Da li će novi sistem naplate prevoza biti efikasniji? Šapić: Laž sa validatorima koštala nas desetine miliona evra
Komentari10/04/2023
-21:26
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić govorio je, gostujući u emisiji Euronews Centar, o novom sistemu javnog prevoza koji je najavio i istakao da je "laž" u vezi sa validatorima koštala građane Beograda i gradski budžet četiri miliona evra godišnje.
"Suštinski nas je koštalo nekoliko desetina možda i stotina miliona evra, zato što su godišnji prihodi padali, sa 9 mijardi na 6 što je 25 miliona manje prihoda za nas. Koliko nas je koštao čitav javni sistem to Bog mili zna. Mi to ne možemo da znamo. Da li razumete da smo mi sistem od blizu 250 miliona evra, predali u ruke privatnom preduzetniku koji je prijavljivao zvaničan profit 100.000 evra godišnje", izjavio je Šapić.
Kada je reč o novim cenama gde će, između ostalog, dnevna karta u zoni A koštati 120 dinara, a sedmodnevna 800 dinara, Šapić ističe da je to verovatno konačna verzija kada je reč o cenama, ali da ne znači da neće biti još nekih promena do momenta kada sistem bude ozvaničen. Detaljan cenovnik možete pogledati na ovom linku.
Kako je rekao Šapić, sistem nije mogao da bude analiziran na 20 odsto plaćenih karata i dodaje da "validator ničemu nije služio".
"Čitav koncept validatora je bio da mi tu dobijamo informacije od ljudi koji se prevoze, koje linije su opterećenije, koja kategorija ljudi u koji autobus ulazi. Kakva je to informacija od ukupnog broja ljudi gde vam se samo 20 odsto njih validira? Ovo je čista lokalno politička-odluka da maksimalno spustimo cene i da vratimo poverenje. A da onda kroz vreme i kroz upoznavanje po prvi put nakon 13 godina sa sopstvenim sistemom vidimo šta je to što škripi i zato ćemo mi ovde nastaviti sa subvencionisanjem. Grad u ovom momentu 250 miliona evra odvaja za čitav javni prevoz", dodao je on.
Skupštini grada Beograda 13. aprila biće predložen novi sistem javnog prevoza koji bi trebalo da važi od 1. maja, a Šapić ističe da na skupštini treba da budu promenjen zone, tarife, da se promeni čitav sistem javnog prevoza. Nakon toga predstoje procesi gde se raspisuju javne nabavke, jer oprema ne može da se zadrži. Plan je i da se karta kupuje preko SMS i aplikacije.
"Nismo ni tražili da nam daju šifre jer neće nam dati, recimo GPRS koji su nam neophodni za autobuse bilo bi nam lakše da zadržimo ove sada. Trebaće nam sigurno 2-3-4 nedelje, videćemo koliko će vremena biti neophodno, pa na neku javnu nabavku će možda neko žaliti. Zato smo rekli na početku SMS jer računamo da će SMS sistem najbrže da prođe, nakon toga i aplikacija. Paralelno sa SMS-om ćemo imati i papirne karte na našim prodajnim mestima kojih će biti četiri ili pet. To su ista prodajna mesta gde ste do sada mogli da uzimate godišnje karte preko BusPlusa. Nismo hteli odmah da izlazimo u javnost i kažemo da će odmah biti na kioscima jer moramo da raspisujemo nabavku za aparate, pa koja će da bude najpovoljnija, pa treba da stignu, pa dok sklopimo ugovore sa firmama koje drže kioske. Tako da će se za par meseci pojaviti papirne karte i na kioscima, ali računamo da će SMS prvo, onda aplikacija, a paralelno sa time i mogućnost kupovine na prodajnim mestima", rekao je on.
Govoreći o tome da li će u periodu prilagođavanja biti kažnjavanja, gradonačelnik ističe da neće biti represivnih mera.
"Ideja nam je ulazak Belih u sistem naplate karata i time želimo da promenimo upravo ono što je do sada bilo - kondukter ukoliko je ranije hteo da naplati kartu, a kad vi nećete da vas legitimiše, morao je da zaustavlja autobus, pa su svi putnici morali da čekaju dok se ne pojavi komunalni milicajac jer je on službeno lice koje ima prava da vas legitimiše. Mi to izbacujemo. Prvo neće biti izbacivanja iz autobusa. Ko ne bude imao kartu biće mu davana ta kaznena karta koju može da plati u roku od sedam dana isti sistem kao parking servis. Neće se ugrožavati putnici, neće se on ponižavati, neće se izbacivati iz autobusa. Nije ideja da budu represivne mere, ideja je da pokušamo da vratimo poverenje u svoj grad", rekao je on.
