Pilot za Euronews o drami iznad Dubrovnika: Takve situacije nisu retkost na primorskim aerodromima
Komentari02/12/2024
-21:00
Drama iznad Dubrovačkog aerodroma: avion pun putnika jedva je sleteo zbog sudara sa jakom burom. Ovakve situacije nisu retkost na primorskim aerodromima, a o tome koliko one mogu biti opasne je za Euronews Srbija govorio pilot Branko Janković.
Sagovornik je napomenuo kako je u svojoj karijeri imao dosta sličnih slučajeva i kako su naleti vetrova u pojedinim slučajevima česta pojava.
"Pa u pojedinim područjima je češća pojava, za Dubrovnik nije retka, kao i za Tivat, jer tamo duvaju jaki vetrovi iz severoistočnog kvadranta, odnosno bura. Imao samo u svojoj pilotskoj karijeri dosta takvih slučajeva, međutim, nema iznenađenja, nema opasnosti, avioni su tako dobro opremljeni, a piloti su sposobni da uvek izbegnu katastrofu i nezgode. Oni će pokušati da slete ili će produžiti na novi krug, a u krajnjem slučaju, oni će otići na neki obližnji aerodrom na alternativno sletanje. To se događa u praksi i ništa nije čudno, pilot je na vreme odlučio da pokuša novi prilaz kada nisu tako veliki udari vetra. Nagla promena pravca i brzine vetra izaziva turbulenciju i moguće je da poremeti liniju, odnosno putanju aviona u preciznom sletanju na aerodrom", kaže sagovornik.
Pilot Branko Janković je rekao kako se tokom karijere našao u sličnoj situaciji.
"Imao sam priliku da u Tivtu, koji je veoma sličan Dubrovniku, sletim po veoma jakom vetru. Bila je bura, tako da smo imali tvrdo sletanje, toliko tvrdo da su nam poispadale kiseoničke maske", priseća se Janković"
On ističe kako je u takvim situacijama na kapetanu velika odgovornost.
"Pa sve zavisi od pilota. On donosi krajnju odluku sletiti ili produžiti. Kapetan aviona je odgovoran u takvim slučajevima bez obzira ko leti, da li leti kopilot ili kapetan, pa u krajnjem slučaju i kapetan koji je po praksi mnogo iskusniji, preuzima komande", tvrdi on.
Aerodromi koji su stalno ugroženi vetrovima
Postoje aerodromi u svetu koji su upravo zbog jakih vetrova poznati po komplikovanim sletanjima i uzletanjima koji su vremenom postali turistička atrakcija.
"Postoje aerodromi koji su stalno ugroženi vetrovima, a to su uglavnom u primorju gde duvaju vetrovi u zavisnosti od pravca piste. Vrlo je teško postaviti pistu u pravcu vetra, a najčešće duvaju vetrovi preko dana sa mora na kopno, a svi aerodromi su tako koncipirani, sagrađeni da budu paralelni sa obalom. To je veliki problem", kaže Janković i dodaje:
"Međutim, piloti su uvežbani. To se može uvežbati i na simulatoru letenja, gde ne postoji opasnost od bilo kakvih šteta, katastrofa. Mi vežbamo na simulatoru, pa nam povećavaju brzinu vetra. Svi se piloti familijarizuju sa takvim situacijama, tako da nema iznenađenja", pojašnjava Janković
Janković navodi aerodrome u nekadašnjoj državi gde je sletanje predstavljalo poseban izazov.
"U bivšoj našoj Jugoslaviji aerodrom Krk je bio nezgodan, zatim Zadar, iako je tamo bila i pilotska akademija vojske. Zato su postali dobri piloti. Vrlo je nezgodan Dubrovnik, vrlo je nezgodan Tivat, a u svetu ima dosta takvih aerodroma", kaže Janković i zaključuje kako mnogo toga zavisi od pilota.
Komentari (0)