Evropa

Monpelje je pre godinu dana uveo besplatan javni prevoz: Šta se potom dogodilo i kakvi su rezultati?

Komentari

Autor: Euronews

23/12/2024

-

20:00

Monpelje je pre godinu dana uveo besplatan javni prevoz: Šta se potom dogodilo i kakvi su rezultati?
Monpelje je pre godinu dana uveo besplatan javni prevoz: Šta se potom dogodilo i kakvi su rezultati? - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Montpelje je uveo besplatan javni prevoz kako bi se izborio s krizom i olakšao troškove života svojim stanovnicima. Novi podaci pokazuju da je korišćenje javnog prevoza u tom gradu poraslo za trećinu od kada je postao besplatan pre godinu dana. 

Grad sa 510.000 stanovnika navodi da je od uvođenja sistema 21. decembra 2023. godine zabeleženo 110 miliona putovanja na mreži javnog prevoza, u poređenju sa 84 miliona putovanja 2019. godine, prenosi Euronews.

"Besplatan javni prevoz znači delovanje za budućnost naše dece i unuka u suočavanju sa izazovima klimatskih promena, čineći mobilnost bez CO2 dostupnom svima", izjavili su je Mihael Delafos, gradonačelnik Montpeljea, i Džuli Freš, potpredsednica oblasti Montpelje, u zajedničkoj izjavi.

Kako je Montpelje uveo besplatan javni prevoz?

Plan da javni prevoz bude besplatan za sve stanovnike bio je postepen. Godine 2020. javni prevoz je bio besplatan tokom vikenda, a naredne godine postao je besplatan za osobe mlađe od 18 godina i starije od 65.

Dve godine kasnije, ambiciozan korak da prevoz bude besplatan za sve stanovnike stupio je na snagu, čineći Montpelje najvećim evropskim gradom koji je uveo ovakvu meru.

Samo stanovnici imaju pravo na besplatan prevoz, i oni moraju da se prijave koristeći foto identifikaciju i dokaz o adresi u zamenu za besplatan karticu za prevoz. Kartica se mora skenirati pri svakom putovanju kako bi grad mogao da prati statistiku korišćenja.

Političari kažu da je klimatska kriza bila ključni razlog za uvođenje ove mere, jer su želeli da podstaknu prelazak na ekološki prihvatljiviji prevoz kako bi smanjili emisije i zagađenje vazduha u gradu.

Takođe, želeli su da poboljšaju životni standard ljudi, napominjući da bi porodica sa četvoro članova mogla uštedeti 1.470 evra godišnje kroz ovaj sistem.

Kako se finansira besplatan javni prevoz?

Međutim, javni prevoz se i dalje mora nekako finansirati. U Francuskoj postoje tri glavna izvora finansiranja. Jedan je komercijalni prihod, poput karata, koje Montpelje i dalje naplaćuje od nerezidenata.

Takođe, postoji porez na poslodavce sa najmanje 11 zaposlenih koji služi za finansiranje javnog prevoza i usluga mobilnosti. Na kraju, javna sredstva se obezbeđuju od strane lokalnih vlasti.

Kritičari besplatnih sistema javnog prevoza tvrde da trošak snosi poreski obveznik i da ovo može obeshrabriti ulaganje u sisteme javnog prevoza.

Montpelje ističe svoj investicioni plan od milijardu evra u prevoz tokom šest godina, sa novcem uloženim u biciklističke staze i zajedničke vožnje, kao i javni prevoz.

Iako Montpelje može biti najveći grad koji je uveo besplatan javni prevoz, on nije prvi u Evropi koji je to uradio.

Talin u Estoniji je to učinio još 2013. godine. Od tada su mnogi drugi gradovi i opštine uveli sopstvene sisteme, dok su dve evropske zemlje takođe uvele ovu meru. Luksemburg je 2020. godine učinio tramvaje, autobuse i metroe besplatnim za sve, a Malta je pratila njihov primer 2022. godine.

Komentari (0)

Evropa