Društvo

Vozači kamiona u problemu: Zbog ograničenja boravka u Šengenskoj zoni najavljuju blokadu granica EU

Komentari

Autor: Euronews Srbija

19/01/2025

-

16:02

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Predstavnici prevozničkih firmi van šengenskog područja nedavno su dobili negativan odgovor Evropske unije, na zahtev da profesionalni vozači budu izuzeti iz uredbe po kojoj u zemljama članicama ne smeju da budu više od 90 dana u okviru 180 dana. Kažu, takvu uredbu smatraju diskriminirajućom, te najavljuju i moguću blokadu granica Evropske unije. 

Predsednik Udruženja "Međunarodni transport" Neđo Mandić kaže za Euronews Srbija da nema informaciju da li će Komisija za transport Evropske unije zasedati i ponovo odlučivati o ovom pitanju.

"Mislim da taj sastanak nije rešio sigurno ništa, jer ne da ne verujemo kolegama koje su otišli, uglavnom svako ide da rešava svoj problem. Otišli su turski prevoznici koji imaju malo veći problem nego mi, oni i dalje imaju vize. Mi smo bez viza i nemamo taj problem. Jedino što je u okviru vize i kada je bezvizni sistem, i dalje stoji ograničenje 90 u 180. To je problem koji niko nije uočavao decenijama. Zašto? Zato što se nije mogao ni ispuniti taj uslov. Kada je 1985. potpisan Šengenski sporazum, bilo je pet zemalja - Francuska, Nemačka, Belgija, Holandija, Luksemburg. To je malo područje. Mi dok krenemo iz Srbije do tamo, provedemo više vremena na putu tamo za dan - dva završimo, i vraćamo se. Kako se Šengenski prostor širio, sada smo i mi i Turska, Severna Makedonija, koji nismo članice EU se našli da smo na granici, da svaki sekund kada pređemo granicu da smo u Šengenu, i sada nije svejedno da li idemo u Šengen sa Nemačke granice do Francuske ili Belgije, ili sa Mađarske ili Hrvatske, više nemamo dovljno vremena da obavimo to, a da ne ispunimo taj uslov, odnosno da ne prekoračimo, objašnjava Neđo Mandić.

"Vozačima oduzeto pravo na rad"

Kao poseban problem on ističe što se "minut ili sat vremena računa kao dan".

"Ako izađete pet minuta posle ponoći, i tih pet minuta je dan, i taj vam se dan računa. Ubrzano vam se troše dani, jer se radi o započetom danu. Mi smo računali od 90 dana koliko imamo, kada uzmemo efektivno vreme - od 58 do 60 dana mi maksimalno provedemo, a ne 90, ali nam se računa kao 90 jer se svaki započeti dan računa", dodaje on. 

Kaže i da bi samo susedne zemlje "mogle u opravdanim slučajevima" da nekom izdaju vizu "bez brojanja dana", odnsono sa produženim brojanjem dana ili bez ograničenja

Euronews Srbija

Neđo Mandić

"Da bi se taj uslov ispunio, poslodavac mora u toj zemlji da da to produženje. Ali oni su naši vozači. Oni su u našim kamionima: Oni su kabinsko osoblje koje je oslobođeno brojanja dana samo vozači koji su u kamionima, koji u sušštini ne borave u EU, jer oni su u tranzitu kroz svaku tu zemlju, i nigde ne borave, ali im se svi ti dani u okviru Šengenskog sporazuma računaju i to je ozbiljan problem", naglašava Mandić.

Vozačima je tom prilikom oduzeto pravo na rad, kaže naš sagovornik navodeći da su na taj način oštećeni i kao građani.

"On ako potroši svojih 90 dana, a obavezno potroši i pre nego što je mogao da završi dovoljno posla i obezbedi nove za svoju porodicu, on ne može otići na godišnji odmor. I kako će onda ići u Grčku na godišnji odmor ili u Hrvatsku ili Španiju kad i ti dani su mu se broje i ne može da ide. Ne može da ode u posetu porodici, ne može da ode ni na neko putovanje, znači oni su bukvalno diskriminisani i kao građani i kao profesionalci", ukazuje Mandić.

Šta kažu ambasade?

Upitan, na koje načine im država Srbija pomaže, Mandić kaže da je razgovarao sa ministarkom Tanjom Miščević.

"Ovo pismo koje su dobili sad Bosanci, mi smo skoro identičnog sadržaja pismo dobili još negde u avgustu mesecu da možemo probati sa susednim zemljama, da nam povećaju broj dana u toj zemlji, pa onda automatski ne bi se ti dani računali, nego bi se računali 90 posle njihove granice, što ne znam kako bi moglo da bude. Obratili smo se ambasadama svih tih zemalja. Do danas smo dobili odgovore hrvatske, malteške i bugarske. U odgovorima je - ne znamo, moramo ispitati takvu mogućnost. Mi sigurno ne možemo uticati na te zemlje, sigurno da nam tu treba pomoć najviših organa naše zemlje, predsednika, premijera i ministara. Svakako očekujemo njihovo angažovanje, ali ono što nas dovodi do očaja, a to je da nam se svaki dan smanjuje broj vozača", kaže Neđo.

profimedia

 

"Vozač ode i nije znao da je već ispunio taj uslov. Nađe se na teritoriji Poljske, Nemačke, Austrije, bilo gde, uzmu izbroje te dane u pasošu, dobijaju velike kazne, novčane, dobijaju zabrane od šest meseci do dve godine ulaska, hapse i kao najveće kriminalce vraćaju avionima nazad, mi šaljemo druge vozače", zaključuje on.

Detaljnije o ovoj temi, pogledajte u videu na početku teksta. 

Komentari (0)

Srbija