Biznis vesti

Kamioni koji "beže" sa auto-puta da bi izbegli putarinu moraće da je plaćaju i na Ibarskoj magistrali

Komentari

Autor: Dušan Hadži Nikolić

02/02/2023

-

19:00

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Uskoro bi vozači kamiona mogli da počnu da plaćaju putarinu i na magistralnim pravcima. JP "Putevi Srbije" raspisalli su tender za projektovanje sistema naplate za teška teretna vozila na putevima nižeg reda. To bi, nadaju se, trebalo da uvede red u sistem putarina i smanji oštećenja saobraćajne infrastrukture. Jedna od trasa koja je prva spominjana za uvođenje novog sistema je Ibarska magistrala, koju vozači teretnjaka i dalje koriste kako bi izbegli putarinu na Auto-putu "Miloš Veliki", ali se još ne zna koji će još putevi ući u sistem naplate.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je ranije da bi ove godine trebalo da započne uvođenje sistema. Ministar je rekao da je još 2021. godine izrađena studija opravdanosti na putevima nižeg reda, a da je na osnovu analize zaključeno da bi nova tehnologija, koja je kompatibilna sa postojećim sistemom naplate putarine u Srbiji, omogućila automatsku naplatu putarine bez zaustavljanja. Tu tehnologiju, kako je rekao, karakterišu pouzdanost i tačnost u procesu naplate putarine, uz zaštitu privatnosti i smanjenje negativnih uticaja na životnu sredinu.

"Ona omogućava da vozila mogu da održavaju svoju brzinu i menjaju trake dok prolaze ispod portala za naplatu putarine, na kojima se nalaze antene koje beleže prolazak vozila i evidentiraju upotrebu TAG uređaja, zbog čega predstavlja najefikasnije rešenje za naplatu putarine za teretnjake van auto-puteva", naveo je Vesić.

Tanjug/Sava Radovanović

 

On je istakao da se putevi nižeg reda uništavaju od kamiona koji se često pretovareni.

"Tako ćemo zaštititi puteve prvog reda u čiju rekonstrukciju se ulažu milijarde evra od uništavanja. Posle nekoliko godina korišćenja od teških i pretovarenih kamiona ti putevi moraju ponovo da se rekonstruišu. To nema nigde u svetu”, rekao je ministar Vesić.

Sistem koji se očekuje naziva se DSRC - MLFF, već postoji u Evropi i omogućava slobodan protok vozila.

"Mi prevoznici najbolje znamo koliko znači izgradnja novih infrastrukturnih objekata, koliko znači kavlitetan saobraćajna infrastruktura i takve pojave koje se javljaju kada su i tranzitna vozila iz inostaranstva, ali i neki naši prevoznici koji nemaju potrebe da idu određenim magistralnim putevima koliko urušavaju infrastrukturu", kaže Goran Aleksić direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransporta".

Glavić: Uvođenje naplate će biti izazov

Na Saobraćajnom fakultetu navode da iako su i do sada postojala pravila i kazne za vožnju teških teretnih vozila van auto-puta, to nije dalo rezultate. Veruju da će i sada naplata na putevima nižeg reda biti izazov.

"Mislim da će organizaciono to biti veliki problem da se reši. Verovatno na nekim otvorenim deonicama između gradova gde nema raskrsnica, verovatno tu, ali to je jedan veoma komplikovan problem", smatra Draženko Glavić, profesor Saobraćajnog fakulteta.

Tanjug/Tara Radovanović

 

On objašnjava da je u pitanju sistem bez zaustavljanja, da vozila prolaze i registruju se preko posebnog uređaja.

"Komunicira se sa opremom na putu i kao u postojećem sistemu kod nas sa barijerama odnosno sa rampama sa tim što u ovom slučaju nemate zaustavljanja prođete normalno. Sistem vas registruje, ako ste kamion preko 12 tona, nemate tag, sistem vas registruje i plaćate kaznu", objašnjava profesor Glavić.

Osim bolje naplate, trebalo bi i da se ubrza saobraćaj. Cena novog sistema kao i kada bi mogao da bude uveden posle projektnog tendera za sada su nepoznanica. 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis