"Studija slučaja" Biljane Đurđević: Čovek između ambicije i eksploatacije
Komentari22/03/2022
-09:45
Izložba"Studija slučaja" Biljane Đurđević biće otvorena u petak 25. marta u Salonu Muzeja savremene umetnosti.
Umetnička praksa ove umetnice već dve i po decenije kontinuirano se razvija oko istraživanja konceptualnih potencijala medija klasične slike, dok su poslednjih godina njena stvaralačka interesovanja proširena i na rad u polju stop-animacije.
Dela klasične književnosti, antička i moderna filozofija, srednjovekovno pesništvo i renesansne inkunabule, drevni i religiozni epovi, za umetnicu postaju poetska i misaona polazišta u problemsko-kritičkom promišljanju savremenih društvenih fenomena otuđenosti, socijalne anksioznosti, agresije, nasilja, institucionalizovanih mehanizama kontrole, medijske manipulacije i indukcije straha, koje vizuelno sažima u svojevrsne alegorijske scene snažnog dramskog naboja.
Tako smo na Biljaninim slikama svedoci situacija izvesnog "saspensa": tok događaja naslućujemo kroz emotivna stanja protagonista koja intenzivira atmosfera ambijenata u koje ih umetnica smešta, dodatno dramatizujući njihovu poziciju (ne)moći u pričama i trajno otvorenom pitanju o ljudskoj prirodi, o neizvesnosti u kojoj se kao bića možemo naći iščekujući neku vrstu opresije ili, opet, spremnosti da budemo agilni izvršitelji iste.
"Studija slučaja" predstavlja nastavak istraživanja koje je Đurđević ranije započela u okviru serije radova pod nazivom "Oruđe delanja", koja tematizuje ključne postavke funkcionisanja današnjeg društva, ogrezlog u procesima neprekidne proizvodnje i potrošnje, pretvaranju svakodnevice u rutinu, efikasnosti i efektivnosti kao dominantnim socijalnim, vrednosnim kriterijumima.
Biljanina razmišljanja usmerena su na preispitivanja i problematizaciju čovekove ambicioznosti i neprestane želje da kontroliše, instrumentalizuje, "komodifikuje" svet oko sebe, kao i mehanizme u njihovom ostvarivanju koji često donose nasilne metode, eksploataciju, obespravljivanje ili potpuno ukidanje ličnih i kolektivnih sloboda.
"Studija slučaja" delom proizilazi iz grafičke novele koju je autorka objavila 2020. a koja je dobila dalju vizuelnu elaboraciju najpre u seriji slika velikog i srednjeg formata, u kojima uvodi određene novine u likovnom postupku, zatim i u video-animacijama, čime se zaokružuje vrstan transmedijski i esejistički pristup temi.
U jeku globalnih društvenih i ekonomskih promena, eksploatatorske prakse pokazuju se kao sveprisutne, iznijansirane samo po pitanju resursa koji se iskorišćavaju i tome da li se sprovode u interesu bogatih pojedinaca, korporacija ili "spasonosnih" privatizacija uništene društvene svojine, što za Biljanu Đurđević na ovoj izložbi predstavlja polaznu tačku studije slučaja o ljudskoj, socijalnoj i etičkoj degradaciji a koje nisu deo nekakve distopijske vizije budućnosti, već refleksija sveta u kom trenutno živimo.
Biljana Đurđević (1973, Beograd) diplomirala je na slikarskom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu 1997. godine, gde je takođe završila magistarske i doktorske studije.
Na istom fakultetu radi od 2009. Tokom 2011. i 2012. bila je gostujući predavač na Univerzitetu Parsons – The New School u Njujorku. Od 1998. godine, samostalno je predstavljala radove u Muzeju moderne umetnosti u Stokholmu, Muzeju umetnosti u Haifi, Izrael, Galeriji Davide Galo u Berlinu, Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, Kulturnom centru Beograd, Braverman Gallery u Tel Avivu, Dr. Éva Kahán Foundation u Budimpešti i Beču itd.
Učestvovala je na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu, uključujući galerije u Regensburgu, Njujorku, Stokholmu, Atini, Klagenfurtu i Moskvi.
Dela joj se nalaze u javnim i privatnim zbirkama u zemlji i inostranstvu: Muzej Albertina, Austrija; Museet Moderna, Švedska; Muzej savremene umetnosti Beograd; Muzej Frissiras, Grčka; Muzej savremene umetnosti Askona, Švajcarska itd.
Komentari (0)