Korona u školama: Deveta gimnazija prva u Beogradu prešla na onlajn nastavu - kada situacija postaje alarmantna
Komentari14/09/2021
-21:05
U 40 gradova i opština sve srednje škole prešle su na onlajn nastavu, a sedmi i osmi razred osnovnih škola u tim lokalnim samoupravama prešli su na kombinovani model. Tim za škole preporučio je nošenje maski za zaposlene i đake sve vreme boravka u školi uključujući i osobe koje su vakcinisane i preležale kovid.
I u lokalnim samoupravama koje su u zelenoj zoni, odeljenja, ali i škole gde ima više zaraženih učenika i nastavnika, prelaze na onlajn nastavu na deset dana.
Epidemiološkinja Gradskog zavoda za javno zdravlje Slavica Marin kaže da je u prethodnoj nedelji u 96 škola u Beogradu, i to 60 osnovnih i 36 srednjih prijavljeno obolevanje učenika i zaposlenih.
Ona je za Euronews Srbija navela da su prijavljena 463 obolela učenika u osnovnim i srednjim školama i 34 zaposlena. Napominje da je bilo više prijava o broju inficiranih virusom korona iz osnovnih škola.
Upitana da li se može izdvojiti opština u kojoj je posebno loša epidemiološka situacija ona je rekla da se sa svih opština ravnomerno prijavljuju inficirani učenici.
"Sa svih opstina ravnomerno se prijavljuju inficirani učenici. Procenjuje se da je broj inficiranih učenika veći s obzirom na intenzivnu transmisiju. Procene su da taj broj ne prelazi više od jedan odsto", navela je Marin.
Smatra da je preporuka da učenici i nastavnici non-stop nose masku od velikog značaja i da ona, uz primenu ostalih mera - dezinfekciju i distancu, može da doprinese smanjenju transmisije virusa.
Govoreći o vakcinaciji dece starije od 12 godina, ona je rekla da to zavisi od stava roditelja o vakcinaciji i da oni koji su se vakcinisali, vakcinišu i svoju decu.
Deveta beogradska gimnazija prva u prestonici prešla na onlajn
Deveta beogradska gimnazija je prva srednja škola u Beogradu koja je kompletno prešla na onlajn nastavu.
Predsednik Foruma beogradskih gimnazija Aleksandar Markov kaže da u toj gimnaziji imaju oko 50 zaraženih učenika od 1.000 đaka koji idu u školu.
"Procenjeno je da je sigurnije da cela škola pređe na onlajn nastavu. Prvobitno je bilo najavljeno da će preći samo jedna smena, a onda je u ponedeljak saopšteno da cela škola prelazi na onlajn nastavu", rekao jre Markov za Euronews Srbija.
Pojašnjava da su od Ministarstva prosvete dobili uputstvo da odeljenje prelazi na onlajn kada su dva ili više učenika zaraženi virusom korona.
"Kada se pojave dva učenika smatra se da je došlo do transmisije virusa. Kod nastavnika se stvara nelagoda kada svakog dana dobijamo informacije da jedno po jedno odeljenje prelazi na onlajn nastavu. Ono što mene ohrabruje je da se prvo odeljenje koje je prešlo na onlajn nastavu u školi u kojoj ja predajem, vraća u četvrtak na redovnu nastavu", naveo je Markov.
Komentarišući izjavu ministra prosvete Branka Ružića da situacija u školama nije alarmantna, Markov kaže da bi voleo da čuje koji je to broj zaraženih kada se može reći da je situacija alarmantna.
"Pitanje je kada postaje alarmantno. Kada baratamo procentima oni ne znače mnogo. Trebao je ministar da kaže kada treba da se reaguje", pojasnio je Markov.
Napominje da se deca opuštaju, da u školi pokušavaju da izbegnu kruta pravila, da skidaju maske, te da ih nastavnici stalno upozoravaju i da je teško održati distancu među njima.
Podseća da su i nastavnici i učenici saglasni da je opao kvalitet znanja posle prošlogodišnjeg kombinovanog modela nastave i povremenog prelaska na onlajn nastavu.
"I učenici, i nastavnici su saglasni da je kvalitet znanja značajno opao. Kriterijumi su sniženi. Srećni su svi što imaju priliku da sada idu u školu. Ne znamo koliko će ovo još potrajati, ali brojke ne deluje ohrabrujuće", naglasio je on.
Nastavni proces, kako je rekao, nadovezuje se jedan na drugi. Nastavnici su u obavezi da prate plan i program i tu, kako kaže, nije mnoogo urađeno što se tiče Ministarstva prosvete, jer plan i program nije redukovan osim što je rečeno da 20 odsto gradiva može da se sažme.
