Gejmerka iz Loznice na Forbsovoj listi: Marina Ivanović za Euronews Srbija o uzbudljivom putu do priznanja
Komentari30/05/2021
-10:45
Vest da se jedna Srpkinja našla na prestižnoj listi Forbes "30 under 30" odjeknula je u Srbiji kao bomba, a iznenadila je mnoge pa i nju samu. Reč je o Marini Ivanović, mladoj profesorki engleskog, koja radi kao šef odeljenja za regrutaciju nemačke gejming kompanije "Kolibri".
Ivanović se na prestižnoj listi našla u kategoriji tehnologije, kao jedna od retkih žena u gejming industriji. Pažnju magazina "Forbes" privukla je aktivizmom, pošto se zalaže za prava žena, LGBT i svih drugih manjina, a što joj nije ni strano, jer radi u kompaniji koja broji 130 zaposlenih među kojima je 39 različitih nacionalnosti.
Pronašli smo je u Berlinu gde trenutno živi i radi, a za Euronews Srbija govorila je o tome kako je iz Loznice, preko Novog Sada stigla do San Franciska do Forbsove liste, ali i o tome kakvi su joj planovi, kao i o tome zašto joj je važno da se žene u gejming industriji poštuju, ali i pitaju.
Za sebe kaže da je "gejmerka od malih nogu", a iako je to što se našla na listi magazina "Forbes" samo jedna od kruna njenog dugogodišnjeg rada, pitali smo je kako se stiže do ovakvog priznanja?
"Ovo Forbsovo priznanje za mene je došlo kao veliko iznenađenje. Kada pogledate ostale ljude sa liste, možete pronaći poznate atlete, olimpijske sportiste i preduzetnike. Zapravo ne dolazim sa takvom pozadinom; domen na koji se moj rad usredsređuje, a to je raznolikost i uključivanje u industriju igara, raste i dobija na značaju i interesovanju tokom poslednjih nekoliko godina. I ovo Forbsovo priznanje dolazi kao priznanje koliko je presudno da počnemo da govorimo o ovome. Ako nas je godina iza nas bilo čemu naučila, sada više nego ikad ranije je to da moramo da budemo jedinstveni i pronađemo načine da se uzdignemo. Verujem da dobijanje ovog priznanja pokazuje spremnost i potrebu velikih medija i naše industrije da podignu svest o ovim D&I temama, ne samo u igrama već i u svim industrijama. Biti na ovoj listi dalo mi je šansu da shvatim vrednost koju moj rad ima i može da ima u ovom domenu i svakako služi kao ogroman podsticaj za dalje istraživanje ovih tema".
Čime se konkretno bavite u kompaniji "Kolibri Games" i na koji način ste privukli pažnju i dospeli na jednu ovako prestižnu listu, tačnije šta Vas je "peporučilo"?
"Kolibri Games je mlada organizacija koja se bavi programiranjem free-to-play mobilnih igrica, dakle igrica koje su besplatne za preuzimanje. Naše igrice igraju stotine miliona gejmera u celom svetu i stoga imamo za cilj da budemo gejming kompanija sa najvećim fokusom na gejmersku zajednicu. Ono sto je bila misija naše kompanije od početka je da naš uspeh zavisi od ljudi koji igraju naše igrice. A budući da želimo da nastavimo da uživamo u svetskom uspehu, to samim tim i zahteva da naše igrice grade, programiraju i plasiraju u svet ljudi iz celog sveta. Iako nas ima 130 zaposlenih, brojimo 39 različitih nacionalnosti, i upravo ta različitost nam omogućava da po uzoru na naša različita životna i profesionalna iskustva, pravimo igrice s kojima svako može da se poistoveti. Upravo je ta tematika unapređivanja različitosti i inkluzije na radnom mestu to što me je dovelo do Forbsove liste".
Od malena ste bili okruženi igricama, pa koliko je to zapravo pomoglo da se upravo u ovoj industriji i zaposlite i izgradite karijeru?
"Profesionalni ulazak u gejming za mene, kao gejmerku od malih nogu je na neki način bio kao povratak kući. Ono što je za mene predstavljalo veliku promenu u novom poslu jeste da sam konačno dobila mogućnost da postanem deo jedinstvene gejmerske zajednice u poslovnom smislu. I svakako smatram da mi je bilo od velike pomoći to što sam mogla već da shvatim i iskusim kakav efekat igrice mogu imati na nas i kakva nas to posebna strast za igranjem povezuje u gejming zajednici. Nešto što karakteriše i izdvaja gejming od ostalih profesija je ta posebna energija koju ljudi ulivaju u svoj rad. Ta misija koja prevazilazi profesionalne granice i težnje da se konstantno stvara nešto novo, zanimiljivo i inspirativno oslikava osnovnu ljudsku prirodu i težnju da se igra, imajući u vidu da igra vodi u kreaciju, a kreacija u proizvod. Biti deo te misije kako na profesionalnom, tako i na ličnom planu, mi svakako i dalje pomaže da nastavim da gradim svoju karijeru u gejmingu".
