Usvojen kontroverzan zeleni plan EU: Avio-kompanije će od 2025. morati da prate "tragove pare" iz svojih aviona
Komentari03/09/2024
-12:13
Zvaničnici EU u petak su usaglasili kontroverzne nove zelene planove, kojima se snažno protivila avio-industrija.
Naime, avio-kompanije koje obavljaju letove sa evropskih aerodroma uskoro će morati da podnesu Evropskoj komisiji procenjeni uticaj pare od mlaznih motora na klimu, kao i količinu ugljen-dioksida koju emituju godišnje.
Avioindustrija je snažno lobirala protiv novih pravila - koja su iza zatvorenih vrata usvojili vladini delegati u petak, 30. avgusta - rekavši da nema dovoljno istraživačkih podataka o efektima tragova.
Ali Evropska komisija, iako je priznala "inherentne neizvesnosti" o uticaju avio industrije na klimu bez CO2, rekla je da je "neto doprinos globalnom zagrevanju dobro poznat" i da će novi zahtevi za izveštavanje pomoći u daljem istraživanju ove oblasti.
"Studije su pokazale da neizvesnost u ovim efektima nije dovoljan razlog da se izbegne akcija", rekao je izvršni direktor EU.
Tragovi pare iz mlaznih motora sadrže okside azota, crni ugljenik i druge supstance štetne za klimu, a pokazalo se da potpomažu oblačnost u visokoj atmosferi gde, za razliku od niskih oblaka, utiču na zadržavanje toplote.
Zašto su "duge linije" povlašćene?
Neke procene sugerišu da je njihov doprinos globalnom zagrevanju najmanje onoliki koliko i dva odsto svetskih emisija ugljen-dioksida koje dolaze od aviona.
Grupe za zaštitu životne sredine bile su kritične prema privremenom isključenju dugih letova iz ove obaveze, prema konačnom dogovorenom tekstu. Pravila će se, naime, sledeće godine primenjivati samo na letove između aerodroma u Evropskom ekonomskom prostoru – odnosno EU plus Island, Norveška i Švajcarska.
"Aviokompanije na dugim linijama ponovo dobijaju povlašćeni tretman od EU", rekla je Kristina Henc, menadžerka za politiku u oblasti vazduhoplovstva u briselskoj lobističkoj grupi Transport & Environment.
"Oni su naporno radili na podrivanju akcije i istraživanja o smanjenju CO2 i nagrađeni su za svoj trud".
"Na kraju krajeva, ovaj predlog je bio tu da pomogne boljem razumevanju problema, a sada je ovaj napor ometen", rekla je Henc za Euronews, napominjući da su avio-kompanije dobile samo ograničenu koncesiju od zakonodavaca – pravila će se proširiti na sve letove u i iz EU od 2027.
Zakon je usledio nakon nedavne reforme evropskog sistema trgovanja emisijama (EU ETS), prema kojoj određene kompanije moraju da konkurišu za dozvole za svaku tonu CO2 koju emituju. Cena je trenutno oko 70 evra po toni – što je otprilike emisija transatlantskog povratnog putovanja jednog putnika.
Novi zakon EU takođe postavlja pravila o tome kako proceniti ugljenični otisak održivih avio goriva, koja se mogu proizvesti iz biogoriva, organskog otpada ili zelenog vodonika.
Svako gorivo čiji je ugljenični otisak životnog ciklusa najmanje 70 odsto niži od standardnog kerozina biće ocenjeno kao gorivo "nulte emisije" u svrhu poboljšanja šeme trgovanja. Tamo gde se obnovljiva električna energija koristi za sintezu održivih goriva, ona mora biti iz novopostavljenih, namenskih vetroturbina, solarnih polja ili sličnih kapaciteta.
Komentari (0)