Izložba slika Miodraga B. Protića u Galeriji RIMA: Sećanje na svestranu ličnost koja je zadužila našu kulturnu scenu
Komentari30/04/2022
-20:20
Povodom stogodišnjice od rođenja jedne od najznačajnijih i najuticajnijih ličnosti u kulturnoj istorijiSrbije i Jugoslavije - Miodraga B. Protića (Vrnjačka Banja, 10. maj 1922 - Beograd, 20. decembar 2014), Galerija RIMA u Beogradu priređuje izložbu Protićevih slika iz šeste i sedme decenije 20 veka.
Izložbom, koja se otvara 5. maja u 19 sati i koja se održava tokom meseca Protićevog rođenja, započinje godina posvećena sećanju na njegovu svestranu ličnost i brojne uloge kojima je dao izuzetne doprinose kulturno-umetničkoj sredini u kojoj je delovao.
O tome u katalogu izložbe piše prof. dr Ješa Denegri podsećajući da je "Protić tokom niza decenija istovremeno delovao kao slikar, likovni kritičar, istoričar i teoretičar moderne umetnosti, polemičar, pisac memoarske literature, aktivni učesnik umetničkih procesa, pre svega kao osnivač i dugogodišnji upravnik Muzeja savremene umetnosti, autor prve stalne postavke, brojnih retrospektiva i decenijskih izložbi slikarstva, skulpture i grafike u tadašnjem jugoslovenskom kulturnom prostoru".
Postavka u Galeriji RIMA posvećena je Miodragu B. Protiću kao slikaru i teoretičaru slikarstva. Pažljivo selektovani, reprezentativni radova nastali tokom pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka, pružaju uvidu osnovne postavke Protićeve likovne poetike.
Kontinualno sa svojim umetničkim stvaralaštvom Protić je i teorijski obrazlagao prirodu sopstvene slike koju je temeljio na "trinomu linija-boja-predmet" i postupku "semantičkog ključa".
Pripadajući zrelom modernizmu jugoslovenskog posleratnog slikarstva, kao i liniji umerene apstrakcije na kojoj su bili pojedini predstavnici Decembarske grupe (1955-1960), čiji je i sam bio istaknuti član, Protić je u svom slikarskom apstrahovanju dosledno i argumentovano zadržavajući reference na polazišnu predmetnu stvarnost.
Dela izložena u Galeriji RIMA pružaju dobre primere "semantičkog ključa", postupka koga je Protić naslovio, definisao i primenjivao, a kojim se predmet u slici preobražava od sopstvene realne pojavnosti do mentalnog znaka, likovno prikazanog geometrijskom formom.
Postavku čine radovi iz porodične zaostavštine Miodraga B. Protića i privatnih kolekcija, među kojima je posebno dragocena retko izlagana "Horizontalna mrtva priroda" iz 1956. godine.
Muzej savremene umetnosti u Beogradu za ovu izložbu pozajmio je četri reprezentativne slike iz svoje zbirke. Izložbena publikacija dopunjena je reprodukcijama drugih značajnih Protićevih dela, među kojima su i slike iz Savremene galerije Zrenjanin i Narodnog muzeja Crne Gore.
Izložba u Galeriji RIMA upotpunjena je dokumentarnom građom koja zaokružuje predstavu o Protićevoj svestranoj ličnosti i njegovoj složenoj ulozi u našoj istoriji umetnosti.
U okviru pratećeg programa izložbe, na dan Protićevog rođenja, u utorak 10. maja, Galerija RIMA priređuje javni razgovor sa prof. dr Ješom Denegrijem - Sećanje na Miodraga B. Protića, u kome će bitireči o Protiću kao ličnosti i saradniku, kulturnom posleniku, umetniku, teoretičaru i istoričaru umetnosti.
"Slikar kada sam slikao, pisac kada sam pisao..."
Autor teksta izložbene publikacije Ješa Denegri navodi: "Neposredni povod izložbi Miodraga B. Protića (Vrnjačka Banja, 1922 - Beograd, 2014) u Galeriji RIMA jeste obeležavanje stote godišnjice rođenja ove vrlo značajne ličnosti srpske kulture u drugoj polovini 20. veka.
Obeležavanje koje nastoji da još jednom podseti, održi i sačuva sećanje na njegove mnogobrojne uloge u umetnosti sopstvene sredine, u kojoj je Protić tokom niza decenija istovremeno delovao kao slikar, likovni kritičar, istoričar i teoretičar moderneumetnosti, polemičar, pisac memoarske literature, aktivni učesnik umetničkih procesa, pre svega kao osnivač i dugogodišnji upravnik Muzeja savremene umetnosti, autor prve stalne postavke, brojnih retrospektiva i decenijskih izložbi slikarstva, skulpture i grafike u tadašnjem jugoslovenskom kulturnom prostoru.
Sredina njegovog delovanja bila je svesna Protićevog slikarskog značaja, o čemu svedoče retrospektivne izložbe održane u Muzeju savremene umetnosti 1982. i 2005/6, u Galeriji SANU pod nazivom "Ars longa vita brevis" 2011, uz dve prethodne samostalne izložbe u organizaciji Galerije RIMA, prvoj u Kragujevcu 2015. - posvećenoj njegovom slikarstvu u pedesetim i drugoj u Beogradu 2019. - posvećenoj šezdesetim i sedamdesetim godinama 20. veka.
Osvrćući se u jednoj prilici na svoje različite vokacije, Protić je izjavio sledeće: `Uvek sam bio slikar kada sam slikao, pisac kada sam pisao, muzealac kada sam programski utemeljivao Muzej savremene umetnosti`.
Ali poštujući ovo njegovo poimanje sopstvenog delovanja čini se da je moguće zastupati tezu o Miodragu B. Protiću kao integralnom liku umetnika i kulturnog pregaoca, formiranog i aktivnog u burnim društvenim, političkim i kulturnim prilikama, sa konkretnim doprinosima i ulogama u srpskoj umetnosti u vremenu njegove pune autorske prisutnosti."
Publika će izložbu moći da poseti do 5. juna.
Komentari (0)