Aktuelno iz kulture

Rat i umetnost: Ukrajina u žiži Beldoks festivala

Komentari

Autor: Euronews Srbija

13/05/2022

-

15:06

Rat i umetnost: Ukrajina u žiži Beldoks festivala
Rat i umetnost: Ukrajina u žiži Beldoks festivala - Copyright Beldocs/Promo

veličina teksta

Aa Aa

Ovogodišnje izdanje Beldoksa, koji je svečano otvoren 11. maja u Domu omladine Beograda, specijalnim programom iskazuje solidarnost sa narodom u ratom pogođenoj Ukrajini.

Međunarodni festival dokumentarnog filma ove godine upriličiće posebnu projekciju u čast litvanskog reditelja Mantasa Kvedaravičiusa ubijenog u Marijupolju početkom aprila 2022, tokom rada na novom dokumentarcu.

Uz Kvedaravičiusov film "Marijupolj" biće prikazani i filmovi ukrajinskog reditelja Sergeja Loznice - "Babin Jar. Kontekst" i "Gospodin Landsbergis", film "Napolju" Olge Žurbe o odrastanju romskog dečaka koji je od doma za decu bez roditeljskog staranja pobegao na barikade na Majdanu, "Kuća od trnja" reditelja Sajmona Lereng Vilmonta o deci koja odrastaju u sirotištu u istočnoj Ukrajini i "Rovovi" Lupa Buroa, dokumentaristički prikaz ratnih zbivanja u Donbasu.

Kategorija "In memoriam Mantas Kvedaravičius (1976 - 2022)" , u okviru koje će biti prikazan film "Marijupolj" iz 2016. godine, posvećena je arheologu, antropologu koji se školovao na Kembridžu i hrabrom filmskom autoru koji je izveštavao o ratu u neprijateljskim oblastima - dok na jednom takvom, u Ukrajini, nije ubijen pre dva meseca.

Doktorska teza "Čvorovi odsustva: smrt, snovi i nestanci na granicama zakona u zoni borbe protiv terorizma Čečenije" je poslužila ovom autoru kao inspiracija za debitantski dokumentarni film "Barzakh", sniman 2011. godine.

Godine 2019. Kvedaravičius je snimio svoje poslednje završeno ostvarenje "Parthenon", hibridni žanr dokumentarnog i igranog filma koji prati tri godine etnografskog istraživanja sprovedenog na lokalitetima u Odesi, Istanbulu i Atini.

Kvedaravičiusov doprinos dokumentarnom filmu je od izuzetnog značaja i on će ostati zapamćen kao autor hrabrih rediteljskih izbora, stvaralac sklon eksperimentisanju i istraživanju narativnih mogućnosti.

Film "Marijupolj" je vizuelno moćan omaž gradu na obali pred kojim je rat i uništenje dat kroz prikaz svakodnevnog života. Mantas Kvedaravičius u filmu niže alegorične slike, čoveka koji popravlja ribarsku mrežu, sudar tramvaja ili radnike u fabrici koje je rasplakao prefinjeni zvuk violine, narativno uokvirene bombama koje padaju u more.

Film "Marijupolj", koji će imati regionalnu premijeru na Beldoksu, će biti prikazan u Dvorani Kulturnog centra u Beogradu u sredu, 18. maja u 17h.

"Babin Jar. Kontekst" (Babi Yar. Context) i "Gospodin Landsbergis" (Mr. Landsbergis) ukrajinskog reditelja Sergeja Loznice biće prikazani u okviru programske celine "Udarni termin".

"Babin Jar. Kontekst" je priča o trodnevnom masakru iz septembra 1941. godine kada su nacističke trupe ubile preko 30.000 Jevreja. Film rekonstruiše zločin sa genocidnim namerama, iza kog stoji Vermaht a koji se odvijao u Babinom Jaru, klancu u predgrađu Kijeva.

Loznica u svom dokumentarcu kroz arhivske snimke nemačke okupacije Ukrajine konstruiše istorijski kontekst koji je prethodio tragediji u kojoj je jedna obična provalija, pod upravom specijalnih SS jedinica, gotovo preko noći, postala masovna grobnica.

Reditelj, čiji opus obuhvata dvadeset i dva međunarodno priznata dokumentarna i četiri igrana filma premijerno prikazana na Kanskom filmskom festivalu, za temu svog filma "Babin Jar. Kontekst" pre bira ono što podrazumeva termin hronocid nego što priča priču o genocidu lokalizovanu na teritoriji Ukrajine.

Regionalna premijera filma koji je dobitnik nagrade Silver Hugo međunarodne selekcije festivala dokumentarnog filma u Čikagu održana je 12. maja u Art bioskopu Kolarac.

Beldocs/Promo

"Gospodin Landsbergis" 

"Gospodin Landsbergis" je portret osamdesetosmogodišnjeg litvanskog političara koji se, kroz priču o raspadu Sovjetskog Saveza, osvrće na borbu za nezavisnost svoje zemlje i aktivizam pokreta kog je bio osnivač.

Pronicljiva razmišljanja potkrepljena istorijskim činjenicama su prožeta arhivskim materijalom, snimcima partijskih kongresa, sovjetskih vojnih intervencija i demonstracija. Istorijski dokumentarac Sergeja Loznice će biti prikazan u Jugoslovenskoj kinoteci 18. maja u 18 časova.

Beldocs/Promo

"Napolju"

"Napolju" (Назовні) ukrajinske rediteljke Olhe Žurbe (Olha Zhurba) nelinearni je film o odrastanju jednog Roma, praćeno od njegove trinaeste godine, kada je majka izgubila starateljstvo nad njim, do punoletstva, kada je primoran da iz sirotišta uđe u svet odraslih, imajući u džep samo nož i upaljač.

U znak pobune i kako ne bi boravio u nadležnoj ustanovi, on je izbegao na barikade na Majdanu u Kijevu postavši ubrzo simbol ukrajinskog otpora i revolucije. Ipak autorka u filmu, preplićući sadašnji trenutak i snimke iz prošlosti u vidu reminiscencija, razotkriva da se iza maskirne uniforme i opakog držanja krije usamljeni i uplašeni romski dečak.

"Napolju" je sirova, emotivna priča koja svedoči o beznadežnim naporima protagoniste da sam za sebe izbori normalnu egzistenciju. Film "Napolju" zatvara 15. izdanje Beldoksa, 18. maja u 19.30 časova u Domu omladine Beograda, a projekciji će prethoditi dodela nagrada.

Beldocs/Promo

"Kuća od trnja"

"Kuća od trnja" (A House Made of Splinters) reditelja Sajmona Lereng Vilmonta (Simon Lereng Wilmont) duboko je intiman i dirljiv portret troje dece koje unutar sumornih zidova sirotišta u ratom istrošenoj istočnoj Ukrajini pronalaze prijateljstvo i uživaju u detinjstvu zahvaljujući grupi posvećenih socijalnih radnika.

Novi film Sajmona Lerenga Vilmonta tematski i idejno se oslanja na njegov dokumentarac iz 2017. godine "Daleki lavež pasa" (Olegs krig), o desetogodišnjem Olegu i eroziji njegove nevinosti tokom godine pod pritiskom rata koji provodi na ukrajinskom frontu.

"Kuća od trnja" je film koji u biti razotkriva posledice rata koji pogađa decu u istočnoj Ukrajini ostavljajući ožiljke koje će generacija koja stasava u vrtlogu nemira poneti sa sobom u budućnost. Srpska premijera je održana u Jugoslovenskoj kinoteci.

"Rovovi" (Trenchées), dokumentaristički je debi francuskog ratnog novinara Lupa Buroa (Loup Bureau), koji se bavi aktuelnim dešavanjima u Donbasu. Buro, koji je zvog svog beskompromisnog novinarskog pogleda bio i utamničen u Turskoj, svojim prvim filmom priredio je zapanjujuće filmsko putovanje, beležeći muškarce i žene prinuđene da ponovo kopaju rovove dok bombe padaju na njih.

Nenametljivom kamerom, autor koji je nekoliko meseci proveo u rovu sa vojnicima kako bi zadobio njihovo poverenje uspešno gradi atmosferu spokoja koji vrvi od napetosti. Film će biti prikazan u Muzeju kinoteke 16. maja u 21.30h.

Karte se mogu nabaviti na blagajnama bisokopskih dvorana i online, preko sajta Beldocs.rs

Beldoks jedan od vodećih međunarodnih festivala dokumentarnog filma u ovom delu Evrope, održava se svake godine u maju u Beogradu. Osnovan 2008. godine, podeljen je u 12 programskih celina, organizuje preko 100 premijernih projekcija svake godine, tokom osam dana trajanja festivala, koji se prikaziju na više od sedam lokacija.

Festival Beldoks dodeljuje šest nagrada u četiri takmičarska programa. Osim filmskih projekcija, organizuje niz panela i Master Class predavanja, a u okviru Industry aktivnosti na radionicama, dodeljuju se novčane nagrade za razvoj budućih filmova.

Svake godine okupi preko 150 međunarodnih stručnjaka u audio-vizuelnoj industriji, autora i producenata. Više od 200 partnera u Srbiji, regionu i Evropi, podržava rad Beldoks filmskog festivala.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak