Među poginulima u saobraćajnim nesrećama tokom prošle godine ima i dece - kako da ih zaštitimo tokom vožnje?
Komentari19/01/2025
-20:37
Među 400 smrtno stradalih u saobraćajnim nesrećama u Srbiji tokom prošle godine ima i dece. Naime, dosadašnje statistike pokazuju da su deca posebno ugrožena i da predstavljaju jednu od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju. Stručnjaci apeluju na odgovornost vozača, jer kako kažu, od njih zavise kako njihovi, tako i životi ostalih učesnika u saobraćaju.
U 2024. godini 16 mališana izgubilo je život u saobraćajnim nezgodama, 157 je teško povređeno, a 1.167 lakše – svi kao putnici, saopštilo je danas Ministarstvo unutrašnjih poslova.
"To nisu samo brojevi. To su nečija deca, nečiji snovi prekinuti zauvek", navodi se u objavi MUP-a na zvaničnoj Fejsbuk stranici.
Vršilac dužnosti direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović rekao je gostujući u decembru na RTS-u da statistički podaci pokazuju da je u saobraćajnim nesrećama na putevima u Srbiji 75 poginulih na milion stanovnika. Analiza sajta vignetteswitzerland.com, na osnovu podataka Evropskog saveta za bezbednost u saobraćaju, pokazala je i da je Srbija treća na listi najopasnijih zemalja za vozače u Evropi.
"Evropski prosek jeste ispod 50 smrtno stradalih na milion stanovnika i to jeste problem, to jeste parametar po kome se mi poredimo. Tokom 2024. godine jedanaestoro dece je izgubilo život u saobraćajnim nezgodama, ali je poražavajući podatak da su gotovo sva poginula u putničkom automobilu", rekao je tada Stamatović za javni servis.
Kao je dodao, jedan od problema u bezbednosti saobraćaja jeste vezivanje pojasa na zadnjem sedištu. Objašnjava da se kod nas svaki peti putnik to učini.
"Naša procena jeste da bi preko 100 života godišnje bilo spaseno samo da su u slučaju saobraćajne nezgode imali vezan sigurnosni pojas", rekao je Stamatović.
Takođe, načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a, pukovnik Slaviša Lakićević izjavio je u maju prošle godine da oko 40 odsto roditelja u Srbiji ne prevozi decu automobilima na propisani način i da statistika pokazuje da svake godine ima sve više prekršajnih prijava za nebezbedno i nepropisano prevoženje najmlađih.
Kako je tada rekao, kazne za neodgovorne roditelje i vozače koji prevoze decu automobilom na nepropisan način zavise od toga kako se deca prevoze.
Ukoliko se ne koristi sedište kazna iznosi 5.000 dinara, ukoliko se prevozi dete na mestu koje nije predodređeno za sedenje sankcija kreću od 100 do 120 hiljada dinara, a ukoliko se dete prevozi na prednjem sedištu 20 do 40 hiljada dinara i od pet do sedam kaznenih poena za vozače.
Takođe, naglasio je, radi se novom zakonu o bezbednosti saobraćaja koji bi trebalo da sa sobom nosi i pooštrene sankcije za ne vođenje računa o bezbednosti dece u saobraćaju.
Šta je ključno?
Tamara Mihajlović iz Edukativnog centra Sigurna beba kaže za Euronews Srbija da statistički podaci treba da se shvate kao alarmantni, ali da je jako važno da se obrati pažnja na to šta je uzrok saobraćajnih nesreća, i da vozači znaju da su preduzeli sve što se tiče preventive.
"Ovi podaci nam zapravo ukazuju da u Srbiji manjka korišćenje sistema zaštite za decu tokom vožnje. Sad možemo reći ili manjka da ne koristimo kao roditelji ili da ne koristimo adekvatno. Znači, postoje dve mogućnosti, ali svakako je to jako veliki alarm za nas da u zemlji imamo toliki broj preminule dece u saobraćaju.", rekla je ona.
Kaže da imamo dobre primere praksi u Evropi koje mogu da posluže za primer kako bi se unapredila bezbednost dece u saobraćaju. Objašnjava da određene zemlje teže "viziji nula" što predstavlja broj poginulih u saobraćajnim nesrećama.
"Na primer, Slovenci ili Šveđani nemaju poginule dece tokom godine u saobraćaju. Imamo te neke dobre prakse koje možemo da iskoristimo i kod nas. Dečije auto sedište je ključno u svemu. Međutim, važno je i da ono bude prilagođeno uzrastu. Osim toga, mora da znamo i kako da ga instaliramo. i kako da ga instaliramo. Statistike evropske pokazuju da 80 odsto dečjih auto sedišta zapravo nisu dobro instalirane. Naravno, ako nije dobro instalirano, ne može da odradi kompletnu svoju funkciju", kaže ona.
Naglašava da je pri instalaciji auto sedišta važno da se prate uputstva proizvođača, ili ukoliko roditelji ne znaju kako da to urade, da se obrate edukativnom centru.
"Suprotan smer za jaje i za decu do 15 meseci je obavezan suprotan smer. Uvek treba testirati koliko sedište ima tog praznog hoda. To je neki do 1-1,5 centimetar da sme da se ljulja sve, preko toga je previše. Ja lično ne volim uopšte da ima praznog hoda, jer zadatak dečijeg autosedišta je upravo da ostane na svom mestu. Što se tiče zakona Republike Srbije, dozvoljeno je da do treće godine sedište bude u suprotnom smeru na prednjem sedištu, ali treba i pomenuti da je ipak suvozačko mesto najmanje bezbedno što se tiče statistike.Uvek dolazimo do toga mirna majka, miran vozač. Treća stvar, a jako je važna, da i kada se sve to uradi dete bude propisano vezano", kaže ona.
Mihajlović navodi da je važno da pojas bude pažljivo vezan i da prati liniju tela.
"Dakle, bez ušivenih jakni, bez debelih skafandera, pogotovo sada tokom zime. Dobro vežemo pojas i ono što je najvažnije, dobro zategnemo", kaže ona.
Navodi kako dete raste, treba menjati i veličinu sedišta. Nakon izlaska iz jajeta, preporuka je da dete ostane u suprotnom smeru do minimum četiri ili do sedme godine. Nakon toga, Mihajlović objašnjava, se uvodi buster.
"Teško je objasniti deci da je sve to za njihovu bezbednost, ali važno je biti istrajan. Ne postoji dovoljno jaka majka ili otac koji može zadržati dete u slučaju jakog kočenja. Čak ne mora ni udesa. Dovoljno je da vam izleti mačka ili pas na kolovoz i da jako zakočite dete. Fizika je objasnila. Dete ide kroz šoferšajbnu", rekla je ona.
Koji su najčešči uzroci saobraćajnih nesreća?
Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije, pukovnik Slaviša Matić rekao je u ranijem razgovoru za Euronews Srbija da prema podacima policije postoji šest najčešćih uticajnih faktora koji utiču na učestalost saobraćajnih nezgoda. Naime, najčešći uticajni faktor je neprilagođena brzina uslovima saobraćaja i stanju puta, u 45 odsto slučaja.
Takođe, kako je dodao, tu su propust vozača koji se odnosi na nepropisno sagledavanje situacije sa 17 odsto, gubitak kontrole nad vozilom sa 14 odsto, vozač koji je pod uticajem alkohola kao uzrok 11 odsto, neiskusan vozač sa devet odsto i neustupanje prvenstva prolaza šest odsto.
"Ovi podaci su hronološki poređani po učestalosti, ali ne isključuju jedni druge. Zapravo, često se dešavaju nezgode na čiji nastanak utiče više od jednog uticajnog faktora. Često postoji direktan i prateći uzrok. Na primer, da se desi da vozač nije prilagodio brzinu uslovima saobraćaja i da je izgubio kontrolu nad vozilom", objašnjava on.
Zbog toga je, navodi jako važno da se vozači pridržavaju saveta saobraćajne policije, da povećaju opreznost na putevima, posebno ukoliko su vremenske prilike netipične u zavisnosti o godišnjeg doba. On je pozvao vozače i da budu odgovorni i poštuju saobraćajne propise kako bi se smanjio broj nesreća i obezbedila veća sigurnost na putevima.
Na pitanje koje mere policija preduzima kako bi se saobraćaj odvijao bezbedno za sve učesnike u saobraćaju, Matić kaže da je njihov spektar širi - od tehničkih do ljudskih. Kaže da se savest vozača kreira od rođenja, i da policija nije jedina koja treba na tome da radi.
"Svest vozača se kreira od samog rođenja pa sve do momenta saobraćanje nezgode. Ukoliko porodice ne deluje na mladu osobu-učesnika u saobraćaju, ili škola i predškolska ustanova, onda imamo problem. To je širi kontekst i šire pitanje. Policija je ovde pre svega represivni organ", rekao je on.
Komentari (0)