Aktuelno iz kulture

Koreograf Ju Stromgren: Srbija i Norveška imaju sličan smisao za humor, razumemo se i prijamo jedni drugima

Komentari

Autor: Tanjug

29/03/2022

-

15:46

Koreograf Ju Stromgren: Srbija i Norveška imaju sličan smisao za humor, razumemo se i prijamo jedni drugima
Koreograf Ju Stromgren: Srbija i Norveška imaju sličan smisao za humor, razumemo se i prijamo jedni drugima - Copyright Tanjug/Dragan Kujundžić

veličina teksta

Aa Aa

Svetska premijera Igračkog komada "Potkrovlje" čuvene norveške trupe "Ju Stromgren kompanija" biće održana večeras u Novom Sadu u okviru programa 19. Beogradskog festivala igre (BFI), a koreograf i reditelj Ju Stromgren specijalno za Tanjug ističe da Srbija i Norveška odavno neguju veoma blizak odnos, i zato mu je, kako kaže, drago što upravo kod nas prvi put predstavlja svoje najnovije pozorišno delo.

"Sasvim mi je prirodno da neki svoj novi komad premijerno izvedemo u drugoj zemlji, a kod vas sam ja lično želeo da se to desi, upravo na Beogradskom festivalu igre. Srbija i Norveška imaju sličan smisao za humor, razumemo se, prijamo jedni drugima, imamo značajnu istoriju", naglasio je Stromgren, čija je trupa od osnivanja (1998) obišla 70 zemalja sveta.

Komad "Potkrovlje" će imati tri premijere - danas na sceni Srpskog narodnog pozorišta (SNP) u Novom Sadu, sutra veče i 31. marta u Beogradu, na pozornici Bitef teatra.

Tanjug/Dragan Kujundžić

Ju sa kolegom Emanuelom Gatom iz Marseja

"Uvek sam uzbuđen kada se odigrava premijera, kod vas je eto zanimljivo što nije samo u pitanju glavni grad Srbije - Beograd, već igramo i u okolini još dva puta. Dobro je da ne bude samo na jednom mestu predstavljen naš komad i zato ovo posmatram kao mini turneju”, izjavio je norveški umetnik, koji je svoj najnoviji jednočasovni komad bez teksta o četiri žene u potkrovlju realizovao specijalno za BFI.

Tako će publika Beograda, Novog Sada i Pančeva u tri noći zaredom gledati najsvežiji projekat svestranog talentovanog umetnika, koji je već imao predstavu na 15. BFI - "Četrdeset" Poljskog teatra igre iz Poznanja, gde je bio kompletan autor - koreograf, pisac teksta i scenograf.

Stromgren je ostavio traga i na 43. Bitefu, jer su mnogi su zapamtili predstavu "Pisac" o norveškom književniku Knutu Hamsunu (1859-1952), koja je gostovala u Srpskom narodnom pozorištu i Ateljeu 212.

"Često sam radoznao kada doživimo premijeru, a zapravo nisam nervozan, nemam tremu. Više sam zainteresovan da čujem mišljenje publike. Možda se ljudima i ne dopadne naša predstava, to ne mogu znati, ali ako se to desi, voleo bih da znam razlog - zašto im se nešto nije svidelo. Tada sam veoma znatiželjan", objasnio je norveški autor.

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

Ju Stromgren je rođen 1970. u norveškom gradu Trondehajm, a njegova kompanija je osnovana 1998. godine u Norveškoj, da bi kasnije postala jedna od najuspešnijih nezavisnih skandinavskih trupa, tražena po celom svetu, uvek na turnejama.

Veoma je neobičan, plodan i svestran kao dramski umetnik: pozorišni reditelj, koreograf, filmski scenarista, dramski pisac, ponekad glumac, ranije igrač, potpisuje i svetlo kao i scenografiju u svojim komadima.

