Milošević za Euronews Srbija: Moć da se cene proizvoda spuste leži u potrošačima
Komentari31/01/2025
-13:51
Jutarnja štampa donosi glavne teme dana koje obuhvataju bojkot trgovinskih lanaca zbog visokih cena hrane, dok ekonomski stručnjaci upozoravaju na problem monopola i marži, kao i proteste građana u Srbiji. U fokusu su i politička dešavanja u zemlji, dilema o potencijalnom izboru novog mandatara i sastavu nove vlade ili vanredni parlamentarni izbori, kao i tragična avionska nesreća u Vašingtonu.
Kako se razvija situacija sa cenama i kakav efekat može imati potrošački štrajk, za Euronews Srbija je analizirao Aleksandar Milošević, zamenik direktora Nove ekonomije.
"Cene su visoke jer su lanci videli da su potrošači ovde spremni da ih plate"
Naslovi dnevne štampe između ostalog govore i da nam "trgovinski lanci naplaćuju i vazduh", a pitanje koje se postavlja je kako smo došli do toga.
"Pa, došli smo do toga svih ovih prethodnim godinama. Došli smo do toga zbog manjka konkurencije, došli smo zbog toga svih ovih stvari koje se sada istražuju kod Antimonopolske komisije. Zapravo ovo o čemu mi ovde govorimo, to je zbog toga što je kao eho događaja u Hrvatskoj, gde su zbog visokih cena građani protestovali, najavili bojkot trgovinskih lanaca, to isto se prenelo i kod nas kao inicijativa i taj dan je danas, gde su udruženja potrošača pozvala građane da danas ne kupuju velikim trgovinskim lancima, upravo kako bi im pokazali da postoji jedan bojkot, jedan imunitet i jedna odluka da se neće trpeti tako velike cene, da bi se oni one smanjile. Dakle, to je to što je dovoljno. To je to što se danas dešava u ovoj realno sporednoj temi ovoga dana i ovih dva, tri dana, ali i to je važna tema", kaže Milošević.
Mnogi kažu da taj jednodnevni bojkot ne može mnogo da nam donese, međutim, u Hrvatskoj je doneo dobre rezultate.
"Videćemo naravno koliko će to biti trajno, ali potrošači kao jedan princip moraju da pokažu da zapravo moć leži u njima, a moć zaista i leži u njima, vi glasate svojim novčanikom. Hoćete da kupujete ovde ili hoćete da kupujete tamo ili prosto nećete da kupujete, smanjićete svoju potrošnju. Tako da, da, snaga jeste u potrošaču i mi kada vidimo neke cene u Srbiji, mi vidimo da su one jako visoke u odnosu na te iste cene u drugim državama, mi vidimo da su se naše cene generalno približile cenama proseka Evropske unije, pri čemu naš standard je znatno manji, a to je važno zbog toga što domaće cene proizvoda koje se proizvode u Srbiji trebalo bi da budu u velikoj meri često niže, a nisu niže", kaže Milošević i nastavlja:
"Čak se dešava da proizvodi koji se prave u Srbiji, vi odete u inostranstvo i vidite da je tamo to jeftinije nego ovde, što zapravo pokazuje da proizvođači i trgovinski lanci, sada nije samo na trgovinskim lancima krivica, oni vide da prosto imaju tu moć da ovde diktiraju visoke cene i da su naši potrošači spremni da ih plate. Dok na nekim drugim tržištima nisu spremni da ih plate i tamo moraju da idu sa nižim maržama i to i rade. Naravno, ukoliko se ovde pokaže da i ovde potrošači su spremni da kazne takvo ponašanje, onda će i oni promeniti to i spustiti cene, ali jedan dan, drugo je pitanje šta može da uradi, dakle potrošači moraju dugoročno da budu spremni da traže niže cene", ističe on.
"Potrebno je više konkurencije da bi cene bile niže"
Drugo pitanje koje interesuje javnost je i kolike su to marže u našoj zemlji u odnosu na Evropsku Uniju, jer mi često govorimo o tome da je hrana jeftinija u Evropskoj Uniji nego kod nas.
"Imali smo razne procene koje se ne slažu. Imali smo procene Ministarstva trgovine i procene Narodne banke Srbije i procene Republičkog zavoda za statistiku o tome kolike su marže. I te procene se uopšte ne slažu. Dakle, negde imamo da je to 17, 20, pa smo imali procene da u trgovinskim lancima marže idu do 40 procenata i tako dalje. U svakom slučaju su jako visoke. Vi kada pogledate, to i takođe možda nije potpuno uporedivo, ali čisto da ljudi znaju kako to izgleda, u Americi vi imate 'Walmart' koji radi sa maržama od samo nekoliko procenata, u smislu 2, 3, 4 procenta. Kod nas su mnogo, mnogo veće od toga. Naravno, i tržište su neuporediva i efikasnost i tako dalje, ali trgovinski lanci svakako ostvaruju velike profite u Srbiji i u poslednjih par godina su naravno ostvarivali te velike profite, što znači da sigurno postoji određeni prostor da se to smanji", ističe Milošević.
Takođe, pitanje je i da li postoje nekakvi mehanizmi države, zakonski, koji bi mogli da regulišu te visoke marže.
"Ideja da se administrativnim merama smanjuju marže je nešto što teško može da da efekat na dugi rok. Može na kratak rok. Dakle, mi smo sad imali, recimo imali ste onu akciju 'Bolja cena', imali ste te neke akcije koje daju određeni efekat. Ali suština je u tome je kada država, recimo, blokira određeni korpus cena, uzme 50 proizvoda i blokira njihove cene, trgovci i proizvođači nađu način da to zaobiđu. Dakle, delimično se te cene preliju, pa trgovci trošak preliju na proizvođača, što možemo reći da je u redu ukoliko je tamo problem, ali onda se dogodi da prosto drugi korpus proizvoda poskupi", kaže on i dodaje:
"Blokirali ste ovih 50 proizvoda, a oni dignu cenu drugih 50. Blokirali ste juneći but, a oni dignu juneći ramstek. Blokirali ste jedno mleko od 2,8 odsto mlečne masti, oni podignu cenu na 1,5 odsto i tako dalje. Tako da oni nalaze načine da prosto to izbegnu i da opet ostvare zaradu. Ono što nama treba to je duboka konkurencija, više trgovinskih lanaca, više proizvođača. Ono što nam treba, to su slabe prepreke za ulazak novih igrača, manja birokratija, potrebno nam je da čitav taj jedan lanac, koji nije samo, mi samo u trgovinske lance govorimo i o proizvođačima, o poljoprivredi, taj deo mora da se podigne", rekao je Milošević.
Gostovanje Aleksandra Miloševića u celosti pogledajte u video prilogu.
Komentari (0)