"Brzina ubica broj jedan na putu": Za sedam dana procesuirano 30.000 vozača, do početka avgusta više od 300.000
Komentari12/08/2024
-17:05
Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije sprovelo je međunarodnu akciju pojačane kontrole saobraćaja usmerenu na otkrivanje i sankcionisanje prekršaja prekoračenja brzine, u kojoj je za samo dva dana otkriveno više od 8.000 prekršaja, od čega je više od 1.400 bilo u zonama pešačkih prelaza. Akcija MUP-a trajala je od 5. avgusta, a završena je juče. Iz MUP-a su apelovali na sve vozače da poštuju propise i ograničenja brzine.
I dok još sumiraju rezultate akcije kako bi se sagledao konačan broj, u MUP-u navode da je uspešno procesuirano čak oko 30.000 vozača koji su vozili nepropisnom brzinom, od čega je oko 4.000 tih prekršaja bilo u zoni pešačkih prelaza.
"To nam je posebno predstavljalo značajni deo akcije, s obzirom na to da su pešaci zaista najranjivija kategorija. I ako nisu bezbedni u zonama pešačkih prelaza, ne možemo da računamo da će pešak biti bezbedan", rekao je za Euronews Srbija potpukovnik Uprave saobraćajne policije Dejan Stević.
Dnevno je tokom akcije bilo angažovano i do 1.000 policijskih službenika i svi su bili opremljeni radarskim uređajima i alkometrima.
Stević kaže da je otkriveno više od 750 vozača koji su vozili nepropisnom brzinom pod uticajem alkohola.
On je naveo da je bilo i 77 vozača koji su dozvolili sebi da pod uticajem psihoaktivnih supstanci - narkotika ili nedozvoljenih lekova, sednu za volan i prekorače brzinu.
"I ovo je brojka samo u okviru akcije. Siguran sam da je mnogo veća na teritoriji Republike u prethodnom periodu", dodaje Stević.
Crni vikend
Tokom vikenda 13 osoba je izgubilo život na putevima Srbije, među njima dete od dve i po godine i troje mladih od 20 godina.
"Nažalost, uprkos svim ovim našim naporima i transparentnošću u radu i svim najavama ove akcije, samo naše prisustvo na terenu negde deluje preventivno i u cilju naše strategije jeste prevencija, odnosno sprečavanje štetne posledice pre nego što nastane. Međutim, neke pojedinačne slučajeve ne možemo da kontrolišemo", rekao je Stević.
On je naveo da je tokom vikenda u nezgodama koje su se dogodile bio udar u kolonu vozila na graničnom prelazu, gde se vozilo zapalilo i izletanje kamiona sa auto-puta.
"Imali smo takođe udar motociklista u ivičnjak i prevrtanje motocikla. Ali imali smo i ono nepropisno preticanje, nažalost, koje je odnelo tri života", rekao je Stević.
Iako je brzina ubica broj jedan na putu, Stević kaže da je nepropisno preticanje jedan od najopasnijih uticajnih faktora, kada je težina saobraćajne nezgode u pitanju.
"Svi smo imali prilike da gledamo crash testove, kada vozilo udara u nepomičnu prepreku. Zamislite silu koja još jače deluje ako se iz suprotnog smera kreće vozilo određenom brzinom. To su onda obično ovakvi fatalni ishodi, i zato ovom prilikom pozivam sve učesnike u saobraćaju da dobru procenu naprave kada se upuštaju u preticanje", rekao je Stević.
Na pitanje šta je rešenje i da li su to strože kazne, Stević kaže da cilj represije, odnosno sankcije, jeste promena svesti kod učesnika u saobraćaju, odnosno uticaj na njegovu svest i nivo odgovornosti dok se nalazi u saobraćaju.
"Saobraćaj nije luksuz. Saobraćaj je potreba svakog dana. Preko dva miliona ljudi u Republici Srbiji odlazi na posao. Dakle, moramo da shvatimo da svi ovi naslovi u novinama, svi ovi apeli, zapravo nisu neki drugi životi izgubljeni, nego životi svih nas, nečija deca, sinovi, ćerke, roditelji. Ne smemo olako prelaziti preko ovakvih stvari", rekao je Stević.
On je najavio da će zato biti preduzeto niz mera i radnji, podsetivši da je nedavno implementirana mera privremenog oduzimanja vozila kako bi one koji ponavljaju najteži oblik prekršaja bili sprečeni da ih i dalje vrše.
Stević kaže da je od 22. februara privremeno oduzeto 210 vozila uglavnom od mladih vozača, koji su dva i više puta činili najteže prekršaje.
Kamere i kazne
Uprava saobraćajne policije je jako dobro opremljena radarima najnovijih generacija, a Stević kaže da postoji i jako dobro uspostavljen sistem merenja prosečne brzine na auto-putu.
Kamere koje beleže prekršaje, odnosno automatska detekcija, jeste prioritet i budućnost rada Uprave saobraćajnoj policiji, kaže Stević.
Na pitanje na koji način stiže obaveštenje o kazni i šta za one vozače koji ne dobiju tu kaznu na kućnu adresu, nego im, kako se dešavalo, dođu izvršitelji, Stević je objasnio da ukoliko kamera zabeleži prekršaj, vozaču na kućnu adresu dolazi poziv da se izjasni ko je njegovim vozilom datog dana, u dato vreme, izvršio delikt.
"Međutim, obično ljudi ne vode mnogo računa o prijavi svog prebivališta, promene boravište, menjaju mesto stanovanja. I onda se usled neke njihove neodgovornosti koja je ovde formalno pravna, dešava da se po propisima opšteg upravnog postupka i dostavljanju pokuša dostava od strane pošte, oni ne prime. Oglasna tabla je potpuno legitimno ili legalno sredstvo za dostavljanje poziva i dešava se da budu kažnjeni, odnosno da tek u nekoj kasnijoj fazi postupka, kada bude kasno za pravne lekove, dogodi se da im dođe kazna na izvršenje", rekao je Stević.
Zato, kako naglašava, ukoliko neko menja svoju adresu ili boravište ili prebivalište, to moramo uraditi i u tom formalno-pravnom delu, odlaskom u SUP i obaveštavanjem nadležnog organa o promeni adrese.
Statistika i trend
Stević kaže da je prošle godine sankcionisano više od 500.000 vozača zbog nepropisne brzine, ali da je taj trend od početka godine u porastu i da je do početka avgusta procesirano više od 300.000 vozača zbog nepropisne brzine.
"Ne možemo da kažemo da se generalno brže vozi. Kao što rekoh, mnogo smo bolje opremljeni sada, imamo više ljudstva i svakodnevno ulažemo maksimalne napore kako bismo očuvali bezbednost na našim putevima", rekao je Stević.
Komentari (0)