Kako rešiti dugogodišnji problem manjka profesionalnih vozača na putevima u Srbiji?
Komentari31/12/2024
-07:05
Kvalifikacione kartice koje su vozačima izdate do 31. decembra 2020. važiće sedam godina, odlučeno je Uredbom Vlade Srbije. Uredba takođe podrazumeva da vozači koji obavljaju međunarodni transport treba da upišu kod 95 koji će važiti do isteka sedme godine važenja sertifikata. Kako je iz vlade ranije navedeno, ona bi trebalo da reši dugogodišnji problem manjka profesionalnih vozača na putevima u Srbiji. Postavlja se pitanje da li se jednom uredbom može rešiti više od 30.000 problema koliko vozača nedostaje za rad u transportnom sektoru.
Teorijska i praktična obuka, ispiti, kvalifikaciona kartica, periodični seminari. Put od pešaka do volana kamiona ili autobusa je dug, skup i kompleksan, zbog čega mnogi potencijalni vozači u startu odustaju od tog poziva.
Uredba vlade trebalo bi da makar na papiru iskusnim vozačima olakša procedure, pa će umesto dosadašnjih pet, za seminare koji su neophodni za obnavljanje CPC kartica, imati ukupno sedam godina.
Pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Slobodan Karličić kaže za Euronews Srbija da je Uredba doneta 2019. godine i da je od tada Republika Srbija izdala 175.000 profesionalnih kartica za profesionalne vozače.
"I u ovom petogodišnjem periodu naravno možemo reći da je urodilo plodom jer su svi vozači išli na periodične seminare, unapređivali svoje znanje i do dana današnjeg možemo reći da je pozitivan odjek od strane vozača", rekao je Karličić.
Vožnja se ne zaboravlja, ali se propisi vremenom i te kako menjaju.
Predavanja su zbog toga neophodna, međutim, mnogi vozači nisu zadovoljni kvalitetom seminara koje najčešće plaćaju iz svog džepa.
"Ti seminari su, kad bih ih ocenio od jedan do 10 - čista dvojka. Mi ništa tu nismo naučili novo. I čak smo se i sukobljavali sa tim profesorima jer su nam neke stvari pričali da je tako kao što nije tako, jer mi između sobom mnogo više naučimo nego na tim seminarima pričajući. Umesto da na tim seminarima bude razgovor, da se raspravlja o problemima, da vidimo koji su to problemi koji mogu da se reše, oni su suvoparno to predavali", rekao je za Euronews Srbija profesionalni vozač Radoslav Drašković.
Direktor Udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" Goran Aleksić kaže za Euronews Srbija da kvalitet obuka treba značajno podići na viši nivo.
"Mi predlažemo da licenca za održavanje i rad sa profesionalnim vozačima bude stavljena na predavača, pa ukoliko predavači ne rade kvalitetno svoj posao, da budu eliminisani iz delatnosti", rekao je Aleksić.
Osim što Srbiji nedostaje više od 30.000 vozača, problem je i njihova starosna struktura.
Procena Srbijatransporta je da čak 35 odsto njih ima preko 55 godina.
"Smanjili smo starosne granice za dobijanje vozačke dozvole C i D kategorije i možemo reći da se veliki broj mladih zainteresovao za profesiju. Imali smo njihov veliki odziv i neće svakako to rešiti nedostatak profesionalnih vozača, ali će ublažiti u nekoj meri nedostatak vozača", rekao je Karličić.
Aleksić je naglasio da je neophodno da resorno i druga ministarstva preduzmu vrlo ozbiljne, sveobuhvatne mere koje će doprineti da profesija profesionalnog vozača bude poželjna.
Kamiondžije će odlukom vlade nastaviti da voze, ali osposobljavanje novih mladih vozača ostaje izazov koji se neće rešiti kupovinom vremena.
Komentari (0)