Društvo

Kako naučiti mlade važnosti zaštite ličnih podataka na internetu: Nova brošura odgovara na pitanja i dece i roditelja

Komentari

Autor: Euronews Srbija

03/02/2023

-

15:58

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

U privrednoj komori Srbije nedavno je obeležen Dan zaštite podataka o ličnosti, a tim povodom predstavljena je i brošura pod nazivom "Podaci o ličnosti su naše blago, kako ih možemo zaštititi?", autora Dragana Ilića. 

Reč je o flajeru nastalom uz pomoć programa "Nova pismenost", koji zajednički realizuju Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) i organizacija Propulsion.

Ilić u razgovoru za Euronews Srbija kaže da je imao težak zadatak da se stavi na mesto osnovaca i srednjoškolaca kojima je ova brošura namenjena. 

"Stvarno će izgledati čudno da sam jedan flajer koji možete da pročitate za šest minuta spremao tri meseca. Imao sam strašnu tremu, zato što sam želeo da tim mladim ljudima i njihovim roditeljima na neki način koji će im biti razumljiv i prihvatljiv predočimo i upoznamo ih sa opasnostima koje vrebaju zbog zloupotrebe njihovih ličnih podataka", objašnjava naš poznati radijski voditelj. 

Potreba za takvim štivom i te kako postoji - istraživanja pokazuju da skoro 40 odsto dece od 12 do 18 godina ne zna da zaštiti svoje podatke na internetu. Njihovom edukacijom u ovom domenu osiguravamo da se bezbedno i odgovorno kreću u digitalnom svetu koji je za njih prirodan koliko i stvarni, objašnjava naš sagovornik. 

Euronews Srbija

Dragan Ilić

"Oni su već digitalno pismeni, jer su 'natives', odnosno rođeni u digitalnom prostoru. Oni su prvo naučili da pišu na kompjuteru, pa onda olovkom. I negde od četvrte godine počinju da koriste vrlo aktivno i da se snalaze u digitalnom svetu. U trećem ili četvrtom razredu počinju da prave profile na društvenim mrežama i tada je nekako još dodatna opasnost zbog toga što nisu svesni da oni u tom svom prolasku i korišćenju digitalnih medija ostavljaju mnogo svojih ličnih podataka, a da toga nisu ni svesni", upozorava Ilić.

On objašnjava da zahvaljujući društvenim mrežama, svako od nas sa svetskim kompanijama deli izobilje ličnih podataka.

"Ako ste danas poslali jednu poruku putem Vibera, o vama provajder može da zaključi u koje vreme ste aktivni, koja vam je bila lokacija, kome ste pisali, da li ste dobili neku reklamu ili je prosledili, da li volite da razmenjujete neke sadržaje - sms, audio ili video snimke... Svi ti meta-podaci o vama govore mnogo više o vama od JMBG-a", objašnjava naš sagovornik.

Sve te podatke dele i deca.

"Kada se registruju za igranje igrice, oni neselektivno prihvataju sve "kolačiće", a istorija vaše pretrage na internetu takođe govori o vama. Svaka registracija gde ste ostavili mejl adresu omogućava nekome da vas kasnije u najbenignijem obliku bombarduje reklamama i zaradi na vama", kaže Ilić.

U želji da mladim ljudima pristupi na način koji je njima blizak i razumljiv, on je odlučio da im kroz brošuru objasni vrednost njihovih ličnih podataka.

"Pomislio sam da će, ako shvate da su njihovi lični podaci vredni, njih pažljivije čuvati i da ih neće tek tako lako davati nekom sa mogućnošću zloupotrebe", rekao je autor brošure za Euronews Srbija.

Unsplash

 

Ideja je da brošuru zapravo čitaju i roditelji koji često ni sami nisu svesni značaja koji lični podaci imaju u digitalnoj sferi. Tako mnogi objavljuju fotografije i snimke svoje dece, ne razmišljajući o posledicama koju bi to moglo da ima kada oni malo odrastu.

"U digitalnom svetu ne postoji dugme 'delete' i onda ti neko izvuče slike ili snimke i eto mogućnosti za maltretiranje i neku vrstu vršnjačkog nasilja koje može da bude još strašnije u digitalnom svetu, nego u stvarnom. Blam je nešto najmanje loše što može da se desi u takvoj situaciji", objašnjava Ilić.

Brošura je napisana onako kako bi oni jedni drugima mogli da objašnjavaju važnost zaštite podataka o ličnosti, ali je ona zapravo scenario za seriju animiranih spotova koji će se prikazivati na društvenim mrežama.

"Ovo je napravljeno da roditelji i stariji ljudi pogledaju, a deci ćemo se obratiti na drugačiji način, jer istraživanja pokazuju da mladi tog uzrasta nisu pročitali nešto sa papira jako dugo. Napravili smo dobru muziku, animaciju i mislim da ćemo na taj način uspeti da dopremo do njih", kaže naš sagovornik.

Komentari (0)

Srbija