"Tamo sneg očiste za 11 minuta": Zašto su putnici iz Minhena poručili čelnicima aerodroma da se ugledaju na Helsinki?
Komentari09/12/2023
-11:06
Na aerodromu u Minhenu ove nedelje praktično je sve bilo zaustavljeno nakon što su jake snežne padavine i ledena kiša onemogućili bezbedne letove. Putnici su na društvenim mrežama izrazili nezadovoljstvo zbog kašnjenja i otkazivanja letova, a jedan korisnik platforme X predložio je da nemački aerodrom potraži savete u Helsinkiju, u Finskoj.
"Molim vas, razgovarajte sa aerodromom u Helsinkiju. Mnogo više snega i mnogo teži vremenski uslovi. Mogu da očiste pistu punu snega za 11 minuta. Zaista je vreme da se podignete na taj nivo", naveo je on.
Pa, zašto se neki aerodromi bolje nose sa snegom od drugih?
Prema rečima Minhenskog aerodroma, vremenski uslovi nisu uporedivi. Temperature oko tačke smrzavanja, poput onih u Nemačkoj, stvaraju mokar sneg. Ovo ima tendenciju da se pretvori u bljuzgavicu i led, koji je teže očistiti od suvog leda.
U nordijskim zemljama poput Finske, u međuvremenu, konstantno niže zimske temperature u rasponu od minus 2-4°C čine sneg suvljim i čvršćim. Ova vrsta praha može se lakše pomesti ili oduvati.
Kako zimsko vreme utiče na letove?
Led i snežne padavine stvaraju izazovne uslove za vazdušni saobraćaj, od klizanja sa piste do slabe vidljivosti. Ledena kiša, kakva je padala u Minhenu ove nedelje, posebno je zabrinjavajuća, piše Euronews.
Ona znači da se prehlađena voda smrzava pri udaru sa površinama kao što su piste i avioni. To je jedan od "najizazovnijih elemenata" za održavanje aerodroma, kaže za Euronews Travel portparol Finavie, kompanije odgovorne za održavanje mreže aerodroma u Finskoj.
"Kada prehlađena voda pada na pistu ili na površinu aviona, ona se odmah smrzava. Istu pojavu možete videti na vetrobranskom staklu vašeg automobila zimi", objašnjavaju oni.
To može rezultirati brzim nagomilavanjem leda koje može biti opasno za avione, zemaljsku opremu i aerodromsku infrastrukturu poput dalekovoda, prema Svetskoj meteorološkoj organizaciji (VMO).
U ovim uslovima, piste i avioni moraju da budu očišćeni kako bi bili bezbedni za poletanje i sletanje.
Vlažan sneg je posebno problematičan pri lepljenju za površine poput aviona i piste i mora se očistiti pre poletanja.
Sneg takođe komplikuje proces utovara prtljaga u avione i van njih, uzrokujući kašnjenja pri rukovanju na zemlji.
Čišćenje nagomilanog snega je trka sa vremenom
Prilikom odleđivanja aviona i piste tokom snežnih padavina, aerodromi moraju da se utrkuju sa vremenom da očiste led i polete pre nego što se ponovo nakupi.
Oni obično imaju 15 minuta za rad, prema VMO. Ako ne uspeju da očiste led u ovom vremenskom okviru, manje aviona će biti u funkciji i piste bi mogle biti privremeno zatvorene. Ovo smanjuje kapacitet za poletanje i sletanje, sa efektima za ceo red letenja i kontrolu vazdušnog saobraćaja.
Odloženi dolasci sa drugih destinacija takođe utiču na vreme polaska povratnog leta. Zatim je potrebno da se od menadžera kontrole letenja, kao što je Eurocontrol, zatraži nova dozvola za odlazak i ulazak, čije dobijanje ponekad može potrajati nekoliko sati.
Tamo gde su snežne padavine neredovne, aerodromi su manje iskusni i nisu dovoljno opremljeni da se suoče sa ovim izazovima.
Minhen je daleko od jedinog evropskog aerodroma koji se bori sa snegom. Prošlog decembra, londonski aerodromi Getvik, Hitrou i Stansted bili su primorani da privremeno zatvore svoje piste kada je došlo zimsko vreme, što je izazvalo hiljade otkazivanja letova. Neke avio-kompanije su otkazale letove unapred u očekivanju vremenskih neprilika.
Čak i u snežnoj Ženevi, u Švajcarskoj, poznato je da je aerodrom zatvoren zbog zimskog vremena.
Niže temperature donose svoje probleme
Dok aerodromi u hladnijim zemljama imaju tendenciju da izbegavaju zamke mokrog snega, oni se suočavaju sa sopstvenim nizom problema.
Snežne padavine i ledena magla mogu dovesti do temperaturnih inverzija koje smanjuju vidljivost i stvaraju turbulencije. Na temperaturama ispod -20°C, formiranje kristala leda može dodatno otežati vidljivost.
Hladan vazduh takođe povećava podizanje vazdušnih krila i može dovesti do prekoračenja pri sletanju prema VMO.
Jak bočni vetar, obilne snežne padavine i ledeno vreme takođe mogu dovesti do ograničenja kontrole vazdušnog saobraćaja koje usporavaju saobraćaj i smanjuju broj poletanja ili sletanja.
Pored problema koje izaziva prehlađena voda, "još jedna izazovna situacija je kada je mećava praćena vlažnim ledenim vremenom", dodaje Finavia. "Tada se motori aviona smrzavaju, a avio-kompanije moraju da odlede lopatice ventilatora pre poletanja", naveli su.
Kako se aerodrom u Helsinkiju nosi sa zimskim vremenom?
Finavia mora da se izbori sa zimskom sezonom koja počinje sredinom oktobra u Laponiji i proteže se od novembra do marta ili aprila širom zemlje.
"Naš 'snežni način' je rezultat višegodišnjeg profesionalnog razvoja, obuke, saradnje i odlučnosti. Izgradili smo sistematičan način rada tako da se sve veće površine mogu očistiti što efikasnije", kažu iz kompanije za Euronews Travel.
Na aerodromu u Helsinkiju, flota od 200 vozila i mašina, od plugova do hemijskih prskalica, u pripravnosti je da očisti svoje tri piste. Njima upravlja 135 kvalifikovanih i obučenih radnika na održavanju, od kojih je 75 angažovano samo za rad tokom zimske sezone.
Kontrola vazdušnog saobraćaja i održavanje aerodroma neprekidno razgovaraju jedni s drugima kako bi se dogovorili o terminima za čišćenje piste.
Prozor Helsinkija za čišćenje njegovih 3.500 metara dugih i 60 metara širokih pista je još čvršći za 13 minuta. Obično su u stanju da obave zadatak za 11 minuta, uz pomoć sredstava protiv zaleđivanja i pažljivo planiranih i uvežbanih šema za čišćenje snega. Dok se jedna od tri aerodromske piste čisti, druge dve nastavljaju da rade.
Traktori opremljeni prednjim četkama koriste se za čišćenje snega preko žutih smernica koje označavaju put kojim pilot sledi na pisti do mostova za ukrcavanje putnika.
Ali kada snežna oluja i ledeni uslovi udare u isto vreme, kašnjenja se ne mogu uvek izbeći. To je zato što je motorima aviona takođe potrebno odleđivanje, gurajući resurse do kapaciteta.
U tipičnoj godini Helsinki je pogođen jedan do tri puta vremenskim uslovima koji su toliko izazovni da imaju značajan uticaj na vazdušni saobraćaj. Nakon ovakvih situacija, zainteresovane strane aerodroma se sastaju kako bi rezimirali i razgovarali o oblastima za poboljšanje, kaže Finavia.
"Odluka da se zatvore operacije ako sve razumne mere nisu efikasne je mudrost, a ne neuspeh", dodaje se, naglašavajući da je bezbednost uvek pokretač broj jedan.
Komentari (0)