Aktuelno iz kulture

Džim Džarmuš o filmovima, muzici i novom albumu: Nisam mejnstrim, nisam andergraund, ja sam negde između

Komentari

Autor: Guardian

28/04/2023

-

22:13

Džim Džarmuš o filmovima, muzici i novom albumu: Nisam mejnstrim, nisam andergraund, ja sam negde između
AP/Evan Agostini - Copyright AP/Evan Agostini

veličina teksta

Aa Aa

Među rediteljima je malo tako dobrih poznavalaca muzike kao što je to Džim Džarmuš. Tokom godina su za njegove filmove muziku pravili RZA iz Wu-Tang Clan ("Put samuraja"), Tom Vejts i Igi Pop ("Kafa i cigarete"), a čak mu je i Nil Jang svirao nekoliko improvizovanih melodija na gitari za ostvarenje "Mrtav čovek". Čak je snimao i dokumentarac o grupi Stooges. Ali u poslednjoj deceniji, Džarmuš je od ljubitelja muzike postao neko ko sam pravi saundtrek za svoje filmove zajedno sa producentom i muzičarem Karterom Loganom i njihovim bendom Sqürl. Oni sada objavljuju i svoj prvi album - "Silver Haze".

"Muzika je oduvek bila tu. Od tinejdžerskih dana muzika je nešto što mi je oblikovalo život i odluke koje sam donosio"., rekao je reditelj i muzičar za Guardian.

Očekivano, na albumu gostuju i mnoge zvezde, među kojima Šarlot Gejnsboro, Anika i Mark Ribot, a rezultat Džarmuš ponosno opisuje kao "entuzijastično marginalan".

"Ja nisam mejnstrim, nisam andergraund, ja sam negde između. Ali je istinski prelepa stvar izrasti iz margina, tako da to deluje kao prijatnije i iskrenije mesto na kom možete biti", rekao je muzičar i reditelj.

On je izgradio reputaciju umetnika koji je po svaku cenu nezavisan.

"Ja sam zavisnik od kontrole tako da sve moram da radim na svoj način. Moram da biram sve svoje saradnike. Moram da imam slobodu da odlučujem o konačnoj verziji. Moram da produciram kroz svoju kompaniju. A ljudima koji finansiraju filmove, dozvoljavam da daju napomene o preliminarnoj verziji, ali ja prema ugovoru, nikad nemam nikakvu obavezu da ih uvažim", objašnjava Džarmuš.

Kada je 1995. snimao film "Mrtav čovek", na kratko je pokušao da radi sa većim studijia i žestoko se sukobio sa tadašnjim čelnikom Miramaksa Harvijem Vajnstinom. Nakon što je odbio da unese izmene koje je predložio odbor, Vajnstin je navodno sabotirao njegov film i skratio njegovo prikazivanje u bioskopima. Uprkos tome, kritičari su ga proglasili remek-delom i film je zauvek ostao simbol rediteljeve posvećenosti umetnosti iznad komercijale.

"Sebe smatram amaterom, jer je u korenu reči 'amater' - ljubav. To više znači da nešto radite iz ljubavi, a ne obavezno da vam nedostaje veštine, dok profesionalizam znači: 'ovo radim zbog novca'. Zanima me nesavršeno, jer sam shvatio da su greške veoma vredne, čak i prelepe. Mislim da je savršenost nesavršena, ali da je nesavršenost savršena", ispričao je reditelj.

Sa takvim stavom krenuo je u snimanje novog albuma na kom je sarađivao sa producentom Rendalom Dano. 

"Pokušavamo da ne razmišljamo previše o stvarima. Naša muzika nije uvek strukturirana po formuli, pa ne znamo gde će se završiti kada počnemo. Nemamo tradicionalnu strukturu A, B, C - samo imamo A i ponekad B. Struktura nas ne zanima, interesuje nas osećaj", objašnjava umetnik.

Muzika "oslobađa"

Džarmuš sada ima sedamdeset godina i upravo to ga oslobađa potrebe da svojom muzikom udovoljava bilo kome.

"Nismo dvadesetogodišnjaci koji žele da bend učine svetski poznatim. Ne verujem u 'gađanje' bilo kakve ciljne grupe. Upadao sam u rasprave oko toga i kad je reč o mojim filmovima, kad kažem da ne razmišljam o publici. Ne razmišljam o ostatku sveta. Ako razmišljate o tome šta je ciljna publika, onda ćete poći putem mejnstrim kalkulisanja, a to nije naš put. Mi nismo takvi umetnici", ističe muzičar i reditelj.

AP/Evan Agostini/Invision/AP

 

Njegov saradnik Logan muzikom se bavi od osme godine, ali je Džarmuš daleko "siroviji", jer je potpuno samouk. Svirao je u novotalasnim bendovima kasnih sedamdesetih u Njujorku, a kada se jedan od njih (Del Byzanteens) raspao, na dugi vremenski period se u potpunosti posvetio filmovima. 

Ono što mu se dopada u muzici je to što kroz nju odmah može da se izrazi, dok film zahteva dugotrajan proces.

"To je oslobađajuće. Pošto pišem svoje scenarije, obično je potrebno oko dve godine od trenutka kada dođem na ideju za neki film do njegovog završetka. Muzika je tako drugačija. Ona je trenutno, obožavam to", kaže Džarmuš.

Priseća se trenutka kada mu je Tom Vejts, njegov prijatelj i saradnik približio tu ideju.

"Seo je za klavir i rekao: 'Hej, hoću da ti odsviram nešto što sam napisao' i zapevao je prelepu pesmu, koja je odmah otišla u etar i nestala. Razmišljao sam: 'Čoveče, ja radim na filmu i trebaće mi dve godine da izrazim ono što sam hteo da kažem", objašnjava reditelj.

Primer toga kako je nastao njihov album je pesma "The End of the World" u kojoj Džarmuš izgovara reči o kraju sveta, uz mračnu muziku. U početku je to trebalo da bude samo instrumental, ali je slušajući ga, počeo praktično da piše scenario.

"Žvrljao sam tako i napisao jedan mali tekst, a kada sam im ga pročitao, rekli su: 'Ulazi u kabinu'. Desilo se vrlo brzo, ali je to muzika izazvala", priseća se umetnik.

Iako je odbio da precizira kakvi su njegovi planovi na polju filmova, najavio je da radi na jednom. 

"Napisao sam scenario misleći na specifične glumce koje sad pokušavam da ukrotim. Glumci su kao divlje životinje, koje nekako moram da uvedem u tor, jer se njima svašta nešto dešava. Zato pokušavam da pripitomim neke neverovatne divlje životinje i nadam se da mogu da ih uhvatim", kaže Džarmuš.

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak