Vlasnici polovnjaka mogu da odahnu: Prolaz na tehničkom pregledu i bez katalizatora
Komentari08/06/2021
-16:37
Vlasnici polovnih automobila koji su strahovali zbog pooštrenih uslova registracije i merenja izduvnih gasova, čija primena počinje od 5. jula mogu da odahnu. Čak i oni koji su u međuvremenu sa vozila skinuli katalizatore, neće imati problem prilikom provere ispravnosti vozila, jer je rok za njihovu ugradnju pomeren za dve godine, odnosno do 5. jula 2023.
Stručna javnost imala je nekoliko primedbi na Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, koji bi trebalo da stupi na snagu 5. jula ove godine, a državni sekretar u Ministarstvu saobraća Milan Petrović za Euronews Srbija kaže da je većina njih uvažena. Nema, međutim, ni govora o odlaganju merenja količine izduvnih gasova na automobilima.
On ističe da je Radna grupa Ministarstva saobraćaja šest meseci analizirala sve odredbe Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima i tvrdi da će svi vlasnici automobila koji su do sada propisno održavani moći da prođu na tehničkom pregledu i da kriterijumi nisu strožiji nego što su bili.
"Pravilnik je u fazi izmene i trebalo bi da procedura oko njegovog usvajanja bude završena u narednih desetak dana, a svakako pre 5. jula. Emisija izduvnih gasova će se meriti, ali će važiti pravilo da dozvoljena količina za sva vozila proizvedena pre 1. januara 2015. godine bude 4,5 odsto ugljen-monoksida, dok će za automobile proizvedene posle tog datuma dozvoljena koncentracija biti 3,5 odsto. Time smo izbegli prvobitno rešenje koje je predviđalo da se gleda godina prve registracije", objašnjava Petrović.
On napominje i da će sva vozila koja su prvi put registrovana u Srbiji pre 5. jula 2015. i koja su proizvedena sa katalizatorom, a sada ga nemaju, imati rok do 5. jula 2023. da ga ugrade. S druge strane, svi automobili koji u Srbiji budu prvi put registrovani posle 5. jula ove godine, moraće da imaju katalizator.
Petrović napominje i da je delimično uvažena i druga primedba, na koju su ukazali iz Asocijacije tehničkih pregleda, da se ne meri ovalnost. Ova mera je, kako kaže Petrović, odložena za dve godine, do 5. jula 2023. godine.
"Ovalnost će se meriti, ali neće uticati na ocenu ispravnosti vozila", rekao je državni sekretar.
Na ovaj problem je u razgovoru za Euronews Srbija ranije ukazao Vlada Marinković, predsednik Asocijacije tehničkih pregleda. Sada kaže da je merenje ovalnosti gubljenje vremena i, ako se već neće uzimati kao merodavno za tehničku ispravnost vizila, ne bi ga trebalo uopšte ni raditi.
"Odredbom o merenju ovalnosti kočnica predviđeno je da ta vrednost mora da bude manja od 20 odsto po točku da bi vlasnici mogli da registruju auto, jer bi se u suprotnom tretirao kao neispravan. Postavljena granica je veoma rigorozna i ne bi mogao da je ispoštuje ogroman broj vozila. Metod merenja nije precizno definisan i samim tim su granice bile prestroge", tvrdi predsednik Asocijacije tehničkih pregleda.
Agencija za bezbednost saobraćaja: Registracija i posle 5. jula po nepromenjenim uslovima
Građani će i nakon 5. jula po nepromenjenim uslovima moći da registruju vozila, saopštila je Agencija za bezbednost saobraćaja.
"Primena odredbi iz Pravilnika koje se odnose na kočnice, na uređaje za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova i druge biće odložene na period od najmanje dve godine", navela je Agencija.
Kako navode, izmene i dopune Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, omogućiće građanima da i dalje registruju vozila pod nepromenjenim uslovima.
"Uočeni problemi u primeni pojedinih odredbi Pravilnika uticali bi da veliki broj vozila ne ispuni uslove koji se zahtevaju na tehničkom pregledu, a čija bi primena počela 5. jula 2021. godine", saopštila je Agencija.
Pravilnik je, podsećaju, donet 2012. godine i u nadležnosti je Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Podsećaju i da je u toku 2021. formirana radna grupa koja je trebalo da unese izmene i dopune u Pravilnik, te da su u radnoj grupi predstavnici Ministarstva, Uprave saobraćajne policije, Agencije za bezbednost saobraćaja, beogradskog Mašinskog fakulteta, Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu i AMSS-CMV.
Komentari (0)