Na pitanje na koji način će grad ubuduće kontrolisati koliko ima putnika u vozilu i koliko je pređenih kilometara, Šapić kaže da se ne menja informacioni sistem i da će se raspisati nabavka za novi GPRS sistem na osnovu kojeg će se znati gde se nalazi koji autobus. Građani će i dalje SMS porukom moći da provere kada im dolazi autobus.
Krivične prijave
Kentart se oglasio saopštenjem i jasno je da namerava da pokrene spor protiv Srbije da bi zaštitili svoju investiciju, sa druge strane, krivične prijave najavio je i Šapić. Kako kaže, nije rekao rekao da će grad da dobije spor, već da će "grad da dobije činjenicom da njih neće biti".
"100.000 evra godišnje je njihov profit put 10 godina je milion evra. Oni su nama u jednoj godini uzimali 35 miliona. Pod pretpostavkom, u najgorim okolnostima po nas, ide presuda za nadoknadu profita za 10 sledećih godina što je milion evra. Mi smo opet pobedili zato što ćemo da uštedimo 30 miliona. Na konferenciji sam rekao da duboko verujem da ni tih milion evra nisam siguran da će tako lako da dobiju, jer se ni svih stavki, tako lošeg ugovora po grad, nisu pridržavali. Paralelno sam rekao da ćemo mi pokrenutu sudski proces da tražimo odšetu za štetnost ugovora koji je napravljen od strane predstavnika grada i 2011. i 2021. godine. Tužićemo grad Beograd, a ko ga je potpisao, a ko je potpisnik i nalogodavac nek to tužilaštvo ispituje", rekao je on.
U vreme kada je potpisan ugovor, Šapić kaže da je bio pomoćnik gradonačelnika i da je "imao neke svoje obaveze u kabinetu".
A na konstataciju da ovo deluje kao neka vrsta obračuna sa nasleđem bivšeg zamenika gradonačelnika Zorana Vesića, Šapić kaže da je puno puta govorio o dobrim stvarima koje su urađene između 2008. i 2014. godine kada je gradonačelnik bio Dragan Đilas, kao i da je isto slučaj i za kasnije.
"Znate koliko puta sam rekao da Beograd nije više isti grad kao pre 10 godina, da je danas zaista ozbiljna evropska metropola. Ja nisam došao da se slikam sa dobrim stvarima koje su uradili moji prethodnici, nego da pokušam da promenim one koje stvari nisu bile dobre. Ko ih je uveo ne iteresuje me. Imam veliku odgovornost. Ukoliko se ja ne uhvatim sa ovim problemima neće se uhvatiti niko tek tako, jer nije lako i mene napada svako, vode se medijske kampanje protiv mene", rekao je on.
"Pripreme" za potencijalne izbore
Besplatni udžbenici, besplatni vrtići od septembra, a tu je i najava pojeftinjenja gradskog prevoza. Na pitanje da li to znači da se ozbiljno priprema za neke naredne izbore i kako je razumeo poruku predsednika Aleksandra Vučića o vanrednim izborima u Beogradu, Šapić kaže da se ne bi izjašnjavao u javnosti.
"Čovek koji se bavi ovim poslom mora svaki dan da radi na jednak način. Neko će to zvati kampanjom, neko njegovom obavezom. Ja sam se tako ponašao i na Novom Beogradu. Svaki dan sam imao neke stvari koje sam radio. Imao sam i sam tih besplatnih programa, zato što sam smatrao da je to stvar koja olakšava svakodnevni budžet Novobeograđana, a sada Beograđana i ako malo bolje pogledate, ja suštinski pogled na lokalnu politiku nisam promenio i vodim je u skladu sa onim što sam verovao i pre 10 godina", rekao je.
Izbori u Beogradu kaže nisu bili tema tema na stranačkim organima.
"Kada se budem izjasnio na stranačkim organima i kada budem svoj stav tamo izneo i kad budemo znali šta smo tamo odlučili, imaću zvanično zauzet stav svoje stranke. Moraju da postoje neka pravila i mislim da izlazim u javnost ja sa svojim stavom pre nego što izađe stranka. Presednik Vučić je presednik i ima pravo, jer je najveći politički autoritet. Čuo sam to već nekoliko puta da će Đilas da odluči kad će da budu izbori i opozicija. Ja imam svoj stav o tome i na mestu na kome treba da ga iznesem ću ga izneti. U svakom slučaju uvek dok se budem bavio ovim poslom ću biti spreman da izađem na bilo koje izbore, a da li mislim da li su nam oni u ovom momentu neophodni, na tu temu se sada ne bih izjašnjavao", rekao je Šapić.
Komentari (0)