Mobilni za 10 dinara, Soni plejstejšn za 300 – pošiljke koje ne stignu do kupca idu na licitaciju, a početne cene su minimalne
Komentari06/07/2021
-20:18
Vest da u skladištu Amazona u Velikoj Vritaniji uništavaju milione neprodatih proizvoda svake godine obišla je svet pre nekoliko dana. Bivši radnik ove kompanije je svedočio da se na nedeljnom nivou uništi oko 130.000 predmeta, a među njima su i vredne tehničke stvari – laptopovi, mobilni telefoni i televizori, kao i nakit, knjige i drugi predmeti.
Sve kompanije koje se bave isporukom pošiljki imaju problem sa proizvodima koje i vlasnik i kupac "zaborave", jer ne postoji dovoljno veliko skladište u kojem bi ih mogli čuvati dok ih se vlasnici ne sete. U javnom preduzeću Pošta Srbije za Euronews Srbija kažu da je godišnji obim poštanskih pošiljaka oko 270 miliona i napominju da oni uništavaju samo pošiljke podložne kvaru, a nekada ih i prodaju neposrednom pogodbom, dok ostale predmete nude na licitaciji.
Prodaje se organizuju po teritorijalnom principu, ovih dana su oglašene dve u Beogradu i jedna u Kruševcu. A, sve što može da se pošalje ili naruči poštom, može se i naći na licitaciji. Najniža početna cena je jedan dinar, koliko košta glina ili deo za kola.
Početne cene za mobilni telefon ili ruž su 10 dinara, dok je minimum 20 dinara potrebno izdvojiti za naponski kabl, šampon protiv peruti, trzalicu za gitaru, šolje, maske za lice, knjige, udžbenik nemačkog, majice, plejer za auto – FM modulator ili privezak za ključeve. Za isto toliko novca Pošta nudi veštačko đubrivo, dok Sveto pismo i zastava koštaju po 100 dinara.
Na prodaju su i tamjan, jastuk, sapun i rajfešlus. Početna cena za inhalator je 500 dinara, za aparat za brijanje 100, kao i za zastavu za koju nije navedeno kako izgleda. Kupaći se može naći i za 50 dinara, za koliko se prodaje i kavez za ptice. Polovan "Soni plejstejšn" sa igrama koji nije stigao do novog kupca ima početnu cenu od 300 dinara.
Cene su niske, ali nema mnogo biranja
Cene su pristupačne, ali kupci nemaju veliki izbor kad je vrsta proizvoda u pitanju. Uglavnom je ponuđen po jedan primerak, a ima robe različitog kvaliteta. Tek oni građani koji se pojave na licitacijama, mogu videti u kakvom je stanju roba koju ovo javno preduzeće nudi, jer na sajtu postoji samo spisak sa cenama, bez opisa.
"Na licitacijima se proda oko 90 odsto ponuđenog sadržaja, što govori da su ti sadržaji generalno atraktivni građanima, pre svega zbog niskih cena. Pošiljke koje se ne prodaju ni na licitaciji mogu se, shodno proceni Komisije, izložiti na sledećoj javnoj prodaji, prodati neposrednom pogodbom ili na osnovu ugovora o otkupu otpadnog materijala ili komisijski uništiti", navode u Pošti Srbije.
U skladu sa Zakonom o poštanskim uslugama, poštanska pošiljka za koju se utvrdi da ne može da se uruči ni primaocu, ni pošiljaocu, u rokovima predviđenim opštim uslovima za obavljanje poštanskih usluga, smatra se neisporučivom. To mogu bitiiti pisma, paketi i ekspres pošiljke.
"Svaka radna i područna jedinica ima u svom sastavu Odeljak neisporučivih pošiljaka u kojem se
pošiljka čuva i korisnik poštanskih usluga je može u okviru roka čuvanja preuzeti uz plaćanje svih eventualnih zaduženja koja su vezana za konkretnu pošiljku. Po isteku roka čuvanja, robu i druge predmete koje poštanska pošiljka sadrži, poštanski operator izlaže javnoj prodaji", kažu u Pošti Srbije.
Čuvaju ih pet meseci pre prodaje
Poštanski operator je obavezan da komisijski pregleda neisporučive poštanske pošiljke, što podrazumeva i otvaranje radi utvrđivanja adrese primaoca ili pošiljaoca.
"Tretman i čuvanje same pošiljke uslovljen je sadržinom koja je utvrđena prilikom komisijskog pregleda. Najduže se čuva pošiljka koja sadrži robu i druge predmete i to šest meseci od dana komisijskog pregleda. Posle isteka roka predviđenog za čuvanje neisporučivih poštanskih pošiljaka, sadržina poštanskih pošiljaka koje sadrže robu i druge predmete, izlaže se javnoj prodaji, a ostale registrovane pismonosne pošiljke koje sadrže korespondenciju se uništavaju", objašnjavaju u Pošti Srbije.
Oni navode i da se na spisku robe koja nije ispručena najčešće nalaze dečije igračke, parfemi,
kozmetika, nakit, knjige, mobilni telefoni i oprema, automobilske gume, računari, delovi računara, štampači, odeća i obuća, kućni aparati i drugi predmeti koji mogu biti polovni ili novi.
"Najveći broj neisporučivih pošiljaka je iz Srbije. Pošiljke iz međunarodnog saobraćaja za primaoce u Srbiji, koje nisu mogle biti uručene primaocima, se vraćaju državi porekla, odnosno njenom poštanskom operatoru koji će tu pošiljku pokušati da uruči pošiljaocu, izuzev u veoma retkim situacijama kada sa omota pošiljke nije moguće utvrditi državu porekla pošiljke. Takođe, u odeljku za neisporučive pošiljke se mogu naći i pošiljke koje su poslate iz Srbije za primaoce u inostranstvu, a koje po vraćanju iz inostranstva nije bilo moguće uručiti pošiljaocima u našoj zemlji", navode u Pošti Srbije.
Komentari (0)