Aplikacija Temu na testu Evropske komisije: Prodor jeftine kineske robe brine EU, sniženja na "ivici" zakona?
Komentari10/11/2024
-16:02
Evropska komisija je zvanično pokrenula istragu kako bi utvrdila da li je internet prodavnica Temu prekršila pravila Evropske unije u vezi sa prodajom nelegalnih proizvoda, kao i da li dizajn njihove aplikacije može dovesti do zavisnosti.
Komisija želi da istraži da li je bilo nelegalnih proizvoda u ponudi i da li ti proizvodi ispunjavaju propise i zakone EU. Takođe, biće ispitano i da li dizajn Temua može izazvati zavisnost, naročito kroz video-igre koje nudi, a koje korisnicima omogućavaju osvajanje nagrada. Na kraju, Komisija želi da osigura da Temu bude usklađen sa obavezama iz Evropskog zakona o digitalnim uslugama.
Pre nego što je doneta odluka o pokretanju istrage, izvršena je preliminarna analiza rizika na osnovu izveštaja koje je Temu dostavio Evropskoj komisiji, a Komisija je takođe prikupljala informacije od država članica EU. Sada istraga uključuje traženje informacija od Temua, pristup njihovim podacima i algoritmima, inspekciju prostorija Temua i razgovore sa relevantnim osobama.
Iz Evropske komisije ističu da pokreću duboku istragu, ali to ne znači da će se obavezno utvrditi bilo kakvi prekršaji. Takođe naglašavaju da ne mogu proceniti koliko će istraga trajati, budući da zakon Evropske unije ne predviđa određeni vremenski okvir, a s obzirom na kompleksnost situacije, proces može potrajati.
U slučaju da se strahovi Komisije ispostave kao osnovani i ako se utvrdi da Temu ne posluje u skladu sa zakonima EU, kazna bi mogla iznositi do šest procenata godišnjeg prometa platforme. Inače, kompanija je prošle godine prijavila prihod od skoro 35 milijardi dolara.
Kao i u Srbiji, Temu je brzo porastao i uspostavio veliku bazu korisnika i u Evropskoj uniji. U samo dve godine svog prisustva u EU, Temu je privukao oko 100 miliona korisnika.
Prodor kineske robe na evropsko tržište
Dušan Uzelac sa portala Kamatica ističe da ono što Temu nudi više nije toliko jeftino, ali ni skupo. Međutim, naglašava da problem leži u širem kontekstu.
"Evropska unija se suočava sa ozbiljnim izazovom prodora kineskih proizvoda na tržište. Ti proizvodi ne moraju nužno biti kineski, već mogu biti samo jeftiniji. Na kapitalističkom tržištu postoji mehanizam koji potrošača navikava da traži povoljnije cene - a to su upravo popusti i akcije", objašnjava Uzelac.
Uzelac dodaje da se radi o mehanizmu na koji su kupci u zapadnoj Evropi i zapadnom svetu navikli.
"Kada im se pojavi konkurent koji nije deo te priče, to im se ne dopada, jer ruši njihovu računicu. To su makroekonomski udari koji im i te kako smetaju. Posledica jeftinih proizvoda je smanjena naplata taksi, manji porezi i smanjena potrošnja. Potrošačko društvo se sužava, a nijednoj ekonomiji takvog sistema ne odgovara smanjenje potrošnje", naglašava Uzelac.
On ističe da Evropska komisija vrši zamenu teza, štiteći tržište pre nego pojedince.
"Zašto bi me neko štitio da kupujem proizvode po jeftinijim cenama? Nije da sam toliko neuk da ne znam kako da se snađem i pronađem povoljnije cene, čak i ako su proizvodi lošijeg kvaliteta."
Na pitanje da li je prošao medeni mesec Temua, Uzelac odgovara da smo ušli u fazu "balansiranja očekivanja".
"I oni manipulišu, sve slike su holivudske. Algoritmi su podešeni da privuku vašu pažnju", rekao je Uzelac, dodajući:
"Nažalost, ovde smo nezaštićeni. Po zakonima, rekao bih, možda ni približno dovoljno, jer naše tržište nije izloženo manipulativnim trikovima u istoj meri kao što je to slučaj u zapadnoj Evropi. Ovde još uvek prolazi telemarketing, a kamoli aplikacije koje su u direktnom kontaktu s potrošačima. Pored toga, njihovo oglašavanje je veoma agresivno"
Nema žalbi na Temu u Srbiji
Ivana Tomić, pomoćnica ministra trgovine za zaštitu potrošača, izjavila je da nadležni u Srbiji čekaju ishod istrage koju je Evropska komisija pokrenula 31. oktobra.
"Što se tiče našeg ministarstva, stalno radimo na harmonizaciji propisa sa onima iz EU, a Evropska komisija je dala pozitivnu ocenu tom procesu. To je javno dostupno na sajtu Ministarstva za evropske integracije. Sačekaćemo ishod istrage dok ona bude trajala", rekla je Tomić.
Ona ističe da je Tržišna inspekcija izvršila provere i da do sada nije bilo žalbi srpskih potrošača na platformu Temu.
"To jasno pokazuje da su potrošači u Srbiji svesni svojih prava, odnosno da, kada kupuju proizvode putem platforme Temu, njihova prava ne važe kao u našoj zemlji, nego se to sve može posmatrati kao kupovina u stranoj zemlji", dodala je.
Uzelac naglašava da postoji velika razlika između falsifikata i robe sa kineskih platformi. Ipak, tržište ne doživljava Temu kao manipulatora u tom smislu.
"Temu se kod nas može smatrati više egzotičnom aplikacijom, ja je svrstavam u domen zabave više nego kupovine. Ona predstavlja neku vrstu zabave jer potrošači provode vreme birajući proizvode i raduju se kada im stižu. Žene su tome posebno sklonije, to je sigurno", kaže Uzelac.
On dodaje da bi možda upravo to moglo biti ono što Evropska komisija smatra "manipulativnim" delom.
"Oni vrlo vešto koriste ljudsku psihologiju, sve je lepo dizajnirano, prijatno za korišćenje, i zato kažem da je to više zabava, jer retko ko provede manje od pet minuta na Temu. To se obično dešava u udobnosti doma"
Pomoćnica ministra trgovine za zaštitu potrošača upozorava kupce da obrate pažnju na to šta naručuju.
"Kupovina šnale nije isto što i nabavka zaštitne opreme za građevinu. Naravno da moraju postojati određeni sertifikati i postoje zakonski instrumenti u Srbiji koji su usklađeni sa evropskim zakonodavstvom i koji vode računa o pravima potrošača. Pozivam ih da se uvek obrate za savet".
Tomić naglašava da Vlada Srbije, kao i ministarstvo, štite potrošače u Srbiji i ističe da se 95 odsto slučajeva rešava u korist potrošača.
"Sve što potrošači treba da učine jeste da prijave Tržišnjoj inspekciji putem sajta tržišneinspekcija.mus.gov.rs, ili na adresi Omladinskih brigada 1, ili jednostavno telefonom, recimo, na 011/362-8800, i odmah se reaguje", ističe ona i dodaje:
"Do sada se nije desilo da neki registrovani trgovac u Srbiji preprodaje robu ili usluge sa Temua, a to bi predstavljalo neku vrstu nelegalnog proizvoda. Kada govorimo o bezbednosti, razlika je između nelegalnih i nebezbednih proizvoda."
Ona se takođe osvrnula na novi zakon koji će biti donesen sledeće godine, kao i na usklađivanje sa direktivama EU koje se tiču online trgovine. Već su primenjene direktive o vansudskom poravnanju.
"Važno je da građani Srbije znaju da naša vlada finansira vansudsko poravnanje sporova. Ako imate spor sa trgovcem i ne možete da ga rešite, možete se obratiti udruženjima za pravni savet. Ta udruženja su dostupna širom Srbije i pružaju besplatne usluge građanima, a finansira ih naše ministarstvo i vlada. Takođe, nudimo vansudska poravnanja, tako da se većina sporova reši, a ako spor ne prelazi vrednost od 500.000 dinara, čak ni sudska taksa se ne plaća. Naša radna grupa radi na uvođenju novog zakona koji će biti usklađen sa EU standardima i njihovi eksperti sarađuju sa nama", zaključila je Tomić u razgovoru za Euronews Srbija.
Komentari (0)