Prognoze za cene polovnih automobila: Koji su najtraženiji modeli i na šta treba obratiti pažnju prilikom kupovine
Komentari23/01/2025
-15:58
Prošla godina je bila dobra, kada je u pitanju prodaja polovnih automobila u Srbiji, a cene su blago rasle. I dalje se najviše kupuju polovna vozila proizvođača iz Nemačke i Francuske. Najtraženiji modeli su i dalje pre svega tri modela Volkswagen-a, koji su na vrhu liste najprodavanijih i u 2024. godini - golf, pasat i polo, a svoje mesto na listi su našli i francuski proizvođači - Peugeot i Renault. Postavlja se pitanje kako da prepoznamo da li je ono što prodavci predstavljaju prilikom kupovine polovnih automobila, upravo ono što i kupujemo.
Godišnji rast prodaje polovnih automobila iz uvoza iznosi oko 2,6 odsto, kaže za Euronews Srbija PR sajta Polovni automobili Petar Veličković i dodaje da je prošla godina bila godina stabilizacije tržišta polovnih automobila.
"To možda nije puno, ali svakako da je značajno jer je prekid jednog trenda koji traje godinu, godinu i po dana, gde smo imali konstantan pad prodaje polovnjaka. Sa druge strane, treba reći da cene ipak jesu bile u porastu tokom 2024. godine. Ako bismo računali prosečne cene svih oglašenih polovnjaka kod nas na sajtu, imamo rast od četiri odsto na kraju decembra u odnosu na početak prošle godine. I tu imamo dobre vesti u smislu da je, ako bismo gledali 2023. na 2022. godinu, tada je rast cena iznosio 19 odsto, tako da opet imamo neko smirivanje i na tom polju", rekao je Veličković.
Što se tiče najtraženijih modela, kupci u Srbiji su i dalje odani nemačkim proizvođačima, pre svega tri modela Volkswagen-a su tradicionalno i u 2024. bile na vrhu te liste - golf, pasat i polo, to su modeli svih generacija. Tu je Audi sa modelom A4, tu je i opel astra. Kada pričamo o proizvođačima, Volkswagen jeste na prvom mestu, ali nemački proizvođači tu dalje dominiraju, Audi i Opel, ali ima mesta u prvih pet i za modela Peugeot-a, i za modela Renault-a, tako da su dva francuska proizvođača našla svoje mesto u prvih pet", rekao je Veličković za Euronews Srbija.
Koliko su kupci spremni da izvodje za polovni automobil?
Sajt Polovni automobili je u nekoliko navrata radio anketu sa korisnicima u vezi sa tim koliko su novca spremni da odvoje za kupovinu polovnog automobila.
Veličković kaže da je anketa potvrdila da je gornja granica 10.000 evra što je, dodaje on, i logično jer 50 odsto polovnih automobila koji se uvezu u Srbiju koji nađu put do kupaca u toku godine i jesu stariji od 10 godina.
"Kako cene rastu, sve je manje tih vozila koja možemo da priuštimo, a da su preko 10.000 evra", kaže sagovornik Euronews Srbija.
On je rekao da 99 odsto polovnih automobila stiže u Srbiju sa tržišta Evropske unije i da je teško dati konkretan odgovor i prognozu o tome kakva nas to godina očekuje kada su u pitanju cene polovnih automobila.
"Mi zavisimo od tržišta Evropske unije. Ako se tamo bude nastavio neki trend da cene ne rastu, da bude stabilno tržište, ima nekih predikcija da bi moglo doći do snižavanja kamatnih stopa, onda imam umeren razlog za optimizam da se ti pozitivni trendovi prenesu na naše tržište. Naravno, biće potrebno vreme za tako nešto, jer kad god je neka kriza, kad dođe do rasta cena, to se dešava prilično brzo, a kad treba da se smiruje, da cene padaju, taj proces teče jako sporo. Ali mislim da imamo razloga za optimizam da se ova godina nastavi ka stabilizaciji", rekao je on.
Veličković, međutim, navodi nije realno očekivati da dođe do nekog većeg pada cena polovnjaka, makar u prvoj polovini ove godine.
O čemu voditi računa pri odabiru i kupovini?
Dešavalo se da mnogi budu prevareni prilikom kupovine polovnog automobila, pa su tako neka vozila pretrpela neke popravke, a kupcu to nije rečeno, a problem je i vraćanje kilometraže.
Prvi korak pri kupovini je sam odabir automobila i gledanje automobila na sajtu.
Veličković je rekao da se dešavalo da kupci daju kaparu, osobi za automobil koji nikad nisu videli uživo i koju ne poznaju, navodeći da je bila konkretna situacija da je čovek platio 500 evra kaparu nekome ko je online dao svoju ličnu kartu na uvid, ali da je taj dokument bio falsifikat.
"Podigao je novac, prestao da se javlja. Dakle, prvi savet ljudima jeste da vode računa kada ulaze u proces kupovine, da ne daju kaparu, pogotovo ljudima o kojima ne znaju ništa", kaže on.
Kada je reč o vraćanju kilometraže, Veličković kaže da to jeste problem u Srbiji, ali i problem na mnogo većim tržištima kao što je Nemačka.
On dodaje da mnoge države to nisu rešile do kraja.
"Međutim, mi danas imamo načine da probamo da vidimo kakvo je stvarno stanje. Imamo internet platforme gde možemo da ukucamo VIN oznaku, odnosno broj šasije, da vidimo istoriju vozila, da li je eventualno vozilo bilo oštećeno ili nije. I na kraju krajeva ima puno ljudi u Srbiji koji, što privatno, što profesionalno, prodaju automobile, u kojima imate pisani dokaz, dakle pouzdana kupovina, pravi podaci, prava istorija vozila. Zato je isto savet, odvojite vreme, budite strpljivi, raspitajte se jer prosto kupovina automobila je jedan izdatak, nije mala stvar, možda i najveća posle kupovine stana ili neke druge nekretnine", rekao je Veličković.
Brojni su primeri da neko prilikom kupovine polovnog vozila povede kuma, prijatelja ili nekog ko se malo bolje razume u automobile.
"Ja bih svakako to savetovao, da nekog povede potencijalni kupac zarad lične sigurnosti", kaže Veličković.
Komentari (0)