Centrifuga radi samo dok traje garancija: Kupci najviše primedbi imaju na veš mašine, ali one su samo deo problema
Komentari19/12/2022
-19:32
Kućni aparati traju koliko i garancija, a prosečan "rok upotrebe" im je oko dve godine. To je pokazalo istraživanje sprovedeno u Hrvatskoj, a utvrđeno je i da su aparati lošijeg kvaliteta nego ranije. Zbog skupih popravki i nedostatka delova, potrošačima se najčešće više isplati da ih bace nego da ih popravljaju. Evroparlamentarci predlažu zakone koji bi to promenili, poput zabrane obaveznog ažuriranja uređaja, kao i ohrabrivanje potrošača na servisiranje i popravku aparata.
Iz udruženja potrošača ukazuju da ništa bolja situacija nije ni u Srbiji. Prema podacima Ministarstva trgovine, prošle godine je u Srbiji evidentirano ukupno 23.472 potrošačkih prigovora, a čak 4.707 se odnosilo na električe uređaje, među kojima je najviše primedbi bilo na belu tehniku 2.153 i kućne aparate sa 1.113, kao i 1.046 na televizore i 396 na klime i grejalice. U najvećem broju slučajeva potrošački prigovori su se odnosili na reklamaciju, rok i način odgovora na reklamaciju.
Električar Tomislav Micić kaže da su mu se mnoge mušterije žalile da je radni vek uređaja taman koliko i garancija.
"U Srbiji je to pet godina i to je to. Čuo sam mnogo komentara - taman istekla garancija i kao da je programirano da se pokvari čim izađe garancija - možda i jeste, ko zna", priča Micić.
On kaže da su starije mašine dosta trajne zato što na njima nema elektronike koja se pokvari pa onda bude problem.
"To je sve automatika - lako se popravlja, lako se menja. Ranije je to bilo mnogo jednostavnije. Televizori su pre bili sa staklenim ekranom i oni su se mogli popravljati. Kasnije su došli ovi sa ravnim ekranima, u koje su ugrađeni takvi delovi koji nisu označeni. Prosto ne znaš koji deo treba da zameniš, jer ne znaš šta je unutra, i to je umnogome otežalo popravku televizora koji se danas proizvode", objašnjava Micić.
Najviše primedbi na veš mašine
Električar napominje da nove uređaje nema ko da popravi i ističe da se to ni ne isplati, jer su uređaji jeftiniji. Kupci takođe primećuju da uređaji ne traju kao nekada, a Micić kaže da se najviše žale na veš mašine.
Nenad Bumbić iz udruženja Zaštita potrošača kaže da su o ovom problemu razgovarali i sa jednim proizvođačem, od kog su, kako tvrdi, dobili otvoreni odgovor da je nemoguće da aparati traju kao što su odamedesetih godina, jer danas "čak za polovinu jako malog minimalca može kupiti veš mašina, a ranije je trebalo 5 ili 6 dobrih jugoslovenskih plata". Kako prenosi, kada bi se proizvodile veš mašine koja su u nivou kvaliteta kakav su imale pre 30 godina koštale bi 150.000 do 200.000 i više dinara.
U udruženju potrošača kažu da je najveći problem što potrošači ne mogu da dokažu da proizvođači ugrađuju kvarove u uređaje. Ukazuju da bi tehnika duže trajala kada bi bile omogućene popravke i kada bi na tržištu bilo rezervnih delova, ali ističu da proizvođači uopšte nisu u obavezi da proizvode rezervne delove za te uređaje, pa je njihovo osposobljavanje posle kvara sve teže.
"Mi smo u bivšoj Jugoslaviji imali propis po kome su recimo proizvođači tehničkih uređaja za automobile i druge proizvode morali da snabdevaju tržište najmanje sedam godina rezervnim delovima za njihove proizvode. To je pod pritiskom EU ukinuto i danas je obaveza proizvođača da snabdeva tržište rezervnim delovima ravno nula dana", kaže Bumbić.
Najpoznatiji slučaj planskog zastarevanja proizvoda datira još iz dvadesetih godina prošlog veka, kada je grupa proizvođača rešila da rok trajanja sijalica skrate 10 puta, jer više nisu imali kome da ih prodaju.
Komentari (1)
Aleksandar
19.12.2022 19:49
Masina za ves korodirala već posle godinu dana. Garancija ne vazi jer u kupatilu postoji slivnim, koji je označen za glavnog krivca. Insiejcihe ne tragiku sto uputstva nema na srpskom jeziku. Itd, Itd….