Kako se u školama sada ocenjuje vladanje: Pale prve brojčane ocene, đaci i roditelji se još prilagođavaju novom sistemu
Komentari26/05/2024
-16:02
Približava se kraj školske godine, a učenici će u đačkim knjižicama imati ocenu više u odnosu na prvo polugodište. Reč je o vladanju koje se od drugog polugodišta brojčano ocenjuje i ulazi u prosek. To je novina za đake nižih razreda osnovne škole i učenike petog razreda. Od šestog, pa nadalje i do sada su na kraju godine učenici dobijali numeričke ocene.
Prve ocene iz vladanja već su "pale" na tromesečju. Sada pred kraj školske godine biće ocenjeni još jednom. Bar tako nalažu pravilnici o ocenjivanju za osnovce i srednjoškolce. Đaci jesu brojčano ocenjeni, ali u esDnevniku roditelji te ocene još uvek ne mogu da vide, već stoje opisne ocene.
Brojčano ocenjivanje vladanja i ulazak ocene u prosek deo su mera koje je Ministarstvo prosvete usvojilo kako bi smanjilo nasilje u školama. Mnogi su tu meru videli kao vraćanje na staro, jer je ranije bilo brojčanog ocenjivanje vladanja, a za svaku "povredu obaveze učenika" išlo je smanjenje ocena iz vladanja.
Sada je drugačije. Učitelji i nastavnici brojčano ocenjuju vladanje učenika, kao što se ocenjuju predmeti u školi. Pravilnicima je definisano na osnovu kojih kriterijuma se formira ta ocena.
Ocenu - primerno vladanje (5) dobija učenik koji se ističe u izvršavanju školskih obaveza koje se odnose na nastavu, poštuje pravila ponašanja i mere bezbednosti, konstruktivno rešava konflikte u vršnjačkoj populaciji, s poštovanjem i uvažavanjem se odnosi prema zaposlenima u školi, poštuje školsku imovinu i ima aktivan odnos prema očuvanju i zaštiti životne sredine.
Ocenom vrlo dobar (4) ocenjuje se učenik koji uglavnom izvršava i ispunjava školske obaveze, uglavnom poštuje pravila ponašanja i mere bezbednosti, ima korektan odnos prema drugim učenicima, konstruktivno rešava konflikat u vršnjačkoj populaciji, ima korektan odnos prema zaposlenima u školi, preuzimaju odgovornost za svoje postupke i koriguje svoje ponašanje nakon opomene, ima korektan odnos prema školskoj imovini i imovini drugih, čuva životnu sredinu.
U knjižicama će imati ocenu dobar (3), đaci kod kojih povremeno postoje situacije kada ih je potrebno opominjati na izvršavanje školskih obaveza, delimično poštuje pravila ponašanja i mere bezbednosti, povremeno postoje situacije kada ga je potrebno opominjati na obaveznost korektnog ponašanja prema učenicima. Trojkom iz vladanja ocenjuju se i đaci koji nemaju uvek korektan odnos prema zaposlenima u školi, povremeno pokazuje nemar prema školskoj imovini i imovini drugih, povremeno pokazuje nemar prema životnoj sredini.
Ocena zadovoljavajući (2) rezervisana je za učenike koje je potrebno učestalo opominjati na izvršavanje školskih obaveza, minimalno poštuje pravila ponašanja i mere bezbednosti, učestalo ga je potrebno opominjati na obaveznost korektnog ponašanja prema učenicima, ne poštuju i ne uvažavaju zaposlene u školi, ne čuvaju školsku imovinu i imovinu drugih, pokazuju nemar prema očuvanju životne sredine.
Vladanje je nezadovoljavajuće (1) ukoliko učenik i pored opomena i pojačanog vaspitnog rada ne izvršava školske obaveze koje se odnose na nastavu, ne poštuje pravila ponašanja i ne pridržava se mera bezbednosti, pored opomena učestalo krši pravila korektnog ponašanja prema učenicima, ugrožava i povređuje prava zaposlenih u školi, ne prihvata odgovornost za svoje ponašanje, pokazuje destruktivno ponašanje prema školskoj imovini i imovini drugih, pokazuje destruktivno ponašanje prema životnoj sredini.
