Aktuelno

"Više od 18 prekršaja zbog kojih se će se oduzimati vozilo": Šta predviđaju izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja

Komentari

Autor: Jovana Stanković

13/02/2023

-

07:07

"Više od 18 prekršaja zbog kojih se će se oduzimati vozilo": Šta predviđaju izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja
Tanjug/Miloš Milivojević - Copyright Tanjug/Miloš Milivojević

veličina teksta

Aa Aa

Vožnja pod dejstvom alkohola, nasilnička vožnja, odbijanje alko testa, upravljanje automobilom bez vozačke dozvole ili tokom mere zabrane upravljanja, samo su neke od saobraćajnih prekršaja zbog kojih će se oduzimati vozilo i to prema predloženim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović kaže za Euronews Srbija da je predviđeno više od 18 prekršaja zbog kojih bi vozila mogla da se oduzimaju. 

Nacrt tih izmena bi u martu trebalo da prođe Vladu i da se nađe pred poslanicima, a njime su za vozače predviđene rigoroznije kazne. Osim oduzimanja vozila za veliki broj prekršaja, novim Nacrtom je predviđeno da pružni prelazi budu obeleženi svetlosnom signalizacijom, da se uredi se vožnja trotineta, kao i registracija oldajmera.

Što se oduzimanja vozila tiče, kako za Euronews Srbija objašnjava Okanović, to bi značilo izmenu člana 295, već postojećeg zakona, koji zapravo sada  podrazumeva samo oduzimanje vozačke dozvole za teže prekršaje.

Naime, u starom zakonu se navodi da "policijski službenik može u kontroli saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, radi dokumentovanja i dokazivanja prekršaja i drugih delikta, privremeno, a najduže 24 sata oduzeti ispravu podobnu za dokazivanje protivpravnog ponašanja".

Novim nacrtom izmena Zakona, ovaj član bi trebao da se promeni i da propiše oduzimanje predmeta, odnosno vozila, od vozača koji je u poslednje dve godine osuđivan za teže prekršaje.

"Policijski službenik će u kontroli saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, od učinioca težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti javnog saobraćaja na putevima, koji je u poslednje dve godine pravnosnažno osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti, privremeno oduzeti predmet koji je bio upotrebljen za izvršenje tog prekršaja", navodi se u Nacrtu.

"Više od 18 prekršaja zbog kojih se oduzima auto"

Kako Okanović objašnajva, postoji više od 18 prekršaja zbog kojih bi vozila mogla da se oduzimaju. Oni su, navodi, već predviđeni u postojećem zakonu, dok se u Nacrtu piše da će se za teže prekršaje protiv bezbednosti saobraćaja privremeno oduzimati vozilo do okončanja sudskog postupka.

"Prekršaji koji su zadržani su oni koji su u zakonu definisani kao teži prekršaji protiv bezbenosti saobraćaja. Zakon koji je na snazi, u članu 338 navodi da su teži prekršaji protiv bezbednosti saobraćaja prekšaji iz člana 329 koji podrazumeva nasilničku vožnju, i 330 gde se nalazi poduži spisak težih prekršaja. Među njma su upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola, odbijanje alkotesta, prekoračavanje brzine na putu, upravlja vozilom noću bez osvetljenja na neosvetljenom putu, vožnja bez vozačke dozvole ili tokom mere zabrane upravljanja vozilom i slično. Dakle, u Nacrtu je prepisano da će se za teže prekršaje privremeno oduzimati vozilo do okončanja sudskog postupka", kaže Okanović.

Tanjug/Miloš Milivojević

 

Na pitanje da li je ovo drakonska mera i da li je u skladu sa Ustavom, Okanović kaže da nije drakonska, i da sa obzirom na težinu prekršaja jeste u skladu sa Ustavom. Inače, Zakon o javnom prevozu već predviđa trajno oduzimanje vozila taksistima koji rade "na divlje", odnosno nelegalno.

 "Do sada je u ovoj državi odzeto 1.000 automobila. Oduzeti su u carinskim prekršajima, oduzeti su po osnovu raznih potraživanja i neplaćenih dugova, ili zato što je neko ilegalno prevozio migrante, po osnovu "divljeg" taksiranja. Za taksiste koje voze na divlje postoji obavezna kazna oduzimanja vozila bez obira ko je vlasnik tog auta. Tu se čak i ne razmatra neki saobraćajni prekršaj. Međutim, u okviru novog zakona su u pitanju ozbiljni prekršaji. Država ima intres da zaštiti ljudske živote, i da broj saobraćajnih nezgoda bude što manji", objasnio je Okanović.

U prvih devet dana ove godine 19.451 saobraćajnih prekršaja

U prvih devet dana ove godine, kako su tada saopštili iz MUP-a, policajci su tokom akcije pojačane kontrole oktirili 19.451 saobraćajnih prekršaja, među kojima je bilo 1.535 slučajeva vožnje pod dejstvom alkohola, saopštilo je tada Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) Srbije.

Iz policije su dodali da je u njihovim prostorijama zadržano je 270 vozača koji su automobilom upravljali sa više od 1,2 promila alkohola u organizmu, i njih 68 koji su vozili pod dejstvom droge. Zbog prekoračenja dozvoljene brzine sankcionisan je 8.251 vozač, od kojih je 12 vozilo brzinom većom od 200 kilometara na čas.

Penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da je Nacrt nastao u smislu poboljšanja propisa i ocenjuje ga kao dobar. Veruje da će on uticati na to da vozači počnu što više da poštuju pravila vožnje i da će manje dolaziti do saobraćajnih nezgoda.

"Akcenat ovog Nacrta je na oduzimanje vozila, ali samo dok traje postupak. To znači da kada se završi postupak, vozilo se vraća vlasniku. Po mentalitetu Srbi su osetljivi na vožnju i sve kazne koje propisujete su inače za nas neprihvatljive ukoliko se tiču zabrane upravljanja motornim vozilom. To je za građane neprihvatiljva mera i verujem da će oni pokušati da se toga klone", kaže on.

Navodi da postoje primeri zemalja u kojima je to na snazi i kaže da je Amerika, zemlja u kojoj se dosta vodi računa o privatnoj svojini, to realizovala na određen način.

"Ja sam čak i za to da se vozila uzimaju trajno, ne na određeno vreme. Srbija ne bi bila jedina koja bi to činila. Na primer u Americi tako nešto postoji. Tamo se inače o privatnom vlasništvu dosta vodi računa. Zamislite kako je tamo onda moguće da se oduzme vozilo. Ako dođe do određene vrste prekršaja, policajac samo može da naloži da vozač napusti vozilo i da sa sobom ponese lične stvari. Onda se taj auto proda na licitaciji, i novac ide u fond za bezbendost saobraćaja", objašnjava prof. Vujanić.

Smatra da bi takva slična mera donela, po njemu, određene rezultate kada je orezna vožnja u pitanju.

"Mislim da svakako ako dođe do ozbiljnijeg prekršaja, onom ko je upravljao tim vozilom treba ga odzeti", dodaje.

Šta bi još trebalo da bude izmenjeno novim zakonom?

I električni trotineti trebalo bi da budu obuhvaćeni novim zakonom o bezbednosti u saobraćaju. Kako je ranije govorio Okanović upravljanje njima biće precizno regulisano i navodiće gde tačno oni mogu da se voze.

"Električni trotineti će ići na biciklističke staze i voziće se kolovozom najviše jedan metar od ivice. To svakako nije savršeno rešenje za trotinetiste, ali ako biciklisti moraju na kolovoz moraće i oni", rekao je on i dodao da će ova promena dovesti do određenih rizika.

Okanović je upozorio vozače električnih trotineta da moraju preuzeti te rizike na sebe. Prema njegovim rečima, mlađi od 14 godina neće smeti da voze električni trotinet, dok osobe koje imaju manje od 18 godina moraće da koriste zaštitnu kacigu i zaštitni prsluk.

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

"Iz MUP-a su najavili da će trotineti biti regulisani zakonom tako što osobe mlađe od 14 godina neće smeti da stanu na električni trotinet, dok će osobe mlađe od 18 godina morati da imaju zaštitnu kacigu i prsluk", rekao je Okanović.

Vozači električnih trotineta moraće da poštuju sva pravila koja važe za ostale učesnike u saobraćaju, ukazuje Okanović.

"Na vozače trotineta će se odnositi sva ona pravila koja se odnose na ostale vozače, oni neće moći da voze u alkoholisanom stanju. Jako je važno da je došlo do pozitivne promene stava MUP-a po ovom pitanju", rekao je on za Tanjug.

Pored trotineta, u Nacrtu se navodi i da se na prugama, zarad bezbednosti saobraćaja, menja i član 149. On sada propisuje da svetlosni saobraćajni znakovi kojima se najavljuje približavanje voza prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou daju se naizmeničnim paljenjem dva crvena trepćuća svetla u obliku kruga. Izmenjeni član 149, propisuje umesto dva crvena, crveno i žuto svetlo.

Objašnjava se da crveno svetlo znači zabranjen prolaz a žuto svetlo zabranjen prolaz, osim u slučaju kada se vozilo ne može bezbedno zaustaviti ispred navedenog znaka, a trepćuće žuto svetlo - obaveza za sve učesnike u saobraćaju da se kreću uz povećanu opreznost zbog eventualnog nailaska voza jer semafor kojim se najavljuje približavanje voza nije ispravan ili se ne koristi.

Na semafor se, navodi se u Nacrtu, može dodati uređaj za davanje zvučnih znakova kojim se učesnici u saobraćaju obaveštavaju o tome da je dat svetlosni saobraćajni znak kojim se najavljuje približavanje voza, odnosno spuštanje uređaja za zatvaranje saobraćaja na prelazu puta preko železničke pruge.

Šta se menja za vlasnike oldtajmera

Novi dokument, konačno će ljubiteljima oldajmera omogućiti da i njih registruju. Nsime, članu 275, koji se bavi registarskim tablicama, dodaje se tačka 15, koja glasi: Registarske tablice za vozila od istorijskog značaja.

Predviđeno je da Agencija za bezbednost saobraćaja obavlja poslove u vezi sa utvrđivanjem statusa, oduzimanjem statusa i razvrstavanjem vozila od istorijskog značaja, izdavanjem identifikacione potvrde i vođenjem evidencije za vozila od istorijskog značaja.

Komentari (0)

Srbija