Pomeren rok za izgradnju metroa, Mladenović : Prva faza prve linije 2030, duga faza godinu dana kasnije
Komentari18/12/2024
-20:04
Rok za završetak radova prve linije metroa pomeren je sa 2028. na 2030. godinu. Postavlja se pitanje kakva je dinamika radova i kada će oni biti vidljivi za građane.
Direktor JKP "Beogradski metro i voz" Andreja Mladenovićem kaže za Euronews Srbija da je 2028. godina bila projektantski rok trajanja izgradnje metroa do samog testiranja, i da će do tog roka biti uglavnom i završen najveći deo građevinskih radova.
Kada je reč o rokovima, Mladenović je naveo da bi 2030. trebalo da bude gotova prva faza prve linije, 2031. i duga faza.
Plan je, kaže, da u aprilu 2026. godine mašine "krtice" stignu u Beograd. Jedna će biti na Belim vodama gde će biti stanica metroa, druga kod Pančevačkog mosta gde će biti ventilacioni evakuacioni šaht i odatle će one krenuti ka Sajmu.
"Mašina prelazi u proseku od 10 do 15 metara dnevno. I to ako radi u punom kapacitetu, pa čak i tri smene. Mašina u principu ne sme ni da staje. Stanice moraju da budu pripremljene pre nego što mašina dođe. Ona mora da ima već betonsku konstrukciju, da bi jednostavno tu mogla da se prebaci i da krene dalje sa izgradnjom tunela", rekao je Mladenović.
On je precizirao da će biti potrebno vreme za testiranje metroa kao složenog sistema, koji će imati automatizovane vozove bez vozača.
"Bezbednosne procedure i sve ono što će uslediti nakon izgradnje i građevinskih radova, i naravno ugradnje sistema, isporuke vozova i postavljanje celog tog sistema kao jedne celine, potrebno će biti vreme za testiranje i sve ono što je neophodno da sam metro profunkcioniše, da vozi putnike i da bude najbezbedniji mogući sistem javnog prevoza putnika", rekao je Mladenović.
On kaže da su poznati izvođači i da građevinske radove izvodi i izvodiće kineska kompanija Power China.
Prema njegovim rečima, međudržavnim sporazumima i sa Kinom i sa Francuskom, koji su potpisani pre 15 ili 16 godina, određeni su izvođači radova i za građevinski deo i za isporuku vozova.
On je naveo da su sa Power Chinom već potpisana tri ugovora, a očekuje se i potpisivanje četvrtog do kraja januara 2025. godine.
Tri "krtice" će probijati prvu liniju metroa
Prva linija metroa je podeljena u dve faze. Prva faza je od Makiškog polja, gde će biti i depo, do Pančevačkog mosta što je, kaže Mladenović, oko 15 kilometara sa 15 stanica.
Druga faza je od Pančevačkog mosta, odnosno od Karaburme do Mirijeva, dužine pet kilometara sa pet stanica.
"Mi smo počeli da ugovaramo prvu fazu. Prva faza što se tiče samih građevinskih radova, biće ugovorena sa Power Chinom i mi smo već potpisali tri ugovora. Potpisali smo ugovor za depo i ovaj preostali deo od Makiškog polja do Pančevačkog mosta, podelili smo u tri dela, tri lota. Prva dva lota smo već potpisali", rekao je Mladenović.
Prvi lot potpisan u septembru se odnosi na određena geološka istraživanja i na određenu dokumentaciju, a Mladenović kaže da se projekti za građevinsku dozvolu tiču uglavnom naručivanja mašina za kopanje tunela - takozvani TBM-ovi, odnosno "krtice".
"Ta dva TBM-a će biti naručena za prvu fazu i još jedan TBM će biti naručen za drugu fazu, znači od Pančevačkog mosta do Mirijeva", dodaje on.
Kada je reč o sistemu i samim vozovima, Mladenović je rekao da će biti potpisan jedan ugovor za prvu fazu i to sa kompanijom Alstom. On dodaje da su sa tom kompanijom pregovori u toku i da očekuje potpisivanje ugovora do kraja januara 2025.
"Onda bismo zaokružili i građevinski deo i deo izgradnje sistema za prvu fazu prve linije. Tako smo došli do kraja 2030. sa svim onim građevinskim radovima, ugradnjom sistema, isporukom vozova i naravno vrlo važnim delom, a to je testiranje i sve ono što je neophodno da prođe bezbednosne provere, da bi metro na prvoj fazi prve linije, tih 15 kilometara, proradio", rekao je on.
Bezbednosni aspekt
On je najavio da će sledeće godine biti objavljen međunarodni tender za nezavisnog savetnika za bezbednost, odnosno sertifikovane međunarodne kuće koja izdaje sve sertifikate od faze projektovanja i izgradnje do same realizacije puštanja u rad.
