Država dokapitalizuje Er Srbiju - Etihad sve tiši suvlasnik
Komentari23/09/2022
-18:14
Država je odlučila da dokapitalizuje "Er Srbiju" tako što će postati vlasnik 1,82 miliona akcija koje će platiti 15,5 miliona evra. Prema informacijama Bloomberg Adria, Vlada Srbije je na taj način još jednom pomogla nacionalnom avipoprevzniku da se nosi sa tekućim pritiscima u avioindustriji , jer Etihad Airways to nije u mogućnosti.
Kompanija će izdati 1,82 miliona akcija, a svaka će koštati po 1.000 dinara, pokazuje odluka Skupštine akcionara dostupna na sajtu Agencije za privredne registre (APR). Stoga, ukupna vrednost uplate avio-kompaniji iznosiće 1,82 milijarde dinara, tj. 15,5 miliona evra. Kako je "Er Srbija" navela, taj potez je "mera otklanjanja poremećaja nastalih u poslovanju tokom 2021. godine, prouzrokovanih pandemijom kovida 19".
Dokapitalizacija srpske nacionalne avio-kompanije preduzeta je na zahtev "Er Srbije", u skladu sa uredbom vlade kojom se predviđa mera dokapitalizacije privrednih subjekata pogođenih pandemijom. Kako piše Bloomberg Adria, na zahtev Vlade Srbije, Komisija za kontrolu državne pomoći je razmotrila predložene mere i potvrdila da je mera uvećanja osnovnog kapitala Društva usklađena sa srpskim zakonodavstvom, čime su se stvorili uslovi da se dokapitalizacija sprovede.
Samim tim, najnovijim potezom smanjen je udeo Etihad Airwaysa u kompaniji "Er Srbija" na 16,4 odsto, dok je državni udeo povećan na 83,6 odsto. Prethodno, država je imala 82 odsto akcija, a emiratski avio-gigant 18 odsto.
"Rukovodstvo kompanije izražava zahvalnost Vladi Republike Srbije na tome što je tokom 2020. i 2021. godine pružila podršku nacionalnoj avio-kompaniji kroz dokapitalizaciju. Time je kompaniji omogućeno da prevaziđe poteškoće u poslovanju uzrokovane pandemijom virusa korona u najtežem periodu u istoriji putničkog avio-saobraćaja", naveli su iz avio-prevoznika za Bloomberg Adriju.
S povećanjem broja ruta koje leti, "Er Srbija" će imati i dodatne investicije te će nova sredstva dobro doći. Kompanija je ovog leta uvela niz novih letova iz Beograda, poput onih za Palma de Majorku, Salcburg i Bolonju, a objavila je i da će povećati broj letova ka Sjedinjenim Američkim Državama.
"Na ovaj način stvorene su osnove za dalje nesmetano poslovanje i prevazilaženje teškoća izazvanih pandemijom, a Kompanija će raditi na daljem osnaživanju svoje pozicije regionalnog lidera i nastaviće da pruža direktan i indirektan doprinos srpskoj ekonomiji", dodato je u saopštenju.
Cela avio-industrija se ovog leta našla pod velikim pritiskom, jer nije očekivala toliko brz oporavak potražnje posle teških pandemijskih meseci početkom godine. Tako je i došlo do toga da se stvaraju nepodnošljive muke za putnike koji su satima i danima čekali na aerodromima zbog otkazanih letova usled manjka osoblja i štrajkova.
Uprkos poteškoćama, kako piše Bloomberg Adria, "Er Srbija" bila je među manje pogođenim kompanijama u Evropi problemima u industriji. U izjavi za Aero Telegraph ove nedelje, izvršni direktor Jiri Marek rekao je da očekuje da kompanija ostvari mali profit ove godine, što smatra za uspeh posle dve godine pandemijskog saobraćaja. Prema prognozama Mareka, 2023. godine će kompanija prevazići broj putnika iz 2019. godine, a posle toga je sebi postavila cilj rasta od 10 do 15 odsto na godišnjem nivou.
Međutim, kao i druge industrije, i avijacija je pogođena sve višim cenama goriva za koje ne izgleda da će opasti, jer eskalacija sukoba u Ukrajini veoma utiče na tržišta te je svaka prognoza upitna.
