Truo most "prepušten slučaju" nije jedini: Nakon tragedije u Ovčar Banji upozorenje na "tempirane bombe" širom Srbije
Komentari14/10/2022
-20:02
Dvoje poginulih i deset povređenih epilog je nesreće koja se juče dogodila u Ovčar Banji, nedaleko od manastira Jovanje, kada se urušio viseći pešački most, a veliki broj ljudi završio u ledenoj Zapadnoj Moravi. Tragedija je, ukazuju stručnjaci, možda mogla biti izbegnuta da su se na mostu, koji je zabranjen za upotrebu, nalazile fizičke prepreke, i trake koje upozoravaju na mogućnost urušavanja. Umesto toga, nadležni tvrde, bila je tabla sa upozorenjem. Tabla koju niko nije video, čak ni meštani koji tu žive.
Koliko je zapravo most bio nebezbedan i čak zastrašujuć najbolje pokazuje snimak objavljen na TikToku. Na njemu se vidi da su daske potpuno dotrajale i trule, da čak nedostaju pojedini delovi kroz koje se vidi reka, a da ga drže tanke sajle. Sa strane je improvizovana mreža.
Meštani su preko njega prelazili pojedinačno, koristili ga kao prečicu. Često su se na njemu mogli videti turisti, influenseri koji se slikaju za društvene mreže. Rešenje o zabrani za upotrebu stajalo je negde u fioci, a na terenu ništa nije urađeno da se odluka sprovede, da se postave prepreke ili čak da se most ukloni. Od odgovornosti svi sada peru ruke, a istraga bi trebalo da pokaže ko je zatajio u tom lancu.
Zabrinjava, međutim, da ovo nije jedini viseći most u Ovčarsko- kablarskoj klisuri, ali ni u drugim delovima Srbije. Ima ih još koji su takođe u lošem stanju. Građevinski inženjer Siniša Mihajlović za Euronews Srbija kaže da u Srbiji ima na desetine manjih i većih visećih mostova, ali da se njihov tačan broj ne zna, jer ne postoji jedinstveni registar. Ne zna se ni u kakvom su stanju, a ono kod većine, kako tvrdi, nije sjajno.
Ovi objekti povezuju obale na najnepristupačnijim mestima, a za gotovo sve njih je zajedničko da se veoma loše održavaju i da nisu sasvim bezbedni. Često se ne zna ko je zadužen za popravke i održavanje ovih osetljivih konstrukcija. Mihajlović napominje i da ovo nije prvi slučaj rušenja mosta i da su se slične situacije dešavale i u poslednje dve ili tri decenije, kada su daske propadale, a voda odnosila stubove, ali da na sreću nije bilo žrtava i težih posledica, pa se o tome nije mnogo pričalo.
"Most koji se srušio nije jedini na ovom potezu i ima ih još tri ili četiri, a slični mostovi su pravljeni na Ibru, Nišavi, Zapadnoj i Južnoj Moravi. I na putu za Pirot sam video jedan koji je baš oštećen i nema sve daske. Na Maglič sam išao preko mosta koji je bio godinama u lošem stanju, a srušen je pre nekoliko godina kada ga je odneo nabujali Ibar. Trebalo bi iz turističkih pobuda više nego zbog potreba lokalnog stanovništva, da se ti objekti održavaju s obzirom da su stari 50 i 60 godina", ukazuje Mihajlović.
Istraga zbog nesreće
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović izjavio je da će biti sprovedena istraga zbog nesreće, jer je nadležni inspektor doneo rešenje kojim zabranjuje korišćenje tog mosta.
"Nadležni građevinski inspektor lokalne samouprave doneo je rešenje kojim zabranjuje korišćenje tog mosta i daje nalog tačno kako da se rehabilituje, da bi bio ponovo u funkciji", kazao je Momirović za RTS i dodao da su ljudi sami uklone barijere za zabranu korišćenja mosta, da bi ga koristili kao prečicu.
Ukoliko je izdato rešenje o zabrani korišćenja mosta, postavlja se pitanje ko je trebnao tu zabranu da sprovede, zašto ta zabrana nije kontrolisana? Ako je dat nalog za rehabilitaciju, šta je preduzeto da se napravi novi most koji ispunjava uslove?
Na ta i mnoga druga pitanja iz lokalne samouprave nije stigao jasan odgovor. Gradonačelnik Čačka Milun Todorović kaže da su "njegova saznanja" da je postojala tabla sa upozorenjem, da je most moglo da prelazi najviše četvoro ljudi istovremeno.
"Nije izdata dozvola za izgradnju tog mosta, ozakonjenje nikada nije izvršeno. Šezdesetih godina prošlog veka je on divlje napravljen. Naravno, niko ne beži od odgovornosti. U komunikaciji sam sa Vladom Srbije i utvrdićemo sve okolnosti. Ove žene niko ne može da vrati. To je velika tragedija. Ponosan sam na sve koji su učestvovali u spasavanju ljudi", rekao je gradonačnik Čačka juče posle nesreće.
Obavezna stalna kontrola
Građevinski inženjer Siniša Mihajlović napominje da je mostove potrebno s vremena na vreme pregledati i zameniti dotrajale delove, ali da se to retko dešava i da je očigledno prepušteno slučaju.
"Za lokalne samuprave koje imaju ograničene i male budžete izgradnja novih visećih mostova su jako veliki troškovi. Njihova cena zavisi od raspona, a to su velika ulaganja i verujem da teško može da se uradi nešto bez 100.000 do 200.000 evra. Sada bi moralo po novim propisima", kaže Mihajlović.
