Biznis vesti

Ispod površine Baltičkog mora gradi se ogromni tunel: Od Nemačke do ostrvskog dela Danske za sedam minuta

Komentari

Autor: CNN

25/06/2024

-

19:10

Ispod površine Baltičkog mora gradi se ogromni tunel: Od Nemačke do ostrvskog dela Danske za sedam minuta
Ispod površine Baltičkog mora gradi se ogromni tunel: Od Nemačke do ostrvskog dela Danske za sedam minuta - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Na dubini od 40 metara ispod površine Baltičkog mora, najduži podvodni tunel povezaće Dansku i Nemačku i skratiti putovanje između te dve zemlje sa 45 na neverovatnih sedam minuta. 

Prvi deo izgradnje Femarnbelt tunela završen je svečanim predstavljanjem prvog segmenta 17. juna, kom je prisustvovao kralj Frederik Deseti od Danske, što je označilo značajnu prekretnicu od početka izgradnje tunela 2020. godine.

Sa danske strane istočno od Robajhavna, izgrađena je fabrika čiji je zadatak da napravi 89 ogromnih betonskih delova potrebnih za završetak izgradnje tunela, planiran za narednu godinu.

Državna firma "Femarn A/S" koja je zadužena za projekat, tvrdi da je reč o najvećem i najnaprednijem proizvodnom prostoru.

Tunel, koji će biti dugačak 18 kilometara, jedan je od najvećih evropskih infrastrukturnih projekata, sa budžetom većim od sedam milijardi evra.

Poređenja radi, 50 kilometara dugačak Eurotunel koji povezuje Englesku i Francusku, koštao je 13,6 milijardi dolara u današnjem novcu. Tako visokoj ceni doprinelo je to što je taj tunel napravljen uz pomoć mašine za probijanje tunela, a ne ubacivanjem unapred izgrađenih segmenata tunela.

Podvodni put protezaće se između danskog ostrva Loland i nemačkog ostrva Femarn, kojim trenutno saobraćaju trajekti i prevoze milione putnika svake godine.

Put, koji brodom traje 45 minuta, tunel će skratiti na sedam minuta vozom, odnosno 10 minuta autom.

Tunel, čiji je zvanični naziv "Fehmarnbelt Fixed Link", biće i najduži tunel sa drumom i železničkim šinama na svetu, a imaće dva autoputa sa po dve trake, razdvojene servisnim prolazom i dve elektrifikovane železničke pruge.

"Danas ako hoćete da idete vozom od Kopenhagena do Hamburga, za to bi vam trebalo oko četiri i po sata. Kada tunel bude bio završen, isto putovanje trajeće samo dva i po sata", rekao je ranije Jens Ole Kaslund, tehnički direktor kompanije Femarn A/S .

profimedia

 

"Danas ljudi lete između ta dva grada, ali u budućnosti će biti bolje jednostavno putovati vozom", dodaje on.

Isto putovanje automobilom biće skraćeno za oko sat vremena.

Grandiozni poduhvat

Projekat je napravljen još 2008. godine, kada su Nemačka i Danska potpisale ugovor o izgradnji tunela. Zatim je trebalo više od deset godina, da se napravi odgovarajući zakonski okvir u obe države i sprovedu adekvatne geotehničke studije i procene uticaja na životnu sredinu.

Iako je proces sa danske strane besprekorno završen, u Nemačkoj se niz organizacija, uključujući trajektne kompanije i ekološke aktiviste, apelovao protiv projekta, zbog tvrdnji da je reč o nefer konkurenciji, ali i zbog uticaja na okruženje.

U novembru 2020. federalni sud u Nemačkoj je odbacio sve pritužbe, a tadašnji izvršni direktor "Femerna A/S" Henrik Vinsentsen izjavio da će "voditi računa o uticaju na životnu sredinu prilikom izgradnje".

U toku je nekoliko faza izvođenja oovog projekta, uključujući kopanje rova u koji će biti ubačen tunel. Svaki sektor biće dugačak 217 metara, oko polovine dužine najvećeg svetskog teretnog broda, 42 metra širok i devet metara visok.

Biće teški po 73.000 tona, odnosno teži od 13.000 slonova, piše CNN.

Kada budu napravljeni, radnici će ih smestiti tik ispod morskog dna, odnosno na oko 40 metara od površine vode na najdubljoj tački i to uz pomoć barži i kranova. Pozicioniranje sektora trajaće oko tri godine.

Smatra se da će u izgradnju direktno biti uključeno 2.500 ljudi, a Majkl Svejn iz Konfederacije danske industrije rekao je ranije da bi tunel mogao da bude koristan i biznisima van Danske.

"Fembarnbeltski tunel predstavljaće strateški koridor između Skandinavije i Centralne Evrope. Unapređeni transfer železnicom označava prevoz veće količine tereta železnicom umesto drumskim saobraćajem i podržava ekološki transport. Razmatramo prekogranične veze kao alate za stvaranje poslova i rast, ne samo lokalno nego i nacionalno", rekao je on.

Komentari (0)

Biznis