Lučić za američki "Forbs": Smanjenje cena rominga je dobro i za potrošače i za biznis
Komentari12/10/2021
-17:03
Kraj naplate rominga na Zapadnom Balkanu od jula ove godine odnosno komunikacija bez granica veliki je korak napred u međuregionalnoj saradnji i važan simbol napretka, s obzirom na skorašnju istoriju našeg regiona, kaže generalni direktor Telekom Srbija Vladimir Lučić.
"Građani širom regiona sada mogu da uživaju u putovanjima bez potrebe da gase telefone ili da brinu o troškovima na kraju meseca", piše Lučić za američki biznis magazin Forbs.
Evropska unija je napravila presedan kada je 2017. godine uvela sopstveni okvir za roming, rekao je Lučić, prenosi Blic.
Iako su naši prijatelji i kolege u Hrvatskoj i Sloveniji imali koristi od toga, stvorila je prepreku za ostatak Zapadnog Balkana gde su visoki troškovi rominga i dalje nesrećna stvarnost, naveo je Lučić.
"To je bila jedna od najvećih prepreka slobodnoj prekograničnoj komunikaciji u regionu koji treba da komunicira više, a ne manje. Društvo to zahteva, jer smo sa dolaskom novih generacija sve više vođeni digitalnim tehnologijama, i oni očekuju da budu sve vreme onlajn", navodi direktor Telekoma.
Kako kaže, ono što je dobro za potrošače je dobro i za kompanije u regionu, koje žele da izgrade svoje biznise i pronađu nova tržišta.
Korist koju smanjenje cene rominga mogu da donesu su ilustrovane na primeru EU, dodaje Lučić.
Prema anketi Eurobarometra, godinu dana nakon što je uveden takav roming, 82 odsto ljudi koji su putovali u neku zemlju EU reklo je da je osetilo benefite novih pravila.
Kako je saopšteno tada iz EU: "Roming kao kod kuće radi i postaje navika, potrošači to cene, potrošnja je povećana, a potražnja za mobilnim servisima tokom putovanja u EU veoma visoka. To sve koristi i potrošačima i operatorima", naveo je Lučić.
"Ako je ovo primer kako kreatori politike i regulatori zajedničkim snagama mogu da poboljšaju život građana tako što će im predstaviti nešto što im i treba i žele jeftnijie, onda ne postoji razlog zašto se ovo ne bi implementiralo i na našem tržištu na Balkanu. Siguran sam da sve što vidimo negde drugde možemo da ponovimo i ovde, ali sve zavisi od operatera i da li će oni prihvatiti nova pravila, kao i od njihovog efikasnog sprovođenja".
Lučić ističe da ta prekretnica na Zapadnom Balkanu dolazi nakon tri godine pažljive pripreme i pregovora.
Očekivanja od vlasti bila su velika, ali su očekivanja operatera i potrošača bila još veća.
Lučić, takođe, navodi da su na skupu u Beogradu 2019. godine predstavnici ekonomija Zapadnog Balkana potpisali dogovor o snižavanju cena usluga rominga u javnim mobilnim komunikacijskim mrežama u regionu Zapadnog Balkana.
Na ovaj način potpisnici su se dogovorili da do 1. jula 2021. godine maksimalne maloprodajne cene rominga dovedu do nivoa cena u domaćem saobraćaju svakog od njih, odnosno po pravilima Evropske unije.
"U svim fazama inicijative da se ukine roming na Zapadnom Balkanu, moja i druge kompanije su implementirale odluke i smernice koje su donosili kompetentni autoriteti. Sve telekomunikacione kompanije su imale opipljivu ulogu smanjenju cena prekogranične komunikacije. Od potpisivanja dogovora operateri su krenuli sa faznim ukidanjem naknada za roming, koje su 1. jula bile od 83 do 96 odsto manje nego pre samog dogovora".
Uprkos gubitku zarade, roming može da bude recept za buduće uspehe kako se tradicionalni telekomunikacioni i mobilni operateri budu sve više transformisali u multimedijalne provajdere, poručio je Lučić.
Kao što možemo da primetimo kontinuirane promene u ponašanju potrošača, dodaje, tako će biti potrebno da se menjaju i prilagođavaju i biznis modeli.
"Kao i svuda drugde u svetu, glas će zameniti podaci kao glavni izvor prihoda. Kako sami podaci budu sve više pristupačni, telekomunikacione kompanije će ubrzano moći da diverzifikuju njihovu komercijalnu ponudu, od fiksne i mobilne telefonije ka širokopojasnom internetu i distribuciji multimedijalnog sadržaja, kako budu investirali u infrastrukturu i povezanost. Putovanje ne prestaje ovde. Sledeće postignuće je uklanjanje cena rominga između Zapadnog Balkana i EU", naglasio je Lučić.
Napominje da ništa konkretno još nije rečeno, ali da je to prirodna evolucija regiona koji sve više želi da postane deo evropske porodice.
Takođe, ostali koji imaju koristi, naša dijaspora i dalje ostaju ključni cilj za budući rast.
Telekomi širom zemalja Zapadnog Balkana mogu da budu predvodnici u pružanju novih usluga i proizvoda drugima, posebno u Austriji, Nemačkoj i Švajcarskoj.
"To je sledeći korak za region čiji sektor telekomunikacija nastavlja da raste i sazreva. Ambicije ne prestaju ovde, jer Telekomi nastavljaju da isporučuju ono što mušterije žele po ceni koji mogu da priušte", zaključio je Lučić za Forbs.
Euronews Srbija je u vlasništvu Arena channels grupe koja je deo Telekoma Srbija.
Komentari (0)