Svečano otvoren 56. Bitef: Višeslojna belgijska predstava pred publikom Jugoslovenskog dramskog pozorišta
Komentari26/09/2022
-09:20
Belgijska predstava "Svaki pokušaj će se završiti skršenim telima i slomljenim kostima" reditelja i koreografa Jana Martensa, trupe "GRIP" i "Dance on ansambl" iz Antverpena, otvorila je sinoć 56. Bitef u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu.
Pre njenog izvođenja, govor je održala ruska pozorišna kritičarka i kustoskinja Marina Davidova koja je nedavno, zbog svojih političkih stavova, bila prinuđena da napusti Rusiju. Ona je izrazila nadu da će rat u Ukrajini biti poslednji evropski rat, kao i da će se kulturne veze između Rusije i ostatka sveta uskoro obnoviti, a rusko pozorište vratiti na Bitef, ali i na druge međunarodne festivale.
Glavni program 56. Bitefa počeo je u petak sa selekcijom "Prolog" na velikoj sceni Narodnog pozorišta izvođenjem predstave "(Nije) kraj sveta" čuvene britanske rediteljke Kejti Mičel, prema tekstu engleske dramaturškinje Kris Buš, u produkciji pozorišta "Šaubine" iz Berlina.
Bitef je zapravo i ranije krenuo, 20. septembra, uz početak jednog od svojih pratećih programa, a to je 10. izdanje "Cirkobalkana" - Festivala savremenog cirkusa koji će se odvijati u cirkuskom šatoru do 1. oktobra u Luci Beograd.
Posle zapaženog uspeha na Avinjonskom festivalu 2021. (premijera je bila 18. jula 2021), plesni komad "Svaki pokušaj će se završiti skršenim telima i slomljenim kostima" svoj neobičan i dugačak naslov upućuje na višeslojan koncept autora i cele ekipe.
Sama koreografija, režija i pre svega dramaturgija predstave, zapravo koreodrame, zasnovana je na gradaciji, kombinovanju i razvoju niza pokušaja da se ostvari jedna nova koreografska ideja.
Većim delom je ovo neverbalna predstava, igrački savremeni komad, tako da prema stilizaciji, formatu i žanru više odgovara selekciji Beogradskog festivala igre nego regularnom, standardnom programu Bitefa.
Plesnom predstavom "Svaki pokušaj će se završiti skršenim telima i slomljenim kostima" autor Jan Martens se prvi put okreće velikoj pozornici uz veoma atipičan baletski ansambl sastavljen od jedinstvenih ličnosti.
Plesači sve vreme tragaju za svojim glasom unutar plesa i van njega, jedan po jedan zauzimaju mesto na sceni, kao vežba osvajanja prostora bez zauzimanja tuđeg mesta pod reflektorima.
Muzika koja ih prati sastoji se od protestnih pesama raznih razdoblja - od navedenog Henrika Goreckog, preko Maksa Rouča i Ebi Linkoln do Kej Tempest.
Mladi reditelj i koreograf Jan Martens (38) iz Belgije studirao je na Plesnoj akademiji Fontis u Tilburgu i završio plesni program na Kraljevskom konzervatoriju Artisis u Antverpenu 2006. godine.
Njegov umetnički rad zasnovan je na verovanju da je svako telo u stanju da komunicira i da ima šta da kaže.
U okviru Glavnog programa 56. Bitefa do 1. oktobra selekciju čine devet predstava iz Nemačke, Belgije, Meksika, Francuske, Srbije, Slovenije i Velike Britanije.
Predstave će biti odigrane na pozornicama Narodnog pozorišta, JDP-a, Luke Beograd, Bitef teatra, Centra za kulturnu dekontaminaciju, ali i na neobičnim prostorima - Istorijski muzej Srbije i Medicinski fakultet, (Amfiteatar Instituta za anatomiju).
Komentari (0)