"Prema rezultatima ankete veliki broj nastavnika nije uspeo 80 odsto programa da realizuje. Ključno je nadoknaditi gradivo koje je propušteno, kako bi mogli da se nadovežemo. Sve će morati u hodu da se radi. Neće biti jednostavno. Imaćemo generaciju koja će izaći iz škole sa znatno skromnijim znanjem u odnosu na prethodne", naveo je on.
Škole po dualnom modelu nastave
Sve je lošija epidemijska situacija i sve je više škola koje prelaze na onlajn nastavu. Tokom epidemije posebno je teško organizovati praktičnu nastavu u stručnim školama koje rade po dualnom modelu obrazovanja.
Jedna od njih je Vazduhoplovna akademija, gde učenici imaju godišnje oko 600 sati praktične nastave. Poput drugih škola, tokom pandemije morali su da se prilagode onlajn nastavi.
"Pripremili smo materijale, snimljeno je oko 1.000 časova praktične nastave, odnosno teme koje su trebale da se rade su snimljene i one su korišćene kada je bila potpuna obustava nastave", kaže Goran Cvijović, direktor vazduhoplovne akademije.
Osim u školskim radionicama tehničari imaju obuke i u avio-kompanijama. Uglavnom u malim grupama do 12 učenika,a prethodnih meseci praksa je morala da se prilagođava epidemijskim uslovima kompanije.
Zato je uobičajena blok nastava pomerana u skladu sa korona pokazateljima, jer ovde se ne uči samo za ocenu. Ako nije i praktično urađeno ono što se uči iz knjiga, teško može da dobije ocenu, a pravi i ozbiljne probleme posle završetka škole.
"To je jako važno jer su teme, sadržaj i nastava za učenike vezani za licence i dozvole za rad. Tako da oni ako ne ispoštuju ono što su zahtevi evropske regulative, neće biti u prilici da dobiju licencu. Morali smo da pravimo takve modele gde možemo, kroz te da kažem prozore, kada nije loša epidemijska situacija sve da odradimo kako bi oni mogli na kraju svog školovanja da dobiju dozvole i licencu za rad", pojasnio je Cvijović.
Najteže je svakako bilo prvo zaključavanje i potpuni prekid nastave, kao i u svim školama. U onima koje imaju dualno obrazovanje korona bi mogla da promeni i pravila školovanja. Za profesije u vazduhoplovstvu ima svoju dobru i lošu stranu.
"Nijedna onlajn nastava kroz te snimljene materjale ne može da nadoknadi njihov rad na avionu, na radnom mestu, ma koliko bila dobra. Ovo je prva situacija u kojoj ste morali da obustavite nastavu i vazduhoplovna regulativa nikada se nije bavila ovakvim problemom da negde na trećini ili dve trećine nastave potpuno zaustavite obuke. I šta onda? Zato je već pokrenut proces i on već traje da se razrade modeli izmena regulative - kako da u takvim situacijama da sa onlajn modelima napravi regulativa da vi možete lako da nastavite nastavu i da sve to bude valorizovano", zaključio je on.
U školi očekuju da bi ta nova regulativa iz Evropske agencije mogla da stigne u narednih godinu do dve dana za aviomehaničare, za pilote, možda i ranije.
Nastava za decu u Zvečanskoj
Oko 400 dece koja se nalaze u Zvecanskoj, podelilo je sudbinu svojih drugara iz školskih klupa, a u nekim periodima nisu imali ni slobodu kretanja.
Da zidovi mogu da govore, verovatno bi bilo puno toga da se ispriča o tome kako su deca, ali i zaposleni u Zvečanskoj, zajedno podneli teret pandemije.
Zoran Milačić, direktor Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine kaže da je bilo teško detetu određenog uzrasta objasniti da ne sme da izlazi iz doma.
"Iskustva naših vaspitača su velika, u smislu poznavanja njihovog gradiva, tako da su deca sa dobrim uspehom završila školovanje, onako kako je očekivano i na nivou od prošle godine", rekao je Milačić za Euronews Srbija.
Osim što je kolektivni smeštaj imao posebna pravila koja su ograničavala kretanje, u nekim momentima je imao svoje prednosti.
"Kada ste bili u periodu potpunog lokdauna, kada deca iz prirodnih porodica nisu mogla da izlaze i da se druže, naša deca su bila u kolektivnom smeštaju, imali su svoje drugare koji su bili dostupni, tako da je njima u tom delu bilo lakše", pojašnjava MIlačić.
Vanredne okolnosti tražile su i vanredne napore, pa su, kako kaže direktor Milačić, zaposleni čak zapostavljali i svoje prirodne porodice kako bi se ova deca osetila što manje izolovano.
Komentari (0)