Kada se kaže "gejming industrija" mnogi misle da je to "muška grana industrije", pa koliko ima istine u tome i može li taj utisak da se promeni i kako?
"Gledajući rodnu statistiku u industriji, možemo da primetimo da je više od 70 odsto profesionalaca u igranju igara muškog pola. Ovo je svakako alarmantno kada primetimo da je nešto manje od 50 odsto igrača su žene. Ovde možemo da uočimo ovo veliko odstupanje u pogledu kako se industrija razvila u pogledu demografije potrošača i kako s druge strane kada su u pitanju profesionalci u igrama na sreću i ko danas pravi igre. Još je problematičnija činjenica da je ovih 30 odsto žena i nebinarnih profesionalaca prilično nedovoljno zastupljeno u timovima proizvoda gde se igre zapravo prave. A najmanje na rukovodećim pozicijama gde bi ovi profili mogli najviše uticati na diverzifikaciju industrije i poboljšanje zastupljenosti u igrama.
Dvoje Srba na listi
Na Forbsovoj listi našao se i Nikola Mrkšić, mladić iz Srbije, pa kako je to kada dvoje ljudi iz Srbije se nađe na ovako prestižnoj listi? Šta to znači i kakvu poruku šalje mladima u našoj zemlji?
"Zaista mi je izuzetno drago da sam deo Forbsove liste i da je moj rad i tematika kojom se bavim eto imao tu neku dovoljnu težinu da dobije jedno tako veliko priznanje. No, nekako imam osećaj da ovakve liste i priznanja često umeju da pošalju i pogrešnu poruku, a to je da mladi treba da idu za onim što je u trendu ili popularno kako bi dobili priliku da budu na svetskim listama. Nadam se da će mladi možda videti tu neku drugu poruku koja bar za mene glasi da radite ono što vas ispunjava. Ono što osećate da je duboko deo vas i što čini da se probudite ujutru i imate želju da kroz taj rad menjate svet oko sebe. Jer upravo takav rad će vam pomoći da istrajete, čak i kad budete imali osećaj da nema pomaka i da ne možete dalje. Kad se kroz ovo sve prođe, nekako Forbsova lista dođe samo kao prilog, ne kao glavno jelo".
Tako da, prirodno, dolazimo do zaključka da muškarci i dalje prave igre za žene i o ženama i to može biti prilično problematično kada razmišljamo o tome kako su žene prikazane u igrama u prošlosti, kao i danas.
Igre na sreću sigurno su industrija koja je započela sa velikom rodnom razlikom i to u potpuno drugačijem vremenu od onog u kojem danas živimo. Stoga možemo u izvesnoj meri da razumemo nedostatak zastupljenosti u ranim danima.
Međutim, posmatrajući gde smo danas, pokazuje nam da nije postignut veliki napredak. Čak i gledajući grane igara - poput mobilnih igara - koje su procvetale poslednjih godina kada su pokreti za ženska prava bili prisutni i snažni, i dalje se borimo da vidimo snažne ženske uloge sa složenim narativima koji verno prikazuju složenost ženskog identiteta. Ipak, još imam nade, jer se organizacije poput 'Žena u igrama', čiji sam i ja član, bore da proaktivno podignu svest o tome zašto nam je potrebno više ženskih uzora i kako možemo žene postaviti za uspeh u industriji.
Šta biste poručili mladima, pogotovo onima koji žele da rade u gejming industriji?
"Nekako i dalje postoje stereotipi vezano za to kakva to vrsta profila najbolje prolazi u gejming industriji. Stoga se i dosta mladih ljudi, posebno iz manje zastupljenih grupa, ipak ne odlučuju da pokušaju da budu deo gejminga. Tako da bi moj savet svima koji se interesuju za rad u gejmingu preporučila da pronađu kompanije koje ih inspirišu i da budu uporni u pronalaženju posla. Uvek je dobra ideja da se povežete s nekim iz vaše uže ili šire mreže, ko je već deo industrije i može da vam kaže nešto više o svom poslu, što će vam pomoći da shvatite da li želite dalje da idete u tom pravcu. Tačno je da moramo da demistifikujemo taj stereotip da samo jedna vrsta talenta uspeva u industriji i za to nam je potrebna što veća različitost u sektoru kako bismo mogli da diversifikujemo radna mesta i pokažemo da svako ko ima strast za igrice i stvaranje nečeg novog u tom polju ima mesto pod suncem u industriji".
Komentari (0)