"Sa tim sertifikatima, sa svim onim što je neophodno po pitanju naših zakonskih procedura, a i posebnim procedurama koje se tiču upravo železnice i puštanja jednog ovakvog sistema u rad, mi ćemo tek onda moći da pustimo u rad metro i da na taj način prevozimo putnike. Te procedure su užasno složene sa mnoštvom raznih dokumenata, prolaznih vremena da dođete do ispunjenosti zahteva na tom nekom svetskom nivou. To nije moguće drugačije raditi što se tiče metro sistema. Mi smo imali prilike da vidimo to na nekim drugim primerima da je to vrlo složeno i da dosta dugo traje. Zato su ovi rokovi u principu i pomereni, odnosno dali smo tu jednu mogućnost da se još nešto produži u smislu mogućih dodatnih procedura", rekao je Mladenović.
On je dodao da se za upravljanje automatizovanim vozovima sa najvišom mogućom tehnologijom prolaze višegodišnje obuke, a da već dve godine postoji ugovor o ranoj operatorskoj pomoći sa renomiranom francuskom državnom kompanijom RATP, koja je operater pariskog metroa, jednog od najvećih metro sistema u celom svetu.
"Mi sada već od njih dobijamo određene informacije u fazi projektovanja i pripremanja ugovora sa izvođačima šta je neophodno prilagoditi budućem operateru", rekao je Mladenović.
On dodaje da se već ozbiljno razgovaralo o tome da se tokom 2025. godine nastave razgovori sa RATP-om u smislu produženja i ovog ugovora o ranoj operatorskoj pomoći, a da se 2026. godine već operater na taj način imenuje i da uđe u posao.
Plan je, kaže, da najveći broj ljudi koji će upravljati metrom budu naši sugrađani.
"Potrebni su stručni ljudi. Nije potrebno da svi budu fakultetski obrazovani, ali taj trening i obuke traju i potrebni su neki preduslovi da imate određeno obrazovanje. Mi imamo izuzetno dobre železničke škole u našoj zemlji i mislim da iz toga može da se izvuče jedan kvalitetan kadar koji će u nekom narednom periodu upravljati i Beogradskim metroom", rekao je Mladenović.
Kada se očekuju druga i treća linija?
Projektovanje druge linije metroa je u toku i, prema rečima Mladenovića, dobro napreduje.
On kaže da će i projektna dokumentacija za drugu liniju u celosti biti gotova u septembru 2025. godine.
On je naveo da će druga linija ići od Bežanijske kose gde će biti jedan manji depo za drugu i treću liniju, do Mirijeva, gde će se susretati prva i druga linija.
"I drugu liniju smo podelili na dva dela. Od Bežanijske kose do Slavije i od Slavije do Mirijeva. Zašto? Zato što se na Savskom trgu ukrštaju prva i druga linija. Ideja je da već sledeće godine, ja se nadam do maja, juna, uđemo u ozbiljne pregovore za zaključivanje ugovora za prvu fazu druge linije", rekao je on.
Prema njegovim rečima, treća linija metroa počinje da se projektuje od januara iduće godine.
"Za mesec dana mi smo u postupku odlučivanja ko će biti projektant. To neko bodovanje je završeno, sad ima neki rok za žalbe, objavljeno je na portalu. Ja očekujem zaista u januaru da ćemo imati projektanta treće linije. Treća linija ide od Bežanijske kose, od tog depoa, i završava na Banjici, odnosno novom Bio kampusu koji se sada gradi", rekao je Mladenović.
On je rekao da su već predvideli neke ekstenzije, ka Milajkovcu od Banjice, ka Ceraku od Makiškog polja, kao i ekstenzija koja bi od Bežanijske kose išla ka aerodromu, odnosno budućem Ekspo centru i nacionalnom stadionu.
"Ali s obzirom na taj kapacitet i sve što će se tamo dešavati u budućem vremenu, a videćete to i posle 2027, to će biti zaista neverovatan razvoj tog dela grada. Ja sam uveren zaista da će u nekom budućem vremenu biti zahteva i da se produži linija metroa, treća linija da se produži i ka tom delu grada", rekao je Mladenović.
On kaže da je plan spajanje sve tri planirane linije metroa i da će tek tako sistem biti potpun, da će se rastereti saobraćajna gužva i da će javni prevoz mnogo kvalitetnije i brže funkcionisati.
"Ako budemo ugovarali sledeće godine drugu liniju, procena je da bi možda 2032. mogla i druga linija da bude, bar u prvoj fazi. Naravno, tri godine nam treba za projektovanje linija, to je jedan dugotrajan proces", rekao je Mladenović.
On dodaje da bi treću liniju metroa Beograd mogao da dobije do 2036. ili 2037.
Komentari (0)