Učenik koji neopravdano izostaje sa nastave u toku školske godine, ocenjuje se pojedinačnom ocenom iz vladanja. Za osam neopravdanih časova dobija 4, za neopravdanih 15 časova- 3, ukoliko u dnevniku ima 25 neopravdanih časova dobija 2, a sa 26 i više neopravdanih časova dobija 1.
Niže ocene iz vladanja
I do sada su učenici od šestog do osmog razreda i đaci u srednjoj školi brojčano ocenjivani iz vladanja. Novina je što je uvedeno brojčano ocenjivanje i za mlađe uzraste, od drugog razareda.
Direktori pojedinih beogradskih osnovnih škola kažu da su prve ocene iz vladanja niže nego što su bile u prethodnom periodu. Navode da je nekoliko razloga dovelo do toga- učitelji i razredne starešeni se striktno pridržavaju Pravilnika o ocenjivanju, a đaci se još uvek nisu prilagodili tom novom sistemu ocenjivanja.
"Vladanje se sada ocenjuje kao i svi drugi predmeti, kao srpski i matematika. Takođe, ne treba zaboraviti da ima u jednom stavu Pravilnika da ocena iz vladanja može biti i niža od prosečne vrednosti, jer se sagledava ponašanje učenika u celini u toku polugodišta", kaže za Euronews Srbija Darko Eger, direktor OŠ Kneginja Milica na Novom Beogradu.
Dodaje da se ocene iz vladanja sada utvrđuju.
"A kad se bavite utvrđivanjem ocene onda morate uzeti u obzir celokupno ponašanje učenika - njegov odnos prema drugim učenicima, prema zaposlenima, imovini", objašnjava Eger.
Razred se može završiti i sa jedinicom iz vladanja. Za jedinici iz vladanja nema popravnog u avgustu kao za druge predmete, ali ta jedinica značajno smanjuje prosek učenika.
Minimum dva puta u polugodištu
Vladanje se ocenjuje minimum dva puta tokom polugodišta. Goran Petrović, direktor OŠ Lazar Savatić iz Zemuna kaže da su odredbe Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja - ZOSOV-a i Pravilnik o ocenjivanju morali da ugrade u interni statut svake škole.
"Ima tu nekih stvari koje se u praksi sad vide, pogotovu što se tiče esDnevnika koji nije u potpunosti kompatibilan sa tim pravnim aktima. Ocena iz vladanja na kraju školske godine nije aritmetička sredina, već procena odeljenskog starešine kakvo je ponašanje učenika. Prošao je prvi klasifikacioni period (tromesečje) i već svi imaju po jednu ocenu iz vladanja", priča Petrović.
Takođe, smatra da će novi način ocenjivanja, značiti i niže ocene iz vladanja nego što je t5o bilo ranije.
"Mi imamo sigurno desetak vaspito-disciplinskih postupaka, gde su učenici dobili ukor direktora škola. Znači to je automatski dvojka iz vladanja. I ta dvojka, pored ostalih ocena, ulazi u zbir", naveo je Petrović.
Za razliku od osnovnih škola (posebno niži razredi) gde je brojčano ocenjivanje novina u srednjim školama kažu da za njih to nije novina .
"Najveća promena je u nižim razredima osnovne škole, gde objektivno ima najmanje problema sa nasiljem, dok se u srednjim školama ništa bitno ne menja. Oni su i do sada imali numeričke ocene i vladanje je ulazilo u prosek", kaže Aleksandar Markov iz Foruma beogradskih gimnazija.
Pojašnjava da su ocene iz vladanja tokom školske godine za srednješkolce bile opisne, ali da su se na kraju godine zaključivale numeričke ocene koje su ulazile u prosek.
Komentari (0)