Pojačane sumnje: Stoje li ruske sabotaže iza poslednjih 20 železničkih nesreća u Poljskoj?
Komentari02/09/2023
-14:28
Nakon više od 20 železničkih nesreća širom Poljske poslednjih nedelja, vlasti veruju da su otkrile ko remeti železničke mreže.
Prvo je voz koji je išao za Varšavu prošlog vikenda iskočio iz šina, a nekoliko sati kasnije još dva voza su udarila u teretni kamion. Zatim su usledile i druge nesreće u narednih nekoliko dana što je poljske vlasti navelo na sumnju da su to posledice ruskih sabotaža.
Poljska železnička mreža je ključni deo lanca isporuke za sve - od humanitarne pomoći do NATO oružja namenjenog Ukrajini, i ključna ruta za ljude koji putuju u i iz zemlje, uključujući svetske lidere kao što je predsednik SAD Džo Bajden.
U međuvremenu, ruski saboteri su uspešno izvodili različite operacije - od nestanka struje do prekida satelitskih komunikacija u Ukrajini. Zbog toga je incident u početku smatran "hibridnim ili sajber napadom“. Ali nakon istrage koju je sprovela poljska Agencija za unutrašnju bezbednost, čini se da su lokalni radio-entuzijasti amaterskm opremom uspeli da kopiraju signal kočnice koji je korišćen da bi se zamenile ručne funkcije operatera voza i primorali vozove da se naglo zaustave, što je izazivalo nesreće.
"Oprema za sabotažu sa AliEkpresa"
U Poljskoj izveštavaju da oprema koja se koristi za sabotažu može da bude jeftinija od 30 evra i da se lako može naći na veb lokacijama kao što je AliEkpres, prenosi Euronews.
Forumi o vozovima i Jutjub nalozi za entuzijaste vozova dugo su raspravljali o ovom fenomenu unazad nekoliko godina. Prema njihovim rečima, vozovi koriste radio sistem koji nije zaštićen enkripcijom ili bilo kojom drugom barijerom za pristup. Svako može emitovati seriju od tri frekvencije na 150 megaherca i pokrenuti komandu radio-stop.
Poljske vlasti najavile su nameru da do 2025. uvedu GSM-R ćelijske radio stanice, koje su šifrovane i ne mogu se tako lako sabotirati. Železnička kompanija u zemlji još uvek nije implementirala sisteme namenjene uključivanju poljske mreže u evropsku bezbednost saobraćaja.
Jedan od ovih sistema je ETCS, koji se koristi za kontrolu kretanja vozova. Drugi je GSM-R, koji bi služio i kao sistem digitalne komunikacije za železnicu. Ni jedno ni drugo do sada nije u potpunosti sprovedeno.
Sadašnji sistem, iako ga je lako sabotirati, međutim olakšava vlastima da uđu u trag počiniocima jer bi saboteri morali da budu fizički blizu vozova čije signale žele da poremete. U nedelju su dva muškarca u dvadesetim godinama uhapšena u Bjalistoku nakon što su generisali signal sa fiksne lokacije u severoistočnom delu zemlje. Jedan od dvojice uhapšenih bio je policajac, a vlasti su protiv njega pokrenule postupak za otpuštanje.
"Ostali mogući diverzanti se još istražuju, jer je moguće da se ovaj signal emituje sa prenosnih radio-uređaja, što znači da bi se počinioci mogli udaljiti od lokacije na kojoj su emitovali funkciju radio-stop.
Prema zvaničnoj statistici, bilo je više od 500 incidenata zloupotrebe radio-stanica u 2021. godini i do 700 u 2019. godini.
Komentari (0)