Biznis vesti

Popravke uređaja i nakon isteka garancije i po razumnim cenama: Šta donosi nova direktiva EU i isplati li se popravka

Komentari

Autor: Euronews Srbija/Vasilija Antonijević

01/06/2024

-

18:03

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Popravke veš mašina, usisavača, pa i pametnih telefona obavljaće proizvođači i nakon isteka garancije i to po razumnim cenama kao i u kratkom roku. Ovo su stavke nove direktive koju je usvojio Evropski parlament u cilju produžavanja životnog ciklusa proizvoda i smanjenja otpada. Postavlja se pitanje koliko bi primena ove direktive poboljšala stanje u Srbiji.

Direktivu o pravu na popravku izglasala je ubedljiva većina Evropskog parlamenta, a jedna njena stavka jeste da proizvođači više neće moći da odbiju popravku uređaja.

U Srbiji bi primena ove direktive značila lakšu popravku uređaja na koju se pojedini građani ni ne odlučuju.

Tako neki od njih navode da se ne isplati popravljati i da je bolje kupiti nešto novo.

Građani kažu i da faktički neki uređaj traje par godina, a da su troškovi popravke dosta visoki i da nedostaju kvalitetni majstori.

Ima i mišljenja da koliko je garancija, toliko i traje neki proizvod, dok pojedini građani navode da za sada imaju sreće jer se ništa ne kvari.

Mnogi uređaji koji su danas u upotrebi napravljeni su tako da ne mogu da se poprave, ponekad ni u ovlašćenim servisima.

Samim tim potršači su prisiljeni da kada im se pokvari uređaj kupuju novi.

Euronews

 

Razumne cene popravke, osiguranje rezervnih delova, produžetak garancije koje predviđa nova direktiva Evropskog parlamenta trebalo bi da dovedu i do smanjenja otpada. 

"Rezervni delovi novi koji se ugrađaju su najčešće takvog kvaliteta da nema reklamacije u nekom skorijem vremenu. To kad se jednom ugradi novi deo onda to traje godinama", rekao je za Euronews Srbija električar Tomislav Micić.

A duži život uređaja smanjio bi njihovu stalnu zamenu novijim.

Koje teškoće u primeni mogu da se jave 

Zemlje Evropske unije imaju dve godine da prilagode svoje poslovanje direktivi, ali i dalje postoje stavke koje nisu jasno definisane, pa bi u slučaju da ih Srbija prihvati nove propise mogle da se jave teškoće u primeni.

"Ovde ćemo isto imati problem oko te definicije šta znači razumna cena, da ćemo praktično imati situacije da sada vi treba da tužite nekoga na sudu da bi vi dokazali da vam oni traže nerazumnu količinu novca za popravku", rekao je za Euronews Srbija Nenad Mumbić iz Zaštite potrošača.

Euronews

 

 

Regulisanjem korekcija na uređajima potrošači bi ostvarili uštedu, a planu je i uvođenje vaučera i razvoj fondova usmerenih ka podsticanju popravki.

Trenutno stanje je, međutim, takvo da se vodi računica da li se popravka isplati.

"Kad se desi da popravka dolazi do 50 odsto troškova nekog novog aparata, onda se ljudi najčešće opredeljuju da kupe nešto novo", rekao je Micić.

Bumbić kaže da je standardna praksa, na primer,  za male uređaje poput fena ili nečeg sličnog što ima neku vrednost od par hiljada dinara da proizvođači i uvozinici uopšte nisu išli na popravku uređaja već su vršili zamenu.

"Prosto taj radni čas servisera je suviše skup da bi se njima isplatilo da popravljaju neki uređaj koji košta recimo 1.700 ili 1.800 dinara", naveo je Bumbić.

Imajući u vidu da je Vlada Srbije i ranije uklađivala prava sa propisima Evropske unije očekuje se da kao kandidat za članstvo usvoji i ovu direktivu. 

 

 

Komentari (0)

Biznis