On je naveo da su na rušenje mosta u konkretnom slučaju u Ovčar banji uticali nebriga nadležnih, ali i zakoni fizike i splet loših okolnosti.
"Most je uzan, a zbog oštećenja su se svi verovatno pomerili na jednu stranu. Pošto je to fleksibilna konstrukcija, sav teret se preneo na drugu stranu. Došlo je do uvijanja i opterećenja jednog kabla, a drugi se podigao gore i to je verovatno bilo kobno. Na tim kablovima koji su stari 50 ili 60 godina ima korozije, a dve ili tri žice ne bi mogle doprineti da most padne, ali mogu ako je korozija uznapredovala i kada se pojavi 40 ljudi i kad idu svi su na jednoj strani", objašnjava Mihajlović.
On kaže da je trebalo da bude istaknuto veće i uočljivije upozorenje da most nije bezbedan i da je trebalo istaći koliko ljudi sme u isto vreme da ga prelazi.
Hodočašće završeno na mostu
U trenutku rušenja na visećem mostu bili su putnicima iz Zvornika (Republika Srpska) koji su krenuli na "hodočašće" u manastire u Srbiji. Troje najteže povređenih putnika, koji imaju povrede kičme, transportovano je u Beograd u Institut za ortopediju Banjica i oni će danas biti operisani. Preostalih sedmoro na lečenju je u Čačanskoj bolnici - dvoje na odeljenju intenzivne nege i njihovo stanje je za sada stabilno. Preostalih petoro pacijenata su na Odeljenju ortopedije i Odeljenju hirurgije i oni će, najverovatnije, danas biti pušteni na kućno lečenje.
Putnici koji su juče ujutro krenuli iz Zvornika sa dva autobusa na hodočašće po manastitrima u Srbiji nisu mogli ni da naslute u kakvu ćer se tragediju pretvoriti putovanje na koje su krenuli sa sveštenicima. Ovčar Banja bila je jedna od usputnih stanica. Autobusi su se zaustavili da se odmore, a putnici su želeli da iskoriste vreme i obiđu obližnji manastir Jovanje. Do svetinje su se uputili preko pešačkog mosta na Zapadnoj Moravi koji više nije u funkciji.
Očevici kažu da su upozoreni da je most nestabilan i da idu u razmaku, ali da se bez obzira na to u jednom momentu na njemu našlo više ljudi. Sajle su popustile i most se urušio. Sa sigurnosnih kamera obližnjih objekata pojavio se snimak na kom se vidi trenutak rušenja mosta. Na njemu se jasno vidi da je na njemu bilo dvadesetak ljudi u trenutku rušenja.
"Odjednom samo čuješ zvuk koji ni u filmu ne može tako da se snimi. Sve se promenilo u jednoj sekundi, nastaju jauci. Potrčala sam na ulicu i zaustavila momka koji nam je pomogao i pozvali smo Hitnu pomoć koji su brzo došli", kaže jedna od putnica autobusa za Euronews Srbija.
U akciji spasavanja na licu mesta učestvovali su policija, hitna pomoć, vatrogasci i pripadnici Ronilačkog kluba "Borac", ali i putnici koji su krenuli na hodočašće. Pretraživanje reke trajalo je skoro pola dana.
Jedan od učesnika u spasavanju ispričao je medijima da je prvoj ženi, koja se udavila, jakna se zakačila za žice i konstrukciju mosta i da verovatno zbog toga nije mogla da ispliva. Za drugu ženu smatra da je najverovatnije stradala zbog dezorjentacije. Posebno je tragično, kako je rekao, što se sve to dogodilo na dobini od metar do metar i po.
U vodi završila i majka sa decom
Ivana Tanacković, direktorka preduzeća "Euro Petrol Oil" čiji su autovbusi prevozili turiste je pohvalila reakciju vozača autobusa koji su "ispali su pravi heroji".
"Kada je pukao most, nisu štedeli svoj život i odmah su skočili u reku da spasavaju putnike. Izvukli su više putnika iz vode, kao i majku sa decom", rekla je Tanasković za Srpska info.
Prema njenim rečima, putovanje su organizovale crkvene opštine.
"Putovanje su organizovale crkvene opštine Zvornik i Čelopek i radi se o putovanju koje se organizuje već 15 godina. Putovanje je trebalo trajati dva dana i krajnje odredište im je bio manastir Đunis gde su u četvrtak uveče trebali da stignu na noćnu liturgiju povodom Pokrova", pojasnila je Tanacković.
Ona je dodala da su vozači stali na to mesto da naprave pauzu, a da je preko visećeg mosta prečica do manastira Jovanje, a postoji i obilaznica koja je duga oko dva kilometra. Ističe da se zna da taj most ne može izdržati više osoba, ali da se desilo da je više ljudi u tom trenutku krenulo da pređe preko njega.
Nenad Stojković, žitelj Ovčar Banje koji je učestovao u spasavanju rekao je za RTS da je most star više od 60 godina i da je davno trebalo da se renovira.
"Same sajle su veoma tanke. Znam dobro da je ranijih godina prelazilo i više ljudi pa se ništa nije dogodilo, ali očigledno je vreme i veća količina koja je pokušala istovremeno most dovela je do strašne tragedije", rekao je Stojković.
Ministar Tomislav Momirović je izjavio da u Srbiji ima više od 3.000 mostova, a o većini brinu javna preduzeća "Putevi Srbije" i "Infrastruktura železnice Srbije". Ova dva preduzeća, međutim, nemaju nikakvu nadležnost za pešačke mostove, koji nisu na važnim saobraćajnicama, već su oni uglavnom prepuštene na staranje lokalnim javnim preudzećima.
Komentari (0)