"Carina na klik svojevrstan skok u budućnost": Kada će biti uvedena eCarina u punom kapacitetu i šta će omogućiti
Komentari02/04/2024
-07:11
Projekat ''eCarina'', kojim se uvodi bespapirno poslovanje u postupake uvoza i izvoza, predstavljen je 13. novembra 2023. godine u Privrednoj komori Srbije, panel diskusijom simboličnog naziva ''Carina na klik''.
Projekat vredan devet miliona evra, čiji je cilj da se obezbedi potpuna digitalizacija carinskog poslovanja, sprovodi se uz finansijsku i ekspertsku podršku Evropske unije.
Rukovodioci projekata, Nataša Mirković i Ljiljana Jovanović, pomoćnici direktora Uprave carina, predstavile su tada ključne aspekte projekta, naglašavajući tehnološke i operativne prednosti koje ''eCarina'' podrazumeva: brže, jednostavnije, predvidivo i sigurno carinjenje robe u potpuno digitalizovanom okruženju.
U Upravi carina kažu da će ovaj ambiciozni poduhvat značajno unaprediti efikasnost i transparentnost carinskih procedura, olakšati međunarodnu trgovinu, stvoriti stabilan poslovni ambijent privlačan za strane investitore i doprineti zaštiti interesa građana kroz bolju kontrolu i efikasnije punjenje budžeta.
"Taj veliki i sveobuhvatan projekat digitalizacije izvoznih i uvoznih postupaka će našu zemlju svrstati rame uz rame sa modernim evropskim carinskim administracijama. Kada se govori o digitalizaciji, ključna reč najčešće je ušteda: ušteda vremena, ušteda novca, ušteda kadrovskih resursa“, kaže za Euronews Srbija Nataša Mirković, pomoćnik direktora Sektora za carinske postupke.
Šta podrazumeva implementacija projekta
U Upravi carina naglašavaju da nema nikakvog kašnjenja i da se projekat implementira u skladu sa predviđenom dinamikom.
Dodaju da je implementacija koja podrazumeva izradu i primenu novih softverskih rešenja i nabavku neophodne opreme počela u maju 2023. godine, a planirano je da svi sistemi budu u potpunosti operativni do kraja 2025, odnosno početkom 2026. godine.
"Radi se o suštinskoj promeni, za koju je najvažnije da bude sprovedena kvalitetno i zato ćemo raditi maksimalno efikasno, ali nikako na račun kvaliteta, jer znamo da je to mač sa dve oštrice. Iako je ambiciozan, plan da sve bude gotovo do kraja 2025. i početka 2026. godine je istovremeno i realan", naglašava Mirkovićeva.
"Paralelno sa uvođenjem automatizacije u izvozne i uvozne postupke radi se i na digitalizaciji drugih segmenata poslovanja, tako da ćemo u naredne dve godine svedočiti potpunoj transformaciji carinskog sistema iz tradicionalnog u moderan oblik", ističe pomoćnik direktora Sektora za informacione tehnologije Ljiljana Jovanović.
Ona dodaje da je za sprovođenje takve promene neophodno uložiti ogromnu energiju i sredstva u unapređenje informacionog sistema koji je ključni faktor za takav razvoj.
Šta je od automatizovanih procedura već u primeni?
U Upravi carina navode da je zaživela primena nove verzije NCTS tranzitnog sistema koja je u rad puštena 28. januara ove godine.
Svakim danom je sve više prevoznika koji koriste prednosti modernizovanog tranzita, potvrdile su sagovornice iz Uprave carina.
Preciziraju da se radi se o složenoj proceduri, pa je uprkos uspešnoj migraciji podataka iz stare verzije NCTS na novu, ipak bilo potrebno neko vreme da se svi učesnici u carinskim postupcima naviknu na novine koje taj sistem zahteva.
Najvažnije je, dodaju, da aplikacija uspešno radi, o čemu svedoče i statistički podaci o obrađenim deklaracijama, odnosno broju kamiona koji je zahvaljujući novom sistemu granicu uspešno prošao.
"Taj sistem prevoznicima omogućava prelazak granice samo na osnovu skeniranja bar koda, te tako nema gubljenja vremena na tradicionalnu obradu dokumenata, već se prolazak kamiona beleži automatski u informacionom sistemu UC i time omogućava brz i efikasan prolazak robe koja tranzitira preko naše teritorije", kaže Ljiljana Jovanović zadužena za informacione tehnologije na kojima se baziraju digitalizovani postupci.
"Pre godinu i po dana smo uz pomoć nemačke organizacije GIZ, započeli projekat koji će nam pomoći i u tome da se skrati vreme čekanja pošiljaka, pa i time možemo da obradujemo vaše čitaoce", istakla je Nataša Mirković pomoćnik direktora Sektora za carinske postupke.
Testiranje poštanskog i carinskog dela te aplikacije je završeno.
"Sada polako krećemo u pilot projekat primene, ali ćemo sačekati početak maja da se pohvalimo prvim utiscima o tome kako novi sistem radi u praksi", naglasila je ona.
Kada se očekuje uvođenje eCarine u punom kapacitetu?
U Upravi carina kažu da se paralelno radi na digitalizaciji širokog spektra postupaka: uvozu, izvozu, tranzitu i poštanskom saobraćaju.
"Tako krupni koraci ne mogu da se realizuju preko noći", ističe Nataša Mirković i dodaje da je namera da se primeni najbolja evropska praksa i osigura maksimalno ubrzanje poslovnih procesa.
Kako dodaju u Upravi carine, mogli bi da budu veoma zadovoljni ukoliko se ostvari prvobitna zamisao da svi navedeni procesi, neki pre a neki kasnije, budu u punoj primeni već u prvoj polovini 2026. godine.
"I za kompanije je, kao i za nas, to proces. Važno je da svi imamo svest o tome zbog čega je neophodno da se što pre sa tim uhvatimo u koštac, kako ne bismo izgubili korak sa ostatkom razvijenog sveta, odnosno njihovim rastućim ekonomijama. Svakako nam je namera da tokom projekta i dalje radimo sa predstavnicima privrede kroz razne radionice, seminare i konsultacije, jer smo svesni da je i za domaće kompanije to svojevrstan skok u budućnost, kao i za nas", zaključuje pomoćnik direktora Uprave carina Nataša Mirković.
Komentari (0)