Biznis vesti

Porše i Ferari traže izuzeće od zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem

Komentari

Autor: Tanjug

04/03/2023

-

15:57

Porše i Ferari traže izuzeće od zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem
AP/David Zalubowski - Copyright AP/David Zalubowski

veličina teksta

Aa Aa

Proizvođači luksuznih sportskih automobila Ferari i Porše traže da budu izuzeti iz odluke EU o zabrani prodaje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. godine, prenosi Blumberg. 

O tome su se dogovorile Evropska komisija i zemlje članice, a nedavno je odluku u cilju smanjenja emisija ugljendioksida, izglasao i Evropski parlament. 

Preostaje da Savet Evropske unije, odnosno lideri zemalja članica to i potvrde, što bi, kako nagoveštavaju u Briselu, moglo da se desi već u martu. 

Međutim, Evropska komisija saopštila je u petak u Briselu, posle odluke država članica EU da odlože usvajanje zabrane u celoj Uniji posle 2035. godine, da Komisija razume zabrinutost pojedinih zemalja po tom pitanju.

Iako pripadaju uskom segmentu automobilske industrije, status Poršea i Ferarija kao nacionalnih ikona bio je dovoljan da pokrene njihove vlade da dovedu u pitanje plan EU prošle nedelje samo nekoliko dana pre zakazanog glasanja.

Ovaj potez je potresao Brisel i ponovo otvorio pitanja oko navodno klimatski neutralnih e-goriva, koja su se pokazala preskupom alternativom za veliki broj proizvođača. 

Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen trebalo bi da se sastane sa kancelarom Olafom Šolcom na marginama sastanka nemačke vlade u nedelju, gde će se verovatno razgovarati o pitanju e-goriva.

Kako podseća Blumberg, Nemačka je i dalje jedina evropska nacija bez ograničenja brzine na delovima svog čuvenog autoputa, a protivljenje predloženom zakonu EU pokazuje nespremnost nacije da se oprosti od nekih suštinskih simbola, poput Poršeovog modela 911.

Međutim, nastojanja da se uspori usvajanje zakona EU u tako kasnoj fazi izazvala su kritike u automobilskoj industriji. Proizvođači koji ulažu milijarde u proizvodnju električnih automobila, ne žele da se preusmere na skupu potencijalnu alternativu.

Dok većina proizvođača automobila ulaže desetine milijardi u proizvodnju električnih vozila, Porše je investirao u fabriku e-goriva u Čileu, delom zato što proizvođač ne planira da pravi svoj sportski automobil 911 sa utičnicom. 

Upravljanje vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem na klimatski neutralan način bi takođe moglo pomoći da se ubrza dekarbonizacija transportnog sektora, kaže portparol Poršea. 

Ferari je saopštio da traži alternativna goriva kako bi nastavio da proizvodi automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Zagovornici e-goriva kažu da je to u suštini obnovljiva električna energija koja je pretvorena u zapaljivo, tečno gorivo. Da bi je napravili, naučnici kombinuju ugljen-dioksid izdvojen iz vazduha sa vodonikom dobijenim u procesu elektrolize vode, stvarajući sintetičko ugljovodoničko gorivo. 

E-goriva imaju gustinu energije koja je ekvivalentna derivatima fosilnih goriva, poput benzina ili dizela. Glavni uslov jeste da proizvodnja e-goriva bude klimatski neutralna, odnosno da se za nju koristi energija iz obnovljivih izvora na mestima gde je ima na pretek.

Za buduće nemačke i italijanske sportske automobile, superiorna gustina snage takvih goriva, u poređenju sa litijum-jonskim baterijama u električnim vozilima, značila bi da proizvođači automobila mogu da nastave sa proizvodnjom lakih sportskih automobila koji su okretni prilikom ulaska u krivinu.

Formula 1, najveće svetsko trkačko takmičenje, preći će na sintetička goriva za sezonu 2026. Iako ovaj potez neće uticati na ukupnu emisiju štetnih gasova u sportu — od kojih 99 odsto dolazi iz izvora koji nisu trkački automobili, kao što je putovanje avionom do trka širom sveta, oni će pomoći da se dokaže da sintetička goriva mogu pokretati automobile visokih performansi motora.

Osim ako ih ne spasu e-goriva, motori sa unutrašnjim sagorevanjem polako odlaze u istoriju. 

Dok kompanije poput Mercedes-Benz AG i BMV AG imaju timove koji rade na novoj generaciji motora sa unutrašnjim sagorevanjem kako bi se uskladili sa propisima o emisiji izduvnih gasova Euro-7, koji će stupiti na snagu 2025. godine, nema planova niti izdvoljenih sredstava za generaciju dalje od toga.

Pojedini predstavnici automobilske industrije su zabrinuti da bi izuzetak za e-gorivo, čak i ako je ograničen na neke sportske automobile, mogao ublažiti uticaj jasne zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem na automobilsku industriju do 2035.

Postoji nekoliko izuzetaka od novih pravila EU, ali zemlje članice i parlament ranije su se složili da će proizvođači poput Lamborginija, koji proizvode mali broj vozila dobiti mogućnost da ispune ciljeve sa godinu dana zakašnjenja. 

U Nemačkoj, e-goriva su deo šireg pokreta za razvoj tečnih i čvrstih goriva koja skladište obnovljivu energiju, ali nisu statičke baterije. 

Porše ima 12,5 odsto udela u HIF Global LLC, proizvođaču e-goriva koji upravlja globalnom pilot fabrikom u Čileu.

Ferari je najavio da će se program inovacija te kompanije fokusirati ne samo na električnu tranziciju, već i na e-goriva, maziva i rashladne tečnosti, što bi, kako navode predstavnici italijanskog proizvođača automobila, omogućilo smanjenje emisije štetnih gasova uz istovremeno korišćenje motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

Nemački ministar saobraćaja Volker Vizing je, oslanjajući se na istraživanja javnog mnjenja, najavio je da će Nemačka blokirati zakonodavstvo EU, budući da oko tri četvrtine Nemaca želi automobile koje pokreće motor sa unutrašnjim sagorevanjem, pokazalo je istraživanje Nordlight Research-a iz novembra 2022.

Vizing je u petak zahtevao od EU da pronađe rešenje za e-goriva.

„Protivrečno je kada Komisija EU poziva na visoke ciljeve zaštite klime s jedne strane, ali s druge strane otežava postizanje ovih ciljeva preambicioznom regulativom“, rekao je on.

 

Komentari (0)

Biznis