Evropa

Tri grada u Nemačkoj, tri napada: Iako su motivi različiti, jedna stvar je ista - izvršeni su automobilom

Komentari

Autor: DW

06/03/2025

-

07:47

Tri grada u Nemačkoj, tri napada: Iako su motivi različiti, jedna stvar je ista - izvršeni su automobilom
Tri grada u Nemačkoj, tri napada: Iako su motivi različiti, jedna stvar je ista - izvršeni su automobilom - Copyright Tanjug AP/René Priebe/dpa via AP

veličina teksta

Aa Aa

Dve osobe su poginule, a 25 je povređeno kada je u ponedeljak automobil uleteo u gomilu ljudi u centru grada Manhajm, na jugozapadu Nemačke. Napad automobilom na prepunom gradskom trgu ponovo je skrenuo pažnju na to da ovo nije prvi slučaj kada vozači uleću u masu.

Incident u centru Manhajma dogodio se u ponedeljak tokom regionalnih karnevalskih proslava. Dogodio se nakon nedelja upozorenja da bi potencijalni teroristički napadi mogli da se dogode tokom perioda praznovanja pred Uskrs. Međutim, čini se da napad nije motivisan političkim ili verskim faktorima, a vlasti istražuju mentalno zdravlje osumnjičenog kao mogući faktor, prenosi Dojče vele.

Ipak, izbor vozila kao smrtonosnog oružja u ovom incidentu, kao i u smrtonosnim napadima u Minhenu i Magdeburgu u poslednjih nekoliko nedelja otvara pitanje - zašto automobil?

Serija napada u Nemačkoj koristi automobile kao oružje

Automobili su korisni, ali njihova veličina, brzina i manevarske sposobnosti takođe ih čine potencijalno smrtonosnim.

Iako nisu uobičajeni kao oružje, godinama unazad su često bili smrtonosni predmet u tragičnim događajima. Na primer, u napadu u Nici 2015. godine poginulo je 86 osoba, kada se vozač kamionom namerno zaleteo u masu ljudi okupljenih za Dan Bastilje.

Tanjug AP/Michael Probst

 

U Evropi je bilo još ovakvih slučajeva, a napada vozilom bilo je i u Izraelu, kao i u Kini.

Kako piše DW, mnogi od ovih napada imali su verske i političke motive i usledili su nakon što su neke radikalne islamističke grupe pozvale na potencijalne napade korišćenjem lako dostupnih vozila.

Tri nedavna incidenta u Nemačkoj nemaju zajedničku ideološku osnovu, naglašava DW. Za navodnog počinioca napada u Magdeburgu veruje se da je saudijski državljanin sa antimuslimanskim uverenjima. Nasuprot tome, osumnjičeni za napad u Minhenu mogao je imati proislamističku motivaciju, prema rečima tužilaca. A osumnjičeni za napad u Manhajmu smatra se nemačkim državljaninom, bez istorije ekstremističkih sklonosti. Ono što svi oni imaju zajedničko je automobil.

U 2018. godini, sociolog i stručnjak za studije kulture Vinsent Miler i kriminalista Kit Hajvard zajednički su napisali studiju o prirodi napada automobilima kao "imitativnim" događajima.

Tvrde da ti napadi funkcionišu kao model koji drugi mogu replicirati, umesto da imaju ideološku motivaciju.

Miler ukazuje na nedavne događaje u Kini, koji su opisani kao napadi "osvete društvu" i rezultirali su time da su počinioci dobili smrtnu kaznu.

Tanjug AP/Michael Probst

 

"Ljudi koji ovo rade često su prilično ogorčeni, postoji osećaj nepravde, osećaj besa", rekao je Miler za DW.

Nakon takvih napada, često može biti vrlo malo definitivnih dokaza o političkim ili verskim motivima.

"Vrlo često su to napadi koji se događaju u trenutku ili su veoma brzopleto sastavljeni oblici napada. To su veoma različiti pojedinci: neki mogu biti muslimanski radikali, neki američki desničarski aktivisti, neki ljudi imaju problema sa mentalnim zdravljem. Profil počinioca je veoma teško definisati. Glavna stvar koju imaju zajedničko je sam čin", rekao je Miler.

Šta se može učiniti da se spreče ovakvi napadi u budućnosti?  

Paulin Pail, stručnjak za međunarodnu sigurnost u RAND Europe, bila je uključena u izveštaj iz 2022. godine za Evropsku komisiju koji istražuje načine prevencije napada automobilima.

Tanjug/AP/Matthias Balk

 

"Pomalo je teško razumeti koje su motivacije i da li postoji stvarni obrazac ili je to samo zbirka izolovanih događaja. Mislim da ovo nije pretnja koja je jedinstvena za Evropu, a što se tiče psihologije, mislim da to u velikoj meri zavisi od vrsta motiva i političkih ciljeva koje imaju oni koji napadaju", rekla je za DW.

Izveštaj RAND-a za Evropsku komisiju istraživao je kako bi mogao da se ograniči pristup vozilima, posebno putem sistema iznajmljivanja ili "peer-to-peer" usluga, koje su koristili osumnjičeni u nedavnom napadu u Nju Orleansu i eksploziji u Las Vegasu.

Podizanje prepreka za pristup iznajmljenim vozilima mogla bi biti korisna mera. Sprovođenje strožih zahteva za identifikaciju, finansijske depozite i provere pozadine su opcije.

Geofencing, koje stvara virtuelne granice koje omogućavaju vlastima da daljinski primenjuju podešavanja na pametnim vozilima, moglo bi da ometa napade automobilima u budućnosti. Međutim, da bi takve tehnologije funkcionisale, incident bi morao biti brzo identifikovan kako bi se spečio gubitak života.

Bolje dizajnirana urbana područja mogla bi biti jedan od najjednostavnijih načina ublažavanja.

Pail ukazuje na stvaranje odvojenih puteva i trotoara kao primer.

"Stvari koje otežavaju pristup vozila određenim prostorima... Smatram da je to prilično interesantno kada razmišljamo o javnim prostorima i obezbeđivanju da oni budu upotrebljivi za svakodnevne građane, ali i da mogu doprineti njihovoj sigurnosti", rekla je.

Stubovi su jedna opcija i često se koriste u urbanim područjima, iako Pail kaže da je efikasnost fizičkih barijera nejasna.

"Fizičke barijere... mogu biti sredstva odvraćanja, ali je teško proceniti da li je to slučaj ili će ljudi preći na neki drugi način da izvrše nasilje", kaže ona.

AI Preporuka

Komentari (0)

Evropa