Stojaković: Dokapitalizacija je opravdani scenario
Prilikom prethodne dokapitalizacije, ministar saobraćaja Tomislav Momirović je rekao da je to pitanje nacionalnog interesa i dostojanstva, a urednik Ekonomije u "Večernjim novostima" Dušan Stojaković kaže da smo tokom pandemije, pre tri godine, videli koliko je značajno imati državnu kompaniju koja je mogla da se stavi u službu svom narodu. On je rekao da je nacionalni avioprevoznik tada bio "državna taksi služba koja je donosila vakcine, lekove i medicinsku opremu i da je zbog toga generisao gubitke".
"Naša država je zahvaljujući upravo i Air Srbiji čiji avioni su bili na raspolaganju da donesu neophodne vakcine i medicinsku opremu iz celog sveta, od respiratora, do svega što je bilo potrebno. Pomogli su da Srbija tokom korone nema ni španski, ni italijanski scenario, tako de je to savršeno opravdano. Mislim da je ovih 15 miliona evra koje je dokapitalizovala država najmanje što je mogla da uradi država, jer je drugačiji način ne postoji pošto je Srbija potpisnica Sporazuma o otvorenom nebu i Evropska komisija ne dozvoljava bilo kakve dotacije osim na ovakav način", rekao je Stojaković.
On je rekao da je Air Srbija od beogradskog aerodroma napravila značajnu destinaciju, gde godišnje dolaze milioni putnika.
"Za šest meseci, samo od PDV-a na popijunu kafu na aerodromu od putnika će ova injekcija biti isplaćena. Za mene je to jedan opravdani scenario i sasvim podržavam takvu odluku", rekao je Stojaković.
On je istakao da je Etihad otvorio srpskom avioprevozniku vrata mnogih svetskih aerodroma i da je veoma bitno da postoji takva velika kompanije.
Milošević: Nema opravdanja za sipanje državog novca
Urednik u dnevnom listu "Danas" Aleksandar Milošević kaže da bi bilo teško naći razloge da se opravda takav stav da se kaže da je Air Srbija strateški važna za državu i ističe da ne postoji objašnjenje vlasti zašto stalno sipaju novi novac u to preduzeće.
"Vlada bi trebalo da izađe i da kaže zašto je iz ekonomskih razloga neophodnoi potrebno da pomognu Air Srbiji. Ovako to izgleda koa paušalno bacanje novca u sve veću rupu koja nikako da se zatvori. Da li postoje indirektni razlozi zbog kojih se državi isplati da subvencionišemo "Er Srbiju", da li su nam možda prihodi u turizmu zbog toga porasli i da opravdavaju ta ulaganja, ili je to važno zbog poslovnih putovanja, priliva investicija, što smo povezani sa svetom i što je lako doći. Sve te stvari možemo uzeti hipotetički, kao razloge zbog kojih država i dalje izdvaja novac za "Er Srbiju". Međutim, trebalo bi neko da izađe i da pokaže analizu i te posredne efekte. Nismo do sada to videli, a na osnovu onoga što do sada znamo, to je loš posao", smatra Milošević.
On kaže da je Srbija imala koristi od partnerstva sa Etihadom kada je ušla u taj posao, jer, smo bili deo velike mreže, ali da je to "koncept koji se raspao".
"Sada imamo sve manje koristi, jer se Etihad praktično povukao iz Air Srbije, zadržali su pasivno udeo od 15 odsto, ali su jasno su stavili do znanja da ne žele da ulažu ni dinara. Nama to govori da je ta kompanija neisplativo preduzeće, jer da može veliki sistem kakav je Etihad napravio bi od nje uspešnu firmu. Za to je zaslužna činjenica da je i Etihad u velikim problemima", smatra sagovornik Euronews Srbija.
On je dodao i da je u periodima kada je "Er Srbija" poslovala u plusu to bilo zbog subvencija države i napomenuo da to "nije bilo zdravo i održivo poslovanje, već u minusu koji je stalno pokrivala država iz budžeta što se i danas nastavlja".
Komentari (0)