Srbija peta u svetu po rastu prihoda od turizma, Seničić: "Ne smemo se uljuljkati"
Komentari25/01/2025
-12:05
Svetska turistička organizacija UN (UNWTO) objavila je da su međunarodni turistički prihodi doživeli značajan porast tokom 2024. godine, dostižući 1,6 biliona dolara (oko 1,54 biliona evra), što predstavlja povećanje od oko tri odsto u odnosu na 2023. godinu.
Među zemljama sa najvećim rastom prihoda, Srbija je zabeležila impresivan skok od 98 odsto, svrstavajući se na peto mesto u svetu, odmah iza lidera kao što su Kuvajt (232 odsto), El Salvador (206 odsto) i Saudijska Arabija (148 odsto). Impresivni podaci definitivno naglašavaju Srbiju kao sve značajniju turističku destinaciju.
Podaci UNWTO-a pokazuju da je oko 1,4 milijarde ljudi putovalo u inostranstvo, dok su globalni turistički troškovi dostigli 1,9 biliona dolara (oko 1,84 biliona evra), što sugeriše da je svaki turista u proseku potrošio više od 1.000 dolara, prema izveštaju CNN-a.
U 2024. godini, Evropa je ostala najposećeniji kontinent sa 747 miliona posetilaca. Na globalnom nivou, 316 miliona putnika odabralo je Aziju i Pacifik, 213 miliona Ameriku, 95 miliona Bliski istok, a 74 miliona Afriku.
Sa 100 miliona posetilaca, Francuska se pozicionirala kao najposećenija zemlja sveta u 2024. godini, prema podacima koje je prenela turistička organizacija u toj zemlji.
Rast turista i broja noćenja
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić u razgovoru za Euronews Srbija potvrdio je da je u 2024. bio povećan broj turista za nekih 12 do 15 odsto, ali da statistike još uvek nisu konačne i ne uzimaju u obzir posete tokom praznika.
"Kada je u pitanju devizni priliv, uskoro ćemo znati konačne brojke, ali sudeći prema prvih devet meseci 2024. očekuje se da će prihod biti blizu tri milijarde evra", kaže Seničić.
Osim toga, povećao se i prosečan broj noćenja.
"Pre nekih pet, šest godina krenuli smo sa 1,4 noćenja, sad smo na 2,9 - dakle, u proseku tri noćenja. To govori da nam ide dobro i da se taj trend rasta nastavlja", dodaje.
Na pitanje da li rast turista dugujemo drugačijem pristupu turističkih organizacija, Seničić kaže da je odgovor leži u nečemu drugom:
"Omogućavamo bržu i lakšu prijavu kroz sistem e-turiste i tu sve transparentno i odmah vidljivo. Statistički parametri mogu neposredno i lako da se izvuku, pa su te informacije lakše dostupne. Ranije je to sve išlo preko Zavoda za statistiku, nije baš bilo uređeno kako treba. Osim toga, imamo i veći broj registrovanih objekata, samo prošle godine novih hiljadu koji su kategorisani, pa to znači i njiovu obavezu da unose sve podatke u sistem, da slikaju ličnu kartu ili pasoš i tako implementiraju sve podatke. Mnogo je bolje nego što je bilo", objašnjava Seničić.
Premda sve veći broj posećuje Srbiju, to i dalje nisu oni "najpoželjniji turisti", odnosno ljudi "dubljeg džepa".
"Takvi turisti traže posebne vrste usluga. Mi imamo dobar izbor hotela visokih kategorija, možda ne dovoljno, ali imamo pristojan broj na različitim destinacijama. Ti sadržaji koji njih zanimaju, poput šopinga, provoda - mi još uvek nemamo tu vrstu ponude"
Kako kaže, strukturu turista koji posećuju Srbiju uglavnom čine ljudi srednje i više srednje klase u hotelima, a niže kada je reč o privatnom smeštaju.
"Ta prosečna potrošnja se ne menja drastično. Očigledno je da tu nismo još uvek uspeli da pronađemo određeni model dodatih usluga koje bi povećale ukupnu potrošnju", ističe.
Obezbediti trajnost destinacije
Seničić kaže da je za očekviati da će u jednom trenutku taj rast prestati, zbog čega je bitno da održavamo broj godišnjih turista na dva do tri miliona.
"Tako se obezbeđuje trajnost jedne destinacije"
Govoreći o turističkoj strategiji, Seničić kaže da je ona istekla s početkom 2025. godine i da bi trebalo usvojiti novu.
"Međutim, novo pitanje je da li je pametno usvajati strategiju na 10 godina u ovim okolnostima. Ja sam nekako zastupnik teorije da se sve menja, pa i tehnologija i da teško možemo da predvidimo šta će biti za 10 godina. Možda možemo da je uradimo na pet godina, pa da očekujemo rezultate"
Ipak, možda važnije od strategije jesu akcioni planovi na kraće periode tokom kojih će se pratiti da li su ispunjeni ciljevi.
"Ako ne kontrolišemo sprovođenje određenih aktivnosti na tri do šest meseci, teško da ćemo napredovati"
Sjajan rezultat Srbije ipak treba da bude motiv za jačanje turizma.
"Ne smemo se uljuljkati. Mora da se razmišlja unapred i moraju budžeti biti veći. Sa malim budžetom smo postali vidljiviji, a sada kada smo vidljiviji, moramo da obezbedimo više novca da bismo ostali na ovom mestu", zaključuje Seničić u razgovoru za "Euronews Srbija2.
Komentari (0)