Društvo

U Evropi opada tražnja za električnim automobilima - kakva je sudbina električnog Fijata iz Kragujevca?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

05/10/2024

-

10:07

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Dok je Evropa suočena sa sve manjom potražnjom na tržištu za električnim automobilima, Kina preti da postane broj jedan u svetu. Samo toku ove godine jedna od kineskih kompanija zabeležila je rast prodaje od 21 odsto, ostavljajući za sebe Teslu.

Torinska kompanija zaustavila je proizvodnju svog električnog Fiat-a 500 i najavila da će od 2026. otpočeti proizvodnju novog hibridnog modela. Kriza u Italiji otvorila je pitanje da li će posledice osetiti i njen pandan u Kragujevcu, Fiat Grande Panda.

Saša Đorđević iz samostalnog sindikata FCA Kragujevac kaže za Euronews Srbija da je važno da u ovom trenutku proizvodnja u Kragujevcu nije ugrožena.

"Ono što je dobro da još uvek ta proizvodnja ide, ta početna proizvodnja, radnici se dalje obučavaju, imaju dalje primanje novih radnika, tako da za sada kompletna proizvodnja u Kragujevcu nije ugrožena, ali pred nama predstoji još jedan vremeski period u saglašavanju svega toga do momenta početka same serijske proizvodnje", kaže Đorđević.

Fonet/Miki Jevtović

 

Pogon u Kragujevcu projektovan je za 150.000 električnih vozila godišnje. Za novi projekat, u kojem je planirana proizvodnja skromnih 50.000 vozila, ne postoji bojazan, smatraju stručnjaci. 

Bojan Stanić iz Privredne komore Srbije kaže da je tržište to koje diktira proizvodnju.

"Mi ne očekujemo da bude određenih problema u smislu odlaganja početka proizvodnje, jer je ona zvanično i najavljena. Ono što je bitno, da li će biti manji kapacitet, pa to je naravno sada diktira tržište", rekao je. 

Rešenje za potencijalne probleme Stanić vidi u međusobnoj saradnji institucija.  

"Postoji jedna procena, sada ne znam tačno koliko je ona realna. Na primer, to tržišno učešće u hibridnim i električnim automobilima koje imaju evropske kompanije, na evropskom tržištu, iz godine u godnu opada za jedan procentni poen. Što znači da samim tim, jednostavno, to je jedna strukturna kriza koja mora da se reši kroz saradnju između države i privrede", dodaje. 

Fiat nije jedini koji se suočava sa krizom. I nemački Folksvagen je na koraku do zatvaranja fabrike. Dok su problemi sa kompanijom Renault u Francuskoj sve vidljiviji.  

Sindikat kragujevačke fabrike smatra da se neće ponoviti situacije od pre nekoliko godina kada su radnici bili na plaćenim odsustvima i kolektivnim godišnjim odmorima.  

Piroški: Više je razloga zbog čega opada interesovanje za električnim automobilima

Posle prvobitnog entuzijazma i velike želje za električnim automobilima, evidentno je da od početka ove godine pada potražnja, kaže za Euronews Srbija Lidija Piroški sa portala Vrele gume. 

Kaže da je mnogo razloga, a kao prvi navodi da su vreme punjenja i još uvek ograničen domet, ono što odbija kupce.

"Druga stvar, njegova nabavna cena. Oni su sada malo jeftiniji, ali i dalje su skuplji. Još jedna stvar, oni kao polovni automobili dramatično gube vrednost. Dešava se jedno otržnjenje među kupcima u Evropi - od onog početnog entuzijazma kada su električni automobili ušli u masovnu upotrebu i kada je prošlo nekoliko godina do ekspolatacije, onda su se pokazale sve njegove mane i nedostaci", kaže ona.

Na konstataciju da sa jedne starne postoji velika kriza u Evorpi kada je u pitnaju proizvodnja električnih automobila, dok sa druge strane ovaj posao cveta u Kini, Piroški kaže da je Kina napravila jedan poseban, sopstveni automobilski ekosistem i da je zbog toga tako.

Kako je objasnila, Kina u ovom momentu ima oko 400 brendova električnih automobila, a to znači određenu hiperprodukciju, dok u ovom momentu u Evropi ne postoji takva potražnja kao u Kini.

profimedia

 

"Kina samo da podmiri sopstveno tržište pa je već najjači proizvođač na svetu za električne automobile. Razlog zbog kojeg još uvek nema dovoljno kineskih automobila u Evropi je transport", objašnjava. 

Piroški kaže da veruje da su gotovo sve evropske autoindustrije napravile veliku grešku zbog toga što su bazirale svoj biznis koncept na velikim, luksuznim električnim automobilima jer su procenile da je tu najveći profit. 

"Kinezi su napravili nešto malo drugačiju strategiju. Počeli su od malih, jeftinih automobila, gradskih i malih potrošača. Mislim da je to put kojem treba da se ide za masovnu elektrifikaciju automobila. Čini se da kod nas još nismo dovoljno informisani o električnim automobilima i da je to uvek neka daleka budućnost", objasnila je ona. 

profimedia

 

Upitana kakvo je njeno iskustvo po pitanju električnih automobila, kaže da u njenoj redakciji se redovno svi bave na određen način električnim automobilima. 

"Mi u redakciji stalno vozimo nešto od električnih automobila. Osim toga, naša redakcija ima solarne panele i mi zastupamo zapravo tu školu mišljenja da treba subvencionisati i podstaći sopstvenu proizvodnju električne energije za male gradske automobile.  U ovom momentu mali električni automobil je idealan za gradsku vožnju, dakle za distance do 100 ili 200 kilometara maksimalno", rekla je ona.

Komentari (0)

Srbija