Od Nadežde do Sonje: Memorijal Nadežde Petrović u Čačku
Komentari18/10/2024
-18:13
Naziv 32. izdanja Memorijala Nadežde Petrović "Memorijal Sonja S." odnosi se na dve značajne žene rođene u Čačku, ključne umetnice u svojoj oblasti u istoriji Jugoslavije. Prva je Nadežda Petrović (1873–1915), jedna od najznačajnijih ekspresonista, impresionista i fovista iz regiona, a druga je legendarna glumica Sonja Savić (1961–2008). Obe su bile ne samo izuzetne umetnice, već i društveno aktivne žene i feministkinje.
"U ovom gradu ima sjajnih ljudi a nadezda nam stoji kao uzor kome svi težimo kako bi ovaj grad bio što bolji i što lepši", izjavila je za Euronews Srbija glumica Una Đelošević koja je u okviru memorijala izvela performans u kom je glumila Nadeždu.
Na trgu koji nosi ime velike slikarke i od koga počinje novoizgrađeno čačansko šetalište, nalazi se i spomenik posvećen umetnici. Delo je Ivana Meštrovića, a zanimljiv je podatak da umetnik za svoj rad nije tražio nikakvu nadoknadu, budući da je bio Nadeždin prijatelj i prijatelj njene porodice.
"Grad Čačak se kroz decenije odužio i odužuje i dalje ovoj velikoj umetnici i sa nazivom naše umetničke galerije, vrtića, ulice, udruženja žena preduzetnica takođe ponosno nosi ovo ime i evo danas ovaj prelepi trg i spomenik koji je sam postament i sve oko njega je obnovljeno posle 70 godina", izjavio je gradonačelnik Čačka Milun Todorović za Euronews Srbija.
Susret Sonje i Nadežde
Ovogodišnja kulturna smotra privukla je pažnju publike time što je povezala naizgled nespojive umetnice Sonju Savić i Nadeždu Petrović.
"Negde je ideja bila da se povežu dve izuzetno značajne umetnice za srpsku kulturu i umetnost Nadezda Petrović koja je delovala krajem 19. i početkom 20. veka i glumica Sonja Savić koja je obeležila jugoslovensku kulturu osamdesetih i devedesetih godina 20. veka", kaže Marija Radisavčević, viša kustoskinja Umetničke galerije "Nadežda Petrović".
"Selektorka ovogodišnjeg izdanja memorijala je Zdenka Badovinac, jedna od naših najznačajnijih kustoskinja i istoričarki umetnosti sa prostora bivšeJugoslavije. Ona se opredelila da memorijal postavi na jednu širu feminističku platformu", objašnjava Radisavčević.
Ove dve žene, svaka na svoj način, obeležile su početak i kraj 20. veka onim u čemu su bile najbolje - u umetnosti.
Na 16. Memorijalu 1990. godine, poslednjoj izložbi u prethodnom formatu - izbora prema ključu selektora iz svih republika, selektor Slovenije je bila i selektorka 32. Memorijala Nadežde Petrović, dugogodišnja direktorka Moderne galerije u Ljubljani i Muzeja savremene umetnosti u Zagrebu, jedna od najcenjenijih kustoskinja moderne i savremene umetnosti u ovom delu Evrope, Zdenka Badovinac
"Nisam bila nikad ovde. Naravno, u Beogradu sam bila više puta. Onda sam prve informacije o tome ko je sve rođen u Čačku dobila preko Vikipedije i onda, pored Nadežde Petrović, nađem i Sonju Savić, koja je za moju generaciju bila legendarna jugoslovenska glumica. Tako sam došla na ideju da uspostavim taj neki feministički moment kod izložbe", kaže Badovinac.
"Meni se tako činilo da su značajnije ličnosti iz oblasti kulture baš iz Čačka bile žene. Postojeći naziv 'Memorijal Nadežde Petrović' u drugi naziv 'Memorijal Sonje S.' pod navodnicima... Zašto baš Sonje S. a ne Sonje Savić? To nije izložba o Sonji Savić nego je izložba inspirisana njenom ličnošću", dodaje naša sagovornica.
A poruka najstarije bijenalne izložbe savremene umetnosti je da ne živimo i ne delujemo samo u okviru uskih mentalnih prostora već da se povezujemo i da sarađujemo.
Memorijal je oduvek mesto okupljanja umetnika različitih generacija i različitih inspiracija kojima je zajednički ogroman kreativni potencijal.
Branko Ćalović, direktor Umetničke galerije "Nadežda Petrović" se osvrnuo na prošlost i decentralizaciju kulture.
"Memorijal se pre svega zasniva na stavu Nadežde Petrović da je umetničko delo izraz slobodne interpretacije duhovnog sadržaja što je uticalo da se na njemu predstavljaju nove umetničke prakse odnosno aktuelnosti savremene, vizuelne scene što je opet jedna od osnovnih stvari kako je definisana manifestacija vizuelne umetnosti", kaže on.
Memorijali dolaze i prolaze a Čačak je sećanje na Nadeždu Petrović ugradio ne samo u galeriju u trg već i u svoj kulturni identitet.
Komentari (0)