Izbori 2022

Izbori u aprilu prvi sa promenama u izbornom procesu: Šta je doneo set usvojenih izbornih zakona?

Komentari

Autor: Fonet

16/02/2022

-

11:55

Izbori u aprilu prvi sa promenama u izbornom procesu: Šta je doneo set usvojenih izbornih zakona?
Izbori u aprilu prvi sa promenama u izbornom procesu: Šta je doneo set usvojenih izbornih zakona? - Copyright Tanjug/Sava Radovanović

veličina teksta

Aa Aa

Vanredni parlamentarni izbori i izbori za lokalne uprave, raspisani za 3. april, biće po prvi put organizovani u skladu sa promenama u izbornom procesu, koje proizilaze iz seta izbornih zakona usvojenih desetak dana pre raspisivanja izbora.

Neke od novina su da je rok za predaju izbornih lista za parlamentarne izbore produžen sa 15 na 20 dana pre održavanja izbora, regulisan je način prikpljanja potpisa podrške izbornim listama i uvedene obaveze vezane za tzv. funkcionersku kampanju, pokazuje analiza Otvorenog parlamenta.

Za podnošenje kandidature liste nacionalne manjine više nije potrebno 10.000 potpisa jer listu sada potpisima može podržati 5.000 građana. Uvedena je zakonska zabrana da se potpisi podrške prikupljaju od birača na njihovom radnom mestu ili da se birači na bilo koji način izlažu pritisku da potpisom podrže izbornu listu, a zabranjeno je i vođenje paralelnih evidencija birača.

Predstavnici vanparlamentarnih stranaka, koji do sada nisu imale pravo da budu članovi biračkog odbora u stalnom sastavu, na ovim izborima imaće tu mogućnost, što bi trebalo da doprinese efikasnijoj kontroli glasanja. Posmatrači izbora, koji do sada nisu imali pravo da unose primedbe u zapisnik sa biračkog mesta, sada će svoja zapažanja unositi u poseban formular koji propisuje RIK o predstavnicima posmatrača i koji sačinjava birački odbor.

Osim Republičke izborne komisije i biračkih odbora, koji su dosad bili nadležni za sprovođenje izbora, uvedene su lokalne izborne komisije kao srednji nivo izborne administracije na koje je prenet jedan deo nadležnosti koje je do sada imao RIK.

AP/ Darko Vojinovic

 

Lokalna izborna komisija će određivati biračka mesta, obrazovati biračke odbore i razmatrati prigovore birača. Biračima je ostavljen rok od 72 časa nakon zatvaranja biračkog mesta da podnesu zahtev za poništavanje glasanja na biračkom mestu na kojem su upisani u izvod iz biračkog spiska ako ih je birački odbor neosnovano sprečio da glasaju ili ako im je na biračkom mestu povređeno pravo na slobodno i tajno glasanje.

Birači će prigovor podnositi prvo lokalnim izbornim komisijama i kada je reč o parlamentarnim i predsedničkim izborima, a tek potom Republičkoj izbornoj komisiji kao drugostepenom organu. Prigovor na neku nepravilnost kojoj je birač svedočio i zbog koje je podneo prigovor, a ne tiče se toga da je lično njemu uskraćeno neko pravo, smatraće se neosnovanim.

U pogledu sprečavanja tzv. funkcionerske kampanje i korupcije uvedena je obaveza da javni funkcioner, među kojima je i predsednik Repubike, uvek nedvosmisleno predoči sagovornicima i javnosti da li iznosi stav organa u kojem obavlja javnu funkciju ili stav političke stranke kojoj pripada.

Iz ove obaveze sada su izuzeti narodni poslanici, poslanici pokrajinske skupštine, gradski i opštinski odbornici, ali to izuzeće više ne važi i za predsednika Republike.

Dosadašnje finansiranje stranaka zaduživanjem regulisano je propisom da partije mogu uzeti kredit isključivo kod banaka i drugih finansijskih organizacija, koje su pod nadzorom Narodne banke Srbije, a maksimalan iznos zajma može biti 25 odsto sredstava koje stranke obezbeđuju iz javnih izvora, što do sada nije bilo ograničeno.

FOTO TANJUG/ SAVA RADOVANOVIC

 

Građani pojedinačno mogu stranci na godišnjem nivou donirati iznos od najviše 10 prosečnih mesečnih zarada, a ne 20 kako je bilo prethodno zakonsko rešenje. Ograničenja donacija pravnim licima su sada najviše 30 prosečnih mesečnih zarada za razliku od dosadašnjih najviše 200 prosečnih mesečnih plata.

Promenjeno je i dosadašnje zakonsko rešenje da se strankama iz budžeta za finansiranje troškova izborne kampanje proglašene liste dodeljuje 20 odsto u jednakim iznosima, a 80 odsto ukoliko su osvojile mandate, srazmerno broju osvojenih mandata.

Predviđeni novac iz budžeta za finansiranje troškova izborne kampanje proglašene liste sada će biti 40 odsto u jednakim iznosima za proglašenu listu, dok se 60 odsto dodeljuje srazmerno broju osvojenih mandata.

Novina je i finansijska kontrola koja do sada nije postojala, a Državna revizorska institucija od sada će svake godine obuhvatiti odgovarajući broj partija koji imaju predstavnike u Narodnoj skupštini.

Na lokalnim izborima do sada je za podnošenje izborne liste bilo potrebno 200 potpisa birača, a po novom zakonskom rešenju neeophodan broj potpisa zavisiće od broja stanovnika u jedinici lokalne samouprave, s tim što je za liste nacionalne manjine neophodno upola manje potpisa od tog broja.

Pripisano je da lista nacionalne manjine može da bude proglašena ako ta izborna lista predstavlja nacionalnu manjinu čiji je procenat pripadnika u ukupnom broju stanovnika na teritoriji jedinice lokalne samouprave manji od 50 odsto. Izmenama zakona uvedena je i obaveza lokalnih izbornih komisija da odluke i zapisnike objavljuju na svojim sajtovima.

Mediji i kampanja funkcionera 

Izmene seta izbornih zakona, usvojenih desetak dana pre raspisivanja izbora, pratila je i izmena Zakona o elektronskim medijima koja se odnosi izveštavanje medija o takozvanoj funkcionerskoj kampanji, čime je delimično udovoljeno zahtevima opozicinih stranaka.

Usvojene izmene predviđaju da 10 dana pre dana glasanja mediji ne mogu izveštavati o zvaničnim javnim skupovima na kojima se otvaraju infrastrukturni i drugi objekti poput pruga, puteva, mostova, škola bolnica, fabrika.

To podrazumeva da 10 dana uoči izbora izostaju i medijski izveštaji o početku izgradnje takvih i sličnih objekata infrastrukture ako na tim skupovima učestvuju javni funkcioneri koji su kandidati za predsednika Republike, poslanike u republičkoj ili pokrajinskoj skupštini, gradske i opštinske odbornike.

Obaveza medija je da pre početka izborne kampanje objave tarife za političko oglašavanje, a kriterijumi po kojima se određuje cena političkog reklamiranja i uslovi plaćanja moraju podjednako da važe za sve kandidate na izborima i sve podnosioce proglašenih izbornih lista, odnosno predlagače proglašenih kandidata.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Talk of the town