"Deluje možda komplikovano na prvi pogled stvarati na različitim umetničkim platformama. Tolika zainteresovanost dolazi iz činjenice da potičem iz malog mesta. Kada ste rođeni u nekom manjem gradu, lakše je da pravite greške, nekako to sebi dozvolite. Da sam živeo u Londonu, Berlinu ili Parizu, veoma bih se plašio da stalno pravim greške, da eksperimentišem sa različitim stvarima. Donekle je to slično sa Srbijom, mislim da je lakše da u vašim manjim gradovima uspevate da rizikujete i probate više toga iz sfere umetnosti”, iskazao je svoj stav Stromgren, reditelj, pisac, član Udruženja književnika Norveške, stalni koreograf u Nacionalnom baletu Norveške, koji je postavio uspešne dramske predstave po Americi, Nemačkoj i Rusiji.

Film i teatar, u tolikoj svestranosti i hiper produkciji su uključeni, i u tim oblastima uživa da stvara.

Ipak, iako su mu svi aspekti kreativnosti dragoceni, iskreno kaže da prednost ipak daje - pozorištu.

Napisao je scenario za zapažen dugometražni igrani film "Destinacija - Moskva" (2003), kao i kratkometražni “Komšija” (2010), a glumio je u ostvarenju “The Bothersome Man” (2006).

Kao pozorišni reditelj drama, uglavnom je radio sa nacionalnim i gradskim pozorištima u Skandinaviji, najviše na domaćoj klasici, što znači na komadima antologijskog autora Henrika Ibzena (1828-1906).

Kako ističe, veoma mu je drago da se i u Beogradu i Srbiji igraju dela ovog pisca - "Nora ili Lutkina kuća" (Narodno pozorište), "Kad se mi mrtvi probudimo" (Šabačko pozorište), a ranije su na repertoaru bili i naslovi - "Rosmerholm" (BDP), "Neprijatelj naroda", "Heda Gabler" (NP), "Aveti", "Gospa od mora" (Bitef teatar), "Divlja patka" (Atelje 212).

Erlend Lu mi je veoma dobar prijatelj

Norveški književnici su u Srbiji takođe veoma popularni, pre svega pisci romana Erlend Lu, Justejn Gorder ili autor trilera Ju Nesbe, što mu je takođe drago i samo je ukazao na potvrdu da su Srbija i Norveška jako povezane.

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

"Erlend Lu mi je veoma dobar prijatelj, rođeni smo u istom gradu Tondenhajm. Veoma je prijatna osoba, možda ne toliko idealan da sa njim idete na zabave, ali je ovako dobar", kroz smeh je rekao Stromgren ponešto o svom kolegi, slavnom piscu koji je takođe gostovao kod nas u Srbiji.

"Norveška je ipak mala zemlja tako da se desi da utičemo kao umetnici jedni na druge, i ponekad sarađujemo međusobno", podvukao je reditelj i koreograf, premda nije radio sa sva tri navedena romanopisca, ali uvek postoje planovi i ideje za tako nešto.

Posle gostovanja u Srbiji, trupu Jua Stromgrena će put odvesti u razne zemlje istočne Evrope, a morali su da otkažu turneju po Rusiji, zbog rata u Ukrajini.

Kako je naglasio, u 2022. godini će imati ukupno 200 gostovanja po svetu.

Naredne 2023. godine planiraju da se "prošire na druge kontinente koje nisu do sada istraživali, a bilo im je otežano usled pandemije da odlaze daleko".

Stromgren ima neobičan pogled na pandemiju koja se i nakon dve godine i dalje nije završila.

"Umetnički gledano, pandemija mi se svidela, jer je naterala ljude da razmišljaju na neki novi način, da budu više kreativni, nađu vremena da koriste neke nove medije, video produkciju, da distribuiraju svoje ideje putem online platformi, za mene je to prava revolucija. Ali, sa ekonomske strane gledano, korona virus je zaista zastrašujući, doneo nam je pustoš", zaključio je Ju Stromgren za Tanjug.

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak