Američki glumac Adam Davenport za Euronews Srbija: Voleo bih da neko iz Srbije bude nominovan za Oskara
Komentari08/04/2022
-20:50
Adam Davenport, američki glumac, scenarista, filmski i muzički producent pre više od godinu dana rešio je da se u jeku pandemije preseli iz Njujorka u Beograd.
Taj rizičan potez mu se po svemu sudeći isplatio, budući da je dobio ulogu u filmu Radoša Bajića "Heroji Halijarda" koju će snimati početkom leta, a uskoro ćemo moći da ga vidimo i u nastavku Netfliksovog hit filma "Nož u leđa", čiji je jedan deo sniman u Srbiji.
Pokrenuo je i uspešan Međunarodni studio glume (The International Acting Studio, TIAS) u kom ima 60 polaznika, a postao je član glumačke agencije čiji su članovi Branka Katić, Vesna Trivalić, Zoran Cvijanović, Dubravka Mijatović.
Za Euronews Srbija on objašnjava kako je došlo do toga da se preseli baš u Srbiju.
"Dovela me je pandemija, jer je pozorište, koje je u Njujorku bilo moje primarno radno mesto, bilo potpuno zatvoreno zbog kovida 19. Takođe sam bio u vezi na daljinu sa partnerom iz Srbije koji je živeo u Švedskoj, tako da sam se preselio u Beograd da budemo bliži i radimo na našem odnosu. Veza nije uspela, ali to je u redu. Intuitivno sam osećao da bi taj potez bio dobar za moju karijeru, jer sam oduvek želeo da radim u Evropi kao glumac, a znao sam da ako ne bude išlo, uvek mogu da se vratim u Sjedinjene Američke Države. Drago mi je što sam ostao", kaže Davenport.
"Nikola Kojo je srpski Robert De Niro"
Ovaj svestrani umetnik već je bio upoznat sa nasleđem jugoslovenskih filmova, a kada je stigao u Srbiju, prvo je pogledao "Mi nismo anđeli". Zanimalo nas je s kim bi od domaćih glumaca voleo da se nađe na sceni.
"Mislim da Nikola Kojo ima nenadmašno prisustvo. U ranijim intervjuima sam rekao da mislim da je on srpski Robert Deniro i stojim iza tog poređenja", kaže Davenport, dodajući da bi voleo i da sarađuje sa Bikovićem.
"Ove godine sam počeo da radim sa Jelenom Gavrilović. Mislim da ljudi i ne znaju da je ona radila uz međunarodno priznate glumce kao što su Dženet Mektir i Selma Hajek i da ima ulogu u američkoj seriji 'Predstraža'. Mislim da se pozicionira za značajnu međunarodnu karijeru i da njene najbolje uloge tek dolaze", ocenjuje glumac.
On ukazuje i da su pojedini već dobili međunarodna priznanja, ističući primer Jasne Đuričić, koja je osvojila nagradu za najbolju glumicu na prošlogodišnjim Evropskim filmskim nagradama.
"Mislim da glumci iz Srbije treba da teže izgradnji međunarodne karijere, kako bi njihov rad bio prepoznat i izvan regiona. Miloš Biković i Ivan Bosiljčić ostvarili su uspeh u Rusiji i ja bih voleo da vidim da srpski glumci stvaraju uspešne međunarodne karijere i u drugim zemljama. Voleo bih da neko iz Srbije bude nominovan za Oskara, a to bi Srbiju dovelo u žižu na isti način na koji joj je to doneo Novak Đoković", kaže Davenport.
Besplatni časovi za ukrajinske glumce
Nakon što je shvatio da Srbija polako postaje atraktivna lokacija za filmske produkcije i da mnogi glumci u Srbiji imaju ambiciju da rade na međunarodnoj sceni, Adam je osnovao Međunarodni studio glume i osmislio program zasnovan na metodama kakve se praktikuju u američkim školama, poput Jejla i Džulijarda. On objašnjava da je glavna prepreka za glumce s naših prostora da dopru do međunarodne scene, nedovoljno iskustvo u glumi na drugim jezicima.
"Ako glumci žele da rade na filmskim produkcijama na engleskom, moraju biti komotni da glume na engleskom i to u meri da mogu da bez po muke razmišljaju na engleskom, kao što misle na srpskom. Kad razmišljate u liku, vaš unutrašnji monolog treba da bude na engleskom ili na bilo kom jeziku kojim se govori u dijalogu. To je za neke glumce iz Srbije teško, ako s tim nisu imali iskustva", smatra Davenport ističući da producenti angažuju uglavnom glumce koji govore američkim ili britanskim akcentom.
"Ako samo govorite engleski balkanskim akcentom, bićete ograničeni tipovima uloga koje možete igrati", dodaje on.
"Ova karijera je trka na duge staze"
Oskari su i dalje tema o kojoj se svuda govori, a nas je zanimalo ko su bili Adamovi favoriti ove godine.
"Bio sam oduševljen kada sam video da je Dejvid Dinerštajn, moj šef iz Paramount studija od pre 17 godina, dobio Oskara za najbolji dokumentarni film (Summer of Soul). Takođe, Džesika Čestejn je konačno dobila priznanje kao jedna od najboljih glumica svoje generacije. To me podseća na to koliko je ova karijera maraton, a ne trka na kratke staze. Svi koji su stajali na toj sceni radili su za to decenijama", kaže Davenport za Euronews Srbija.
Najveće iznenađenje za njega bio je incident sa Vilom Smitom i komičarom Krisom Rokom.
"Ne sviđa mi se to što se Vil Smit u početku smejao na šalu na račun njegove žene. Da je zaista želeo da brani njenu čast, ne bi se smejao. Nisam komotan s tim da su ljudi u publici aplaudirali Vilu Smitu, nakon što je ošamario Krisa Roka. Ne dopada mi se što ga odmah nisu ispratili napolje zato što je zvezda. Ali rezultati me ne čude. Svi postupci imaju posledice", rekao je on.
Adamovi polaznici su većinom iz Srbije, ali radi i sa strancima koji žive u Beogradu. Drži i onlajn časove sa polaznicima širom Evrope, Nigerije, Kanade i Sjedinjenih Američkih Država, a trenutno nudim besplatne časove svim ukrajinskim glumcima.
"Svakog meseca imam masterklas na koji dovedem poznate ili ugledne glumce iz Amerike, da drže onlajn čas glumcima ovde. Polaznici postave svoju scenu, a gost im daje direktan fidbek na njihov rad. Raniji gosti su bili Margaret Ejveri, Seli Kirklend, Piter Fačineli, Tonja Pinkins, Vinesa Šou i Rena Oven. To je retka prilika da glumci sa ovih prostora dođu u dodir sa talentima izvan regiona i da naprave kontakte koji mogu da dovedu do dugoročnih odnosa na međunarodnoj filmskoj sceni. Ne poznajem nijedan studio glume ili program koji to radi na ovakav način", kaže Davenport, dodajući da su njegovi gosti impresionirani kvalitetom glumaca u Srbiji.
On sada planira da otvori još jedan studio u Mađarskoj i da živi na relaciji Beograd - Budimpešta.
"To će za moje glumce otvoriti još više prilika, jer će moći da rade u međunarodnim produkcijama kada izgradim veze i proširim prisustvo studija", kaže glumac.
Učenje nikad ne prestaje
Adam i sam nastavlja svoj profesionalni razvoj. Nakon završenih dramskih studija prestižnog Jejl univerziteta, pohađao je Graundlings školu improvizacije, odakle je dobio "ulaznicu" za scene Metropoliten opere, Karnedži hola i Pozorišta "Rou".
Učio je od brojnih istaknutih dramskih pedagoga u Sjedinjenim Američkim Državama, među kojima je Milton Džastis, Olimpija Dukakis, Seli Kirkland i mnogi drugi.
Osvojio je brojna priznanja, među kojima i nagradu za mlade filmske producente kompanije Panavision, a nedavno mu je na adresu u Srbiji stiglo priznanje rumunskog Istočnoevropskog filmskog festivala za najbolji scenario ("Southern Gothic").
"Muzika mi je važna, ali prioritet je gluma"
Adam Davenport ima i uspešnu muzičku karijeru. Zanimalo nas je da li planira i na njoj da radi?
"'Blackout' koji sam objavio u januaru za Alveda Music u Grčkoj bila je moja deseta produkacija, ali u ovom trenutku ne planiram da pravim novu muziku. Mislim da je muzika bila važan deo mog života i ponosan sam na pesme koje sam do sada objavio, ali moj prioritet je gluma - moja karijera i podrška glumcima koje obučavam u TIAS. Kao neko ko ima pravo glasa za Gremi nagrade, nastaviću da učestvujem u Akademiji diskografske umetnosti i nauke i da pokušavam da utičem da uključe originalne umetnike sa njihovim prepoznatljivim stilom izvan Sjedinjenih Američkih Država. Prošle godine sam nominovao Senidu, a ove godine holandskog di-džeja Džordana Džeja", kaže Davenport.
"Glumci u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Američkim Državama svesni su da učenje nikad ne prestaje. Čak i ako je glumac studirao glumu, nastavlja sa časovima ili radi privatno sa učiteljem. Oskarovci kao što su Leonardo Dikaprio, Hali Beri i Hilari Svonk nastavljaju da rade sa učiteljima", objašnjava Davenport, dodajući da bi glumcima na našim prostorima bilo korisno da promene način razmišljanja "od arogancije ka radoznalosti jer uvek u sebi mogu da otkriju nešto novo, što može da ih odvede dubljem razumevanju umetnosti glume".
Adam, za kog je njegova koleginica Seli Kirkland rekla da je "karakterni glumac u telu glavnog glumca", kaže da je u svojoj praksi najviše zainteresovan za transformaciju u ličnost koju tumači.
"Ako vidim da je reč o glumi, to nije dobro. Jedna tehnika koju koristim je da pomognem glumcu da pristupi svojoj ranjivosti, tako što koristi lične traume, snove i maštu, da udahne život liku kao potpuno dišućem biću. Takođe koristim tehniku koja se zove 'rad na nivoima' koji je osmislio Erl Džister na dramskim studijama Jejl univerziteta i koji se ne podučava nigde drugo u Evropi. Taj metod omogućava glumcima da prepoznaju navike koje ih sprečavaju da postanu neko drugi. Istu tehniku učili su Meril Strip, Al Paćino i Robert De Niro", objašnjava on.
Pozitivne i negativne strane života u Srbiji
Davenport kaže da "dok postoji njegov studio, postoji i mesto za njega u Beogradu."
"Ove nedelje sam jednom od mojih polaznika iz Amerike rekao da bi trebalo da se preseli iz Njujorka u Beograd, ako želi da napreduje u glumačkoj karijeri. Šta mislite, šta to govori o mom poverenju u beogradsku filmsku industriju?", kaže Adam.
Glumac ističe da u Srbiji, kao i u svakoj drugoj zemlji, postoje stvari koje mu se dopadaju i one koje mu se ne dopadaju.
"Dopadaju mi se ljudi, kultura i istorija. Mučio sam se s tim da pronađem balans sa hranom ovde: odlazak u fantastične restorane nije se dobro odražavao na moju ishranu fokusiranu na rezultate u teretani. Ne dopada mi se gužva petkom i zatvorenost vidika koja se povezuje s 'balkanskim mentalitetom'", kaže Davenport.
Kad smo kod mentaliteta, koliko umetnost i umetnici mogu da utiču na njegovu promenu i na proširenje vidika?
"Živimo u kulturi gde ljudi žive u svojim plemenskim mehurima; kad smo kod toga, lakše je nekome da bude indiferentan i da isključi sve što ne pogađa direktno njih ili grupu kojoj pripadaju. Tako da ukratko, vizuelne umetnosti - ono što vidimo - mogu da pomognu nekome da shvati šta se dešava izvan njegovog mehura", objašnjava glumac.
Komentari (0)