Čak 60 odsto dece strada u saobraćaju zbog nepravilne upotrebe sedišta
Komentari05/07/2022
-09:37
U proteklih pet godina u saobraćajnim nesrećama poginulo je šesdeset troje dece, a čak 60 odsto njih stradalo je u automobilima zbog loše upotrebe pojasa ili sedišta za decu. U našoj zemlji njihova upotreba je i dalje ispod nivoa razvijenih zemalja, prenosi RTS.
"To nije greška deteta, to je greška roditelja. Taj problem je imala i Švedska devedesetih godina. U periodu od 1992. do 1997. godine, za pet godina u 70 saobraćajnih nesreća poginulo je 79 dece. Prepoznali su da jedna trećina roditelja ili nije koristila pojas ili nije koristila sedište ili nisu korišćeni na ispravan način. Danas Švedska ima procenat upotrebe sedišta i pojasa između 95 i 97 odsto i danas u Švedskoj nema poginule dece", objašnjava za RTS Duško Pešić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
U Srbiji od 69 odsto roditelja koji u automobilu imaju dečije auto-sedište, čak 90 odsto ih koristi nepropisno i decu vozi nepravilno. Tri godine je u Švedskom VTI institutu rađeno testiranje novog auto-sedišta sa unapređenim standardima zbog još veće sigurnosti dece u vozilu.
"Kada pogledamo koliko smo postigli u Skandinaviji, gde je situacija bolja nego u drugim zemljama Evrope, zaključujemo da smo na dobrom putu, ali i dalje moramo da pričamo o novitetima, unapređenju i da širimo svoju misiju svuda", ističe direktor norveške kompanije NPD BeSafe Oke van Movrik.
"Mnogi roditelji smatraju pojas i sedište nepotrebnim"
Na švedskom institutu za proveru kvaliteta, Norveška kompanija testirala je dečje auto-sedište sa aluminijumskim ojačanjem. Test urađen uz simulaciju udesa pri brzini od 57 kilometara na čas pokazao je da sedište ostaje neoštećeno, a dete sa minimalnim povredama.
"Ali i dalje jedan deo roditelja smatra da sedište nije bitno i dalje jedan deo roditelja smatra da pojas nije bitan, ne veruju pojasu i sedištu", kaže Pešić.
Zbog nevezivanja pojasa u Srbiji godišnje život izgubi više od sto ljudi. Među njima su i deca.
Šezdesetih godina prošlog veka Švedska je prvi put upotrebila dečije autosedište suprotno od pravca kretanja vozila, pola veka kasnije, danas ona je jedna od najsigurnijih zemalja kada je u pitanju bezbednost dece na putevima.
Sedište okrenuto suprotno od smera do sedme godine
Glava i stomak su najranjiviji delovi tela, zato treba da budu najzaštićeniji. To se postiže prevozom dece u auto-sedištu postavljenom suprotno od smera kretanja vozila.
Najnovije evropske studije pokazuju da sedište okrenuto suprotno od smera kretanja treba primenjivati sve do sedme godine deteta.
"U Srbiji imamo problem sa tim da roditelji ne poznaju dovoljno značaj važnosti vožnje u suprotnom smeru i negde insistiramo i predlažemo da se dete bar do 15 meseci vozi u smeru suprotnom od smera vožnje. Roditelji nemaju dovoljno informacija i nemaju razvijenu svest i puno je zabluda, generalno plašimo se da ćemo deci povrediti noge, ako su u suprotnom smeru i generalno mnogo više brinemo i vodimo računa o toj nekoj udobnosti", kaže savetnica Agencije za bezbednost saobraćaja marijana Jovanović.
"Ne treba tražiti razloge, glavna prednost je da dete ostane živo. To je velika razlika u odnosu na pogrešno postavljeno ili uopšte nevezano dete. Moramo nastaviti da informišemo, učimo roditelje da pojas i sedište koriste ispravno", kaže Jam Venal sa švedskog VTI instituta.
Komentari (0)