"Nešto me je vuklo": Dao je otkaz na mesto direktora i krenuo u neizvesno - 180 tona kafe kasnije njegov san je ostvaren
Komentari28/01/2023
-18:00
Gradska pržionica je mesto gde svako može dobiti kafu po sopstvenom ukusu. Ova pržionica ima 56 različitih vrsta kafa iz 29 zemalja i najkvalitetniju opremu za pečenje, mlevenje i pravljenje kafe. Njen osnivač i veliki poznavalac kafe Mihailo Kovačević u razgovoru za emisiju Euronews Srbija o uspehu kaže da je za savršenu šoljicu kafe potreno tri stvari: dobra oprema, dobar barista i dobro ispečena kafa.
Dodaje da njegovi klijenti nisu samo ugostitelji, već da ovde svraćaju i pojedinci, strane ambasade, a najveći kupci su IT kompanije.
Kovačević kaže da onako kako danas izgleda Gradska pržionica, tako je izgledala i dok je samo zamišljao. Ideja je od početka, kaže, bila da pokaže ljudima da kafa ne mora da bude samo gorka i da za dobar ukus kafe nisu neophodni šećer i mleko.
"Postoji preko 50 zemalja u kojima se uzgaja kafa. Ovde ih imamo iz 29 zemalja, postoji preko 1.000 plantaža. Svaka od tih kafa je specifična na svoj način.Upravo ova raznolikost je bio jedan od razloga osnivanja ovog biznisa. Tačnije, da ljudima ponudimo nešto drugačije, da ne moraju uvek da piju istu kafu. Da im omogućimo da istražuju i uživaju u ukusima koji se njima sviđaju. Mi pravimo kafu prema zahtevu klijenata i negde je naš slogan "Izbori se za ukus, probaj različite kafe da bi našao šta se tebi sviđa"", objašnajva on.
Diplomirani inženjer mašinstva nije oduvek bio pržioničar. Kao specijalista za motorna vozila radio je u automobilskoj industriji, bio u Americi, vratio se, a prvi kontakt sa pržionikom za kafu imao je u rodnom Lazarevcu.
"Imao sam prijatelja koji je imao stari pržionik. Ako se sećate devedesetih je svaka ulica imala svog pržioničara koji bi gurnuo svoj pržionik u neku šupu. Tako sam ja njega pitao da mi da taj pržionik, kako bih ga ja kao mašinski inžnjer rasturio i sredio. Udahnuo sam mu novi život i onda sam lokalnog pržioničara, koji je devedestih pekao kafu, pitao da mi objasni kako se peče kafa. On mi je tada samo rekao da treba da sipam zelenu kafu i da kada postane braon da je izvadim iz pržionice. Znao sam da sigurno to nije tako, i da verovatno postoji neka nauka iza svega toga. Tako sam počeo da istražujem", priča on kako je došao na ideju da krene da se bavi ovim poslom.
Otkaz na starom poslu, i početak novog i neizvesnog
Istraživanje ga je odvelo, kaže, u Nemaku. Završio je u Probatovom centru za ispitivanje kafe. Oprema koju danas ima upravo je kupljena u ovoj fabrici.
"Oni kažu ova mašina se ne ostavlja deci, ona se ostavlja unucima. Ako vam ja kažem da smo za tri godine na ovoj mašini ispekli 180 tona kafe, a onda i dalje izgleda kao nova, onda vam je jasno o kakvoj mašini se radi", navodi.
Zahvaljujući mnogobrojnim seminarima Mihailo se sve više zainteresovao za kafu. Iako je u to vreme radio kao direktor poznatog lanca pekara, odlučio je da da otkaz.
"Kada sam posle osam ili devet godina dao otkaz, onda je vlasnik, pošto je bio iznenađen tom mojom odlukom, rekao da treba da odem na more i da razmislim o svemu. Čak mi je i tri meseca plaćao da se ne pojavljujem na poslu i sve ostale beneficije, ali sam ja ipak doneo odluku da odem bez obzira što je supruga u startu bila skeptična. Ne znam šta je, ali me nešto vuklo da krenem", kaže.
U posao je ušao sa partnerom i čistim kapitalom, bez kredita. To im je omogućilo da ne prave kompromise i da rade onako kao što su zamislili. Svakome ko ovde dođe pokazuju čitavu proceduru nastaka kafe.
"Ovo je srce naše firme, ovde je početak i kraj svega. Ovo je najvredniji deo koji posedujemo. Ovde se ispituje kako zelena kafa tako i gotov proizvod pečena kafa", objašnjava Kovačević izgled svoje Pržionice.
Inače, ovde imaju 56 različitih kafa, a one se dele na dve vrste: robustu i arabiku. Na gorak ukus robuste ljudi u Srbiji su navikli, a pošto je arabika kvalitetnija nastoje da je približe kupcima.
"Ideja je da ga prebacimo na arabiku. Arabika ima kiselosti u sebi, ukoliko mu kiselost nije prihatljiva onda mi tu arabiku pečemo tamnije. Tako dolazimo do početnog ukusna koji se njemu sviđa", kaže on.
Dodaje da klijent kasnije može da se predomisli i napravi drugačiju kombinaciju kafe. Pre svakog pakovanja i isporuke, kvalitet ispečene kafe proverava se u laboratoriji.
"Jedini dokaz da ste nekome dali isto ispečenu kafu je ukoliko ovaj uređaj pokaže isti broj, odnosno boju kao i svaki prethodni put. Na taj način mi garantujemo kontinuirani kvalitet i to se i pokazalo kao dobar recept, jer sa 150 klijenata nijedan nas nije napustio od početka. Ne zato što smo mi nešto specijalno, već zato što smo isporučivali kontinuirani kvalitet", objašnjava on kako posluju.
Prvi klijenti prijatelji, jedina reklama od "usta do usta"
Od samog početka Mihailo je verovao u uspeh ovog posla. I dok su u drugim pržionicama za cilj imali jednog novog klijenta mesečno, kod njega su dolazila dva klijenta dnevno.
"Prvi klijenti su bili moji prijatelji koji su imali ugostiteljske objekte i to je bilo možda 10 klijenata. Onda su počeli ljudi da organizuju tim bildinge, vršili smo edukacije za pripremanje kafe, prženje kafe. Kompanije su htele da svoje zaposlene dovedu ovde da nešto vide radije nego da ih odvedu na ručak tako je krenula priča od usta do usta. Nismo imali nikakvu reklamu, nemamo je ni dan danas", kaže.
Firma danas ima devet zaposlenih. Da bi dobili posao ovde nije neophodno predznanje o kafi, ali svako ko ovde radi zna da napravi odličan espreso. Jedna od njih je i Neda Stojanović koja kaže da su u Gradskoj pržionici svi jedanki, nema, kaže, povlašćenih.
"Kafu na poslu kuva onaj ko prvi stigne ujutru. Šef voli isključivo citrusnu", kaže ona.
Za Kovačevićevog partnera, Aleksandra Kosanovića, Pržionica je druga kuća a zaposleni mu, navodi, dođu kao porodica.
"Posao iz mog ugla smatram drugom kućom. Sve moje kolege smtram porodicom Uvek se ispomažemo međusobno, komunikacija nam je prelepa, trudimo se da se družimo i van posla", kaže.
Kovačević dodaje da za razliku od drugih preduzetnika koji imaju problem da nađu radnike, oni često svoje podsećaju da idu svojim kućama da u Pržionici ne bi ostali ceo dan.
Kapacitete ove pržionice odavno su prevazišli, a cilj je da pređu u novi, veći prostor. Svakoga ko ovde dođe dočekuju kafom, koju pre toga sigurno nije probao.
"Postoji jednostavno pravilo za pripremu dobrog espresa. Ako za 25 sekundi pripremite 25 mililitra tečnosti sa debljinom kreme od 2,5 milimetara, to je onda espreso u kome ćete uživati i vi i onaj koga poslužujete", objašnjava Kovačević i dodaje da sve i da ne znate ovo pravilo, lekcija koju naučite u ovoj Pržionici je da je najbolja kafa ona koja se vama najviše sviđa.
Komentari (0)