Povratak suštini: Kako je Olga Jančić stala rame uz rame sa najznačajnijim vajarima 20. veka
Komentari20/02/2023
-12:57
Izložba skulptura Olge Jančić (1929-2012) od prošle nedelje otvorena je u Muzeju savremene umetnosti Beograd (MSUB), a između ostalih, izloženo je i njeno "Materinstvo" koje spada u najznačajnija dela vajarstva u 20. veku u svetu.
Izložba "Olga Jančić - Iskonsko u modernom" predstavlja 20 skulptura u kamenu, metalu (bronzi i alumunijumu) i drvetu, a autorka izložbe Rajka Bošković kaže da je sa klasičnim materijalima "sama po sebi danas, u vreme preovlađajućih izložbi instalacija, skoro raritet".
Bošković je dodala da "Iskonsko u modernom" predstavlja opus Jančić u sažetoj formi, a specifičnost izložbe je i poseban segment sa video snimcima monumentalnih kamenih skulptura u slobodnom prostoru, na Savskom keju u Beogradu, Petrovaradinskoj tvrđavi u Novom Sadu i parku u Vrnjačkoj Banji, kao i skulptura u bronzi u Kraljevu.
"Ideja je bila da poseticima probližim ta dela i da ih skoro dožive kao da su pred samim delima na tim lokacijima, jer su skulpture snimane dronom", rekla je Bošković.
Prilikom snimanja skulptura traženi su uglovi koji će istaći neke izvaredne detalje i načine obrade kamena, koji se možda ređe zapaze ako posetilac samo prođu pored njih, a Bošković je istakla da je Jančić bila "fantastična u načinu klesanja".
Izložba pokušava da ukaže na izvanredne detalje nekih senki, obrisa, volumena, a Jančić je svojim načinom klesanja postigla "pulsiranje materije koja se iznutra, iz jezgra odražava na spoljašnjem obliku".
Posebnost nedavno otvorene izložbe je i postavka iste skulpture u gipsu i bronzi, jer je ideja Bošković bila da posmatračima približi razlike i sličnosti skuplture u dva različita materijala.
Kompozicijski odnos dva dela je takav "da se sama skulptura vidi iz različitih profila i načina, što daje posebnu dimnenziju doživljaja same izložbe".
"Osmišljavajući koncept izložbe, imajući u vidu da je Jančić imala već dve retrospektivne izložbe u Beogradu, nisam htela da bude prepričavanje već viđenog, nego sam osmislila da bude nešto drugačije i novo", navela je muzejska savetnica MSUB.
U nazivu "Iskonsko u modernom", Bošković je pokušala da u dve reči sažme "ono što je suštinska karakteristika celokupnog opusa" Jančić, bez obzira na stilske razlike tokom vremena ili menjanja u izrazu i materijalu.
"Nametnula se misao iskonskog u modernom zato što ona očigledno, ne samo u domenu ideja nego i materijala, kamena koji je iskonski materijal, i načinu obrade, teži prvobitnom. S druge strane, u temama materinjstva, ljubavi oblika, žrtve, rane, opstajanja i sličnih, bilo lirskih ili dramatičnih, ona dolazi do srži stvari", navela je Bošković.
Prema njenim rečima, karakteristično je za Jančić je što u domenu materijala dolazi do iskonskog, ne kao arhetipskog, mada i toga ima u njenom delu.
"Ona se u svom radu uvek vraća na srž, do iskona. U nekim delima uspešno, kao u skulpturi 'Materinstvo' iz 1957. godine koja je po mom sudu jedno od najznačajnijih dela vajarstva, ne samo kod nas u 20 veku, nego i u svetu", navela je Bošković.
Jančić je bila manje uspešna u nekim ciklusima kao "Klijanje", gde ide skoro do granica banalnosti, ali Bošković i to pripisuje "slobodarskom, istraživačkom duhu".
"Olga Jančić - Iskonsko u modernom", koja traje do 2. maja, prva je izložba iz ciklusa "Umetnost i ličnost, skulptorke iz kolekcije MSUB" koja će imati 12 samostalnih i jednu grupnu izložbu.
Prema njenim rečima, ideja ciklusa je da se "predstave neke izuzetne ličnosti iz sveta umetnosti koje su svojom snagom ličnosti obeležile skulpturu, a sticajem okolnosti su žene".
Društvena norma je da se vajarstvom bave muškarci, a Bošković je kao autorka ciklusa istakla da će biti predstavljen niz skulptorki koje su iako krhe i sitne građe "snagom ličnosti prevazilazile društvene i lične uslovljenost, i svim snagama i nadahnućem se predavale klesanju".
Bošković je podsetila na reči Jančić da je kamen njena ljubav, a klesanje "trenuci najpotpunijeg življenja". Prema njenim rečima, to pokazuje da je klesanje čin samoće ali ne osamljenosti u smislu otuđenosti, "već jedne duhovne i emotivne ispunjenosti".
"To govori da je samo jedna takva ličnost, sa produbljenim osećajem prema skulpturi i materijalu, mogla da izrazi takve skulpture kao 'Materinjstvo', gde je doprla do same ideje i srži materinstva", ocenila je Bošković.
Komentari (0)