Zdravlje

Medicinska revolucija - Autofocals inovacija koja prevazilazi granice prezbiopije

Komentari

Autor: PR

10/05/2024

-

08:51

Medicinska revolucija - Autofocals inovacija koja prevazilazi granice prezbiopije
Medicinska revolucija - Autofocals inovacija koja prevazilazi granice prezbiopije - Copyright Nebojša Šabović, Co-Founder & CTO

veličina teksta

Aa Aa

Američko-srpska kompanija Fuller Vision, startap predvodnik u inovativnoj oftalmologiji, jedna je od uspešnijih investicija TS Ventures Fonda, prvog Corporate Venture Capital Fonda u ovom delu Evrope osnovanog od strane Telekoma Srbija, koji nastoji da podrži vizionare i inovativne ideje koje obećavaju revolucionarne promene u društvu. Ovaj fond angažuje se u podršci startapima i kompanijama koje teže brzom napretku, a pre svega nude rešenja koja transformišu naše svakodnevne živote. Danas, Fuller Vision nastavlja da pomera granice u oftalmologiji, objašnjava Nebojša Šabović, suosnivač i CTO ove kompanije.

Kako biste ukratko opisali na koji način Autofocals funkcionišu i kako pomažu osobama koje pate od prezbiopije?

Autofocals funkcionišu tako što minijaturnim kamerama konstantno snimaju naše oči i istovremeno naprednim AI algoritmima za praćenje oka određuju na koju žižnu daljinu pokušavamo da gledamo. Na osnovu ovoga, naočare automatski i u realnom vremenu pomeraju posebno dizajnirana sočiva na način neprimetan oku i tako omogućavaju momentalno fokusiranje na objekte koji se nalaze na različitim udaljenostima.

Naše naočare pomažu ljudima sa naprednom prezbiopijom (suštinski, osobama preko 60 godina) da sa lakoćom menjaju fokus i ponovo dobiju sposobnost da se bave vizualno zahtevnim delatnostima, aktivnostima i hobijima kao kada su imali 30 ili 40 godina.

Koje su prednosti Autofocals uređaja u poređenju sa tradicionalnim naočarima ili kontaktnim sočivima za lečenje prezbiopije?

Osnovna prednost Autofocals naočara je što se prilagođavaju oku korisnika, umesto da teraju korisnika da se prilagodi naočarima. U odnosu na takozvane “single vision” naočare (naočare samo za jednu daljinu), Autofocals imaju ogromnu prednost usled činjenice da sa jednim parom naočara možete da gledate na različite udaljenosti. Dakle, ne morate da žonglirate sa nekoliko pari naočara i samim tim su vam ruke uvek slobodne za rad.

U odnosu na multifokalne (progresivne) naočare, Autofocals omogućavaju ljudima da koriste celo sočivo i slobodno gledaju gde god žele, umesto da “nišane” kroz odgovarajuće sekcije na staklu i tako zamaraju oči i vrat. Dodatno, naše naočari imaju čisto sočivo, dok progresivne dobijaju sve jaču distorziju, tj. izobličenje sočiva po ivicama kako dioptrija raste.

Kontaktna ili ugradna sočiva su načelno dobar izbor za osobe koje žele da imaju pristojan vid u poznom dobu, ali ova tehnologija povlači žrtvovanje vizualne preciznosti i jasnoće. Na svakoj udaljenosti će fokus biti u najboljem slučaju dovoljno dobar, ali nigde neće biti odličan i korisnik neće moći da vidi sve detalje koji su ključni za vizualno zahtevne profesije. Kod Autofocals naočara, ovaj problem ne postoji, tako da nudimo mnogo bolju i čistiju sliku na svakoj distanci.

Na koji način je nastala ideja za osnivanje startapa Fuller Vision i razvoj ovih uređaja?

