovao svoju fondaciju, jer danas u digitalno doba mladi su bombardovani sa svih strana raznim sadržajima, gubi se mogućnost da slušaju tolika remek dela“, rekao je Hauser.

Instrumentalna obrada Džeksonove pesme "Smooth Criminal“  svojevremeno je donela Hauseru uspeh na Jujtubu sa nekoliko miliona pregleda i preokret u karijeri.  

"Osetio sam novu svežinu, krv, ritam i plus u 'Smooth Criminal' i nastala je eksplozija. Povezao sam se sa Lukom Šulićem, napravili smo 2Cellos, jer je i njemu bilo dosta toga da svira samo klasiku, i onda smo tako rokali 10, 12 godina, po arenama, širom sveta“, podsetio je violončelista.  

Nakon pretežno rok repertoara sa 2Cellos, Hauser je želeo da samostalno proba opet nešto novo, otkrivši u sebi nežnu, romantičnu, senzualnu stranu i latino zvuk.

Svojevremeno je pop pevač Elton Džon vodio 2Cellos na svoju turneju, a Hauser je skoro svirao i sa sastavom U2, operskim pevačem Andreom Bočelijem, kao i sa Džordžom Majklom, Erosmit i Red hot čili pepers, što je "dokaz koliko je čelo univerzalni jezik".

"Svi su fascinirani tim zvukom i način na koji ja to izvodim. Imao sam čast da su me svi oni hteli u svojim projektima. Kao kameleon se uklapam u sve te različite svetove. Čelo nema barijere, i pomera sve granice“, naglasio je Hauser.  

Prema njegovim rečima, omiljena kompozicija mu u zavisnosti od raspoloženja može biti latino pop klasik "Besame Mucho“ ili hard rok hit AC/DC "Thunderstrike“. 

Pred svoj koncert "Rebel With a Cello" u Štark areni, Hauser kaže da je, u odnosu na pozorišta gde je intimnije i bliži je dodir sa posetiocima, nastup u velikoj dvorani "jedna nova disciplina“, gde radi na tome da privuče pažnju publike i prilagođava repertoar.

Hauser ističe da nikada nije odsvirao isti koncert, čak i ako bi repertoar bio isti.

"Set lista je pravi rolekoster emocija: publika prvo plače, onda se smeje, zatim pleše. Kreće se lagano sa klasikom, kako odmiče koncert, sve je dinamičnije i luđe. Sviđa mi se raznolikost, jer se na mojim koncertima može slušati sve. Kada ste na rok koncertu, očekujete samo rok, ako je klasična muzika, to je samo klasika“, objasnio je Hauser.  

Prema njegovim rečima, "Beograd je uvek poseban, ovde je srdačna publika", i oseća se kao kod kuće, dočekan sa puno ljubavi.

Hauser se prisetio i da se dešavalo da 2Cellos u određenim trenucima odsviraju i kompozicije kakve su "Mesečina“ Gorana Bregovića, pesme pevača narodne muzike Halida Bešlića, koji im je jednom u Bosni i Hercegovini bio gost iznenađenja, kao i pop pevač Željko Joksimović na Kalemegdanu.

"Suludi muzički koktel"

Govoreći o svojim muzičkim uticajima, Haser je to nazvao "suludi muzički koktel", u kome su od raznih značajnih klasičnih muzičara do pop i rok imena kakva su Elvis Prisli, Fredi Merkjuri, Sting, Din Martin, Hulio Iglesijas, ili sastavi Kvin, U2 i Ej si di si, uz Olivera Dragojevića, koga je, kaže, uvek voleo.

Hauser je istakao da je srećan što je upoznao kompozitora filmske muzike Hansa Cimera i ocenjuje da je "filmska muzika nova klasika". 

"Enija Morikonea nažalost nisam imao prilike da upoznam pre njegove smrti. Zato sam upoznao njegovog sina, sa kim sam sarađivao. Posvetio sam Morikoneu novu kompoziciju“, napomenuo je Hauser.

Dostigavši milionske pratioce na društvenim mrežama, Hauser smatra sebe za influensera, ali ističe da tu ulogu koristi da širi kvalitetnu muziku, i ne gubi vreme na besmislice, trenutne trendove, instant zvezde.

Kada je na pozornici bilo koji muzičar, Hauser smatra da je važno da ima harizmu, jer "ako je nemaš, onda će to ljudima biti dosadno dok sviraš“.  

"Čelo je moje sve, moja devojka, žena, najbolji prijatelj, sa njim sam počeo da komuniciram sa svetom. Bio sam jako sramežljiv kao klinac, povučen, iako teško da danas u to neko može da poveruje. Nisam se puno družio, bio sam u svojim mislima. Tek kasnije sam počeo da se otvaram prema ljudima", otkrio je Hauser.

Prema njegovim rečima, "danas je najteže i pored slušanja tolikih uzora, pronaći svoj način muziciranja, neki svoj jezik, nikako ne kopirati druge". 

"Posebno je danas lako da se samo skoči na internet, iskopira se neka muzika, onda se odmah skače dalje na sledeći trend. Potrebno je pronaći neki svoj unutrašnji glas, stil, i ostati veran sebi“, naglasio je violončelosta.

Hauser je naveo da je stigao tu gde je danas tako što je "pratio svoje snove uprkos svim poteškoćama i izazovima koje život stalno stavlja na put".

"Ako veruješ u snove, drži se, koračaj samo dalje. Na kraju se sve ostvari“, poručio je muzičar.
Hauser nije želeo da otkriva iznenađenje za beogradsku publiku na koncertu "Rebel With a Cello“, jer "morate doći da vidite“.  

„Možda će biti i neki after parti gde ćemo pevati sve ove naše pesme, zaključno sa 'Mesečinom'. Uvek imam u rukavu neke pesme za bis, i onda ako me budu zvali da izađem, imaću spremno šta još da sviram i obradujem publiku 24. oktobra u Štark Areni“, zaključio je Hauser.  

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak