Pet stvari na koje nam je ukazala Konstrakta
Komentari14/03/2022
-08:25
Euforija kakva je nastala kada je Marija Šerifović odnela pobedu sa pesmom "Molitva" na Evroviziji 2007. u Helsinkiju, mogla bi dočarati uzbuđenje koje je izazvao ovogodišnji izbor predstavnika Srbije na tom takmičenju.
Ali čini se da je ovog puta nešto i više od euforije jer javnost ne prestaje da biva okupirana pesmom "In Corpore Sano". Dok se, sa jedne strane, prepričava iznenađenje zbog pobede jer Ana Đurić Konstrakta nije važila za favorita, s druge - i dalje se polemiše: "O čemu to Konstrakta zapravo peva".
Ono što je sigurno - niko nije ostao ravnodušan, i to je verovatno najbolje što se jednom autoru može dogoditi. Sumirajući utiske i mišljenja, izvdajamo pet "pouka" na koje nam je ukazala Ana Đurić.
Slojevita publika u Srbiji
Na prvi pogled, delovalo je da Konstrakta nema šanse pored muzičara koji su po meri "preovlađujućeg ukusa" i očekivanih, "evrovizijskih sigurica". Ali pesma koja dotiče univerzalne teme i uz nastup pokreće na razmišljanje, pokazala je da u Srbiji postoji kapacitet da se čuje i vidi nešto što nije baš uobičajeno.
"Srbi idu iz jedne krajnosti u drugu. Hrvatska je puno, čini mi se, konzervativnija po ukusima. I uvek je to bilo tako, pobediće lepa pesma, što je meni sasvim ok. U Hrvatskoj ne bi prošla ni Konstrakta, ali ni 'Hurricane'. No, fenomenalan je uspeh da u Srbiji nešto dosta eksperimentalno kao Konstrakta, koju zovu i Marina Abramović srpske muzike, može ne samo proći nego i pobediti. Mislim da na Dori ne bi prošla ni prvi krug, da se uopše predstavi. Takav je moj utisak", kazala je muzičarka Ida Pester za hrvatsku Gloriju.
A možda ne treba da iznenađuju ukusi ovdašnje publike. Verne fanove imaju i Exit i Guča, redovi se mogu videti ispred biletarnice Beogradske filharmonije, baš kao i pune dvorane na koncertima mejnstrim izvođača.
Ideja, kreativnost i dobro pakovanje
Pod naslovom "Konstrakta ‘In Corpore Sano’ - pamet i originalnost pre svega" na sajtu magazina pop kulture Ravnododna.com, autor Zoran Stajčić piše da je Konstrakta savršen primer šta znači umetnička nadogradnja "u smislu kad se ciljano pruži nešto novo koje je istovremeno provokativno i atraktivno, a uz to ulazi u trominutni gabarit onoga što se traži na Evrosongu - a to je originalni pristup, nešto što odskače".
"Nemam pojma šta publika u Srbiji voli ni koliko je slojevita niti kako se meri slojevitost, ali želim verovati da originalnosti i kreativnost svuda prolaze. A Konstrakta je, pre svega greška u sistemu, a što je sistem rigidniji i predvidljiviji, to su greške uzbudljivije. Bio sam klinac od desetak godina kad su se na nemačkoj najgledanijoj muzičkom emisiji 'Hitparade' pojavili trojica čudaka pod imenom 'Trio' i počeli pevati 'Da da da.... da da da'. Konstrakta me svojim nastupom podsetila na 'Trio'. To nikad nije provokacija radi provokacije nego je umetnički osmišljeno i inteligentno upakovana subverzija", kaže za Euronews Srbija Mile Kekin iz "Hladnog piva".
Na pitanje jesu li za uspeh ipak presudne dobra stara ideja i kreativnost? Ili ima i do pakovanja, Mile Kekin kaže da su to dve škole koje se ne isključuju.
"Jedna kreće od sadržaja prema pakovanju, a druga obrnuto. Ja sam više fan ove prve. S tim da sam svestan da i pakovanje može nadograditi sadržaj, pa čak ga i nadopuniti. Konstrakta je kvalitetan sadržaj pametno upakovala zato joj želim da i na Evroviziji bude pre svega error u sistemu. Možda zbog nje po prvi put u nekoliko decenija i pogledam Evroviziju", poručuje Kekin.
Nekomercijalno, ali dira gde treba
Uoči početka takmičenja "Pesme za Evroviziju", sudeći po polularnosti izvođača mimo evrovizijske trke i broju pregleda na zvaničnom evrovizijskom Jutjub kanalu javnog servisa, najveće favoritkinje su bile mlade pevačice Sara Jo ("Muškarčina"), Zorja ("Zorja") i Angellina ("Origami").
Međutim, nekoliko sati pre početka finala - društvene mreže i trending na Jutjubu doprineli su stvaranju atmosfere "groznice subotnje večeri" i nagovestili pobednika mimo mejstrim i komercijalne scene.
U konkurenciji izvođača koji su išli na "siguricu", bilo da su bili na tragu pomenutih Marije Šerifović ili trija "Hurricane", ali i onih mnogo zvučnijih imena za širu javnost, Konstrakta je ponudila nešto drugačije i pokazala da se može i bez atraktivnog podrazumevajućeg i/li očekivanog stajlinga, plesnih egzibicija, pevačkih grimasa, viđenih etno momenata...
U belom lekarskom odelu, uz poseban odnos sa horom, hipnotičkog pogleda, ona sve vreme sedi i pere ruke u lavoru.
Iz obilja komentara koji su se proteklih sedam dana mogli čuti i pročitati, sažeto bi se moglo oceniti da su ljudi u Konstraktinoj pesmi i nastupu prepoznali lucidan i duhovit komentar sadašnjosti, ali sve to upakovano u jedan nekomercijalan, i pomalo "zarazan" aranžman.
Talas sa društvenih mreža
Žestoka tviter bitka vodila se uoči finala "Pesme za Evroviziju". Izbor učesnika je bio povod ponovo za razne podele i gotovo da su svi imali svog favorita, jer raspon je bio od Ace Lukasa do Konstrakte. Navijanje se tokom tri dana zaoštravalo sve dok atmosfera nije dovedena gotovo do usijanja, i momenta glasanja