Moj dugogodišnji prijatelj i suosnivač Rid Foster i ja upoznali smo se na fakultetu u SAD pre više od 20 godina. Nakon diplomiranja, moja karijera je obuhvatala rad u vodećim tehnološkim kompanijama poput Palm-a, Google-a i Linkedin-a, dok je Rid uspešno razvio i prodao svoju firmu za pametne kuće. Naše profesionalne staze su se ponovo spojile kada smo razmatrali mogućnosti zajedničkog poslovanja. Jednog dana, dok smo razgovarali o potencijalnim projektima, moja majka je nenadano ušla i počela da iznosi svoje nedoumice u vezi sa svojim novim progresivnim naočarima, izrazivši želju za naočarima koje bi samostalno prilagođavale dioptriju, s obzirom na promene u njenom vidu koje su se dešavale kako je starila. To nam je delovalo kao nešto što bi bio zanimljiv problem za rešiti i tako smo upali u zečiju rupu razvoja našeg hardverskog proizvoda. Nakon temeljnog istraživanja, eksperimentisanja sa prototipovima i mnogobrojnih iteracija dizajna, konačno smo razvili funkcionalan proizvod koji planiramo da plasiramo na tržište.

Kako vidite budućnost Autofocals uređaja i njihov uticaj na način na koji se tretira prezbiopija u svetu?

Prezbiopija je po svojoj prirodi dinamički problem, koji trenutno komercijalno dostupni proizvodi, nažalost, pokušavaju da reše statičkim tehnologijama. Bifokalne ili multifokalne naočare su tehnologija koja datira od Bendžamina Frenklina i napredak na ovom polju je prethodnih decenija bio uglavnom inkrementalan. Da ne bude zablude, ova tehnologija i dalje prilično dobro zadovoljava potrebe osoba sa blagom prezbiopijom, ali osobe sa izraženom prezbiopijom imaju izuzetno ograničene opcije.

Autofocals imaju misiju da tretiranje prezbiopije pretvore u komforan proces gde korisnik treba da uradi samo samo jednu stvar: da stavi naše naočare. Naš cilj je da napravimo proizvod koji će postati zlatni standard u rešavanju ovog problema i da što pre omasovimo upotrebu naših naočara kako bi značajno unapredili kvalitet života ljudima u zlatnom dobu.

Koji su bili najveći tehnički izazovi u razvoju uređaja, kako ste ih prevazišli i kakav je bio proces kada su regulatorna tela u pitanju, prilikom uvođenja inovativnog medicinskog uređaja poput Autofocals na tržište?

Razvoj hardverskog proizvoda nosi posebnu vrstu kompleksnosti, naročito u slučaju poput našeg. Kada se kombinuje nekoliko veoma složenih i naprednih tehnologija i usput izmišlja par potpuno novih, a onda sve to nekako pakuje kako bi stalo u ram koji je veličine standardnih naočara za sunce, u svakom trenutku postoji barem deset stvari koje mogu poći po zlu.

Tehnički izazovi su se javljali u fazama i svaki stadijum razvoja je imao neki vrh planine na koji smo morali da se popnemo. Neki od najvećih napora su definitivno bili razvoj našeg jedinstvenog optimizatora za dizajn sočiva, minijaturizacija elektronike i uklapanje iste u ram uz konstantnu brigu o maksimalnoj dozvoljenoj težini naočara i njihovom dizajnu, i naravno, sam softver za prepoznavanje kretanja očiju.

Istakao bih da su tehnički izazovi uvek prisutni kada se pravi nešto ovako inovativno, ali i da se ti izazovi uvek mogu savladati uz prave ljude. Složenost i ambicija našeg proizvoda pokazali su se kao bitni faktori koji privlače najtalentovanije kadrove iz softvera, elektronike i industrijskog dizajna i zaista smo srećni što su ovi vrhunski inženjeri odabrali da svoje znanje unesu u Fuller Vision. Ono što nam je posebno drago je što smo uspeli da iskombinujemo ekspertizu i konekcije iz Silicijumske doline sa izuzetno kvalitetnim ljudima iz našeg regiona, što nam daje dodatnu prednost u razvoju proizvoda.

Da li možete da podelite neka konkretna iskustva ili priče korisnika koji su koristili Autofocals uređaje i kako su ti uređaji promenili njihov svakodnevni život?

Kada osobe između 40 i 50 godina probaju naše naočare, mogu da iskuse taj efekat promene fokusa i to im uglavnom bude zanimljivo, ali nije nešto što im fundamentalno menja život. Jedan od ključnih razloga za ovo leži u činjenici da je prezbiopija progresivan problem i da negde posle 60. godine kreće rapidno da napreduje. Tek tada ovo postaje problem koji nam ozbiljno utiče na svakodnevicu.

Recimo, pad u radnoj sposobnosti koji nam se dešava između 60. i 70. godine je u ogromnoj meri uzrokovan gubitkom funkcije očiju. Za veliki broj profesija - inženjere, arhitekte, zubare, modelare, laboratorijske istraživače, hirurge, juvelire, slikare - nemogućnost da brzo refokusiraju pogled na objekte koji se nalaze na različitim udaljenostima dovodi ili do drastičnog smanjenja obima posla, ili čak do potpunog prestanka rada. Ovo takođe doprinosi i padu njihovih kognitivnih sposobnosti, povlačenju ovih osoba iz društvenog života i utiče na njihovo psihičko zdravlje. Gubitak bilo kog čula nas izuzetno pogađa, a vida pogotovo.

Imali smo situacije tokom testiranja prethodnih modela naših naočara gde su osobe preko 65 godina imale izuzetno izražene emotivne reakcije na činjenicu da su odjednom bile ponovo u stanju da u sekundi izoštre pogled i vide kao nekad. Ovo su za nas posebno važni trenuci jer smo kroz njih dobijali potvrdu da smo na pravom putu i da ono što razvijamo zaista pomaže ljudima.

Nekim korisnicima je potreba za ovakvim rešenjem toliko bitna za njihov posao, da su bili spremni da kupe Autofocals još u fazi ranog prototipa kada su bile nakačene na laptop - tim osobama je bilo izuzetno važno da pronađu nešto što će im dati mogućnost da barem 2-3 sata dnevno mogu da rade aktivnosti koje vole i od kojih zarađuju. Neki od njih su i odlučili da investiraju u našu kompaniju u veoma ranoj fazi.

Kako se Fuller Vision razlikuje od konkurencije u oblasti tehnoloških rešenja za prezbiopiju?

Nekoliko firmi na globalnom nivou se ozbiljno bavi istom problematikom, odnosno pokušajem da razviju rešenja za prezbiopiju koja imaju sposobnost automatskog fokusiranja. Neke od tih firmi su i prilično dobro fundirane od strane velikih fondova ili korporativnih giganata, ali su se one opredelile za upotrebu drugačijih tehnologija (liquid crystal lens, pixelated lens, liquid lens i slično).

Te tehnologije imaju svoje prednosti, ali i ograničenja. Ono što je za nas veoma relevantno je što zasad samo naša tehnologija može da odgovori potrebama naprednih prezbiopa, tj. da osobama preko 60 godina pomogne u rešavanju njihovih problema sa staračkom dalekovidošću. Ovo je istovremeno tržišni segment u kome je problem najizraženiji i u kome ne postoje dovoljno konkurentna rešenja, što znači da je tržišni potencijal ogroman za onog ko uspe da stvori dovoljno kvalitetan proizvod. Mi verujemo da je naša tehnologija najbolje pozicionirana da to uradi u najkraćem mogućem vremenu.

Koje su vaše dugoročne vizije za Fuller Vision kao lidera u inovacijama za poboljšanje vida i kvaliteta života osoba sa prezbiopijom?

Naša vizija je budućnost u kojoj omogućavamo ljudima da budu aktivni i da se bave poslom, hobijima i aktivnostima sa istim intenzitetom kao kada su bili u naponu snage. Želeli bismo da napravimo kompaniju čiji proizvodi svakodnevno doprinose milionima ljudi da zaista žive onako kako to zaista žele i da tehnologijom vratimo ono što nam starost osporava. Verujemo da sa tako direktnom i opipljivom propozicijom vrednosti možemo da budemo jedna od vodećih kompanija u oblasti interakcije između čovekovog oka i računara.

Komentari (0)

Magazin