"Žan Lik Godar ili Mali vojnik svetskog filma": Tribina posvećena slavnom reditelju koji je pomerao granice filma
Komentari01/12/2022
-11:43
Tribina pod nazivom "Žan Lik Godar ili Mali vojnik svetskog filma" održana je u MTS Dvorani u okviru pratećeg programa 28. Festivala autorskog filma.
Na tribini su govorili filmski teoretičar Miroljub Stojanović, reditelj Gorčin Stojanović i dramaturg Ivan Velisavljević.
Sagovornici su se složili da je legendarni francuski sineasta uveo revoluciju u sedmu umetnost.
On je rekao da je veliki umetnik bio privlačan autor na planetarnom nivou iako sa različitim ideologijama u bogatoj filmografiji, koga mnogi pamte po ranijim hit filmovima kao "Do poslednjeg daha" ili "Ludi Pjero".
"Postojao je jedan grafit koji kaže: 'To nema fabulu, to je Godar'. Ali naravno, nije baš tako, njegovi filmovi imaju radnju, mogu da se prepričaju, ali zahteva se posvećena gledaočeva pažnja. Sigurno da bez Godara ne bi bilo savremene kinematografije. Film se deli na period pre i posle Godara", smatra pozorišni, filmski i TV reditelj Gorčin Stojanović. ,
On je ocenio da je toliko bila velika i snažna aura da se od te "godarovštine" više nije video ni sam Godar.
"Opet, bio je takav autor da se kod njega oseća ravnodušnost ili oduševljenje kad gledate filmove. Vi budete 'Godarovac', i onda se osećate izdanim u nekim novim fazama njegovog stvaralaštva. Uglavnom, stalno imate protivrečna osećanja, i ljudi onda malo odustanu od Godara, pa mu se kasnije vrate", mišljenja je Stojanović, sa čim se složio Ivan Velisavljević.
"Istina, Godar je imao te faze kao kada i slikari menjaju svoju kreativnost, i imaju plavu fazu i slično. Godar je imao zapaženu i uspešnu fazu Novog talasa. On je uspevao da razruši tu veliku zabludu oko filma i pokazao da ne mora da se pridržava filmske gramatike. Po tom principu su drugi želeli da ga prate, i mnogi reditelji su se pozivali na to da im je Godar uzor, iako njihovi filmovi nemaju veze sa tim", analizirao je Velisavljević.
Nakon tribine u istoj sali je prikazan film “Zbogom jeziku 3D” (2014) u režiji Žan-Lik Godara, koji potpisuje scenario i montažu.
Gorčin Stojanović i uporedio francuskog režisera sa velikim piscima koji su učinili prevrat u svetskoj književnosti - Franc Kafka, Marsel Prust, Džejms Džojs, Robert Muzil.
"Ono šta su ta četiri prevratnika uradila u književnosti, to je Godar postigao za film. Najvažnije za film što postoji je ono što je Godar sa lakoćom rešavao, a to su odgovori na samo dva pitanja - šta će biti u kadru i gde će da stoji kamera?", istakao je Gorčin i naveo da je u pozorištu Godaru najbliži bio nemački dramski pisac Bertolt Breht, a kod nas pozorišni reditelj Ljubiša Ristić.
Žan-Lik Godar (1930- 2022), francusko- švajcarski filmski reditelj, scenarista i filmski kritičar, jedan je od začetnika i najznačajnijih predstavnika francuskog Novog talasa, i jedan od najuticajnijih filmskih autora posleratnog perioda. Neki od njegovih blistavih filmova su: “Do poslednjeg daha” (1960), “Živeti svoj život” (1962), “Prezir” (1963), “Neobična banda” (1964), “Alfavil” (1965), “Ludi Pjero” (1965), “Muški rod, ženski rod” (1966), “Vikend” (1967), "Kineskinja" (1967), "Mali vojnik" (1963).
Proslavio je glumce kao što su Žan Pol Belmondo, Ana Karina, Mišel Pikoli, Brižit Bardo, igrao je kod njega i američki glumac Džek Palans, kao i šansonjer Iv Montan sa Džejn Fondom u ostvarenju "Sve je u redu" (1972).
Komentari (0)