Kako izgleda rad u kombinovanim odeljenjima viših razreda: Zadovoljni đaci, nastavnici, ali i roditelji
Komentari18/09/2022
-16:15
Osnovna škola Sveti Sava u selu Rsovci na Staroj planini prva je u Srbiji još februara ove godine formirala kombinovana odeljenja u višim razredima osnovne škole. U klupama je petoro đaka kojima časove drže nastavnici iz matične škole u Pirotu. I jedni i drugi kažu da je, sa malim brojem učenika, ovakva nastava prednost.
Posle skoro dve decenije, školsko zvono ponovo se čuje u selu Rsovci. Prvi put ova osnovna škola ima đake i u starijim razredima. Njih petoro u dva odeljenja.
Strahinja Zlatić, učenik šestog razreda, sedi u istoj klupi sa drugom koji je godinu dana mlađi. Kaže da je ranije morao da putuje u drugu školu, a da je sada mnogo bolje jer nastavnik ima vremena da svima objasni sve što treba da znaju.
Roditelji kažu da im mnogo znači blizina škole - što za njih, što za samu decu. Jedna od njih, Kristina Zlatić navodi da je sada mnogo bolje nego kada su deca putovala do grada.
Marija Velimorović, roditelj i osnivač Fondacije Refarma kaže da na primeru njenog sina, koji je imao nastavu i u gradu, napredak je značajan - svesniji je i odgovorniji.
U susednoj učionici nastavu zajedno prate učenici sedmog i osmog razreda. Tara Ivanov, učenica osmog razreda kaže da je dobro što su sa učenicima sedmog razreda jer tako obnavljaju gradivo.
"Dobro je što ponavljamo gradivo iz sedmog koje nastavnik njima predaje. Imamo i dovoljno vremena da nam objasni šta nije jasno i da mi pitamo šta nije jasno, u odnosu na školu u Pirotu", navela je ona.
Rad sa malim brojem učenika
Marija Todorović, nastavnica geografije kaže da je rad u kombinovanim odeljenjima izvodljiv jer je mali broj dece.
"Snalazimo se, dok jedan učenik radi nešto svoje, drugi rade testove. Sa većim brojem dece bilo bi teško", priča ona.
Miroslav Živković, nastavnik fizike smatra da je rad u kombinovanim odeljenjima viših razreda moguć sa petoro, šestoro učenika.
"Sa više učenika ne bi bilo moguće raditi kvalitetno. Zadovoljan sam jer mogu da im lepo objasnim nešto što u gradskoj školi pretrčim, ne zato što tako želim, već sa velikim brojem dece to nije moguće", pojašnjava on.
Za Mariju Todorović jedina mana ovakvog vida nastave je socijalizacija jer đacima možda fali društvo.
"Što se nas tiče, nama je mnogo lakše ovako, jer imamo više vremena da se posvetimo svakom učeniku", pojasnila je ona.
Školu trenutno pohađa desetoro učenika, otvoren je i vrtić. Nakon rekonstrukcije, koju su pomogli Grad Pirot i Fondacija ReFarma i organizovanjem nastave u svim razredima, meštani očekuju i da ovaj kraj oživi. Neke porodice već su se vratile, a neke planiraju da ovde otpočnu novi život.
Marija Velimorović, roditelj i osnivač Fondacije Refarma kaže da sada ima nekoliko porodica koje planiraju život na Staroj planini.
"Kada smo došli, ovo je bila priča jedne porodice, sada čak pet porodica sa jednim ili više dece planira život na Staroj planini upravo sa osnovom da je tu škola", zaključila je ona.
Kombinovana odeljenja viših razreda
Koliko je malih, seoskih škola dobilo dozvolu za spajanje odeljenja od petog do osmog razreda još nema preciznih podataka. Ministarstvo prosvete, nakon negodovanja sindikata da će to dovesti do tehnoloških viškova i smanjiti kvalitet nastave, saopštilo je nedavno da u 102 škole neće biti spajanja odeljenja, dok se za osam ova opcija još razmatra.
Za prosvetare je sporan predlog o kombinovanju odeljenja od 5. do 8. razreda, jer smatraju da će spajanje razreda zatvoriti male škole, a da će nastavnici postati tehnološki višak.
Kako je navedeno u saopštenju Ministarstva prosvete, došlo je do pogrešnih tumačenja mogućnosti da se kombinuju odeljenja od 5. do 8. razreda, a ministar je istakao da to nije imperativna norma, već opcija za sredine gde učenika više nema, odnosno gde ima problem sa obezbeđivanjem nastavnika.
Inače, ta opcija ponuđena je kao mogućnost izmenama Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju.
Ministarstvo prosvete u junu je prosledilo svim školama Uputstvo o formiranju odeljenja u kome je navedeno da se obrazovno-vaspitni rad od prvog do četvrtog, kao i od petog do osmog razreda može da se organizuje i u kombinovanom odeljenju, da kombinovano odeljenje sastavljeno od učenika dva razreda može da ima do 15 učenika, a odeljenje od tri ili četiri razreda do 10 učenika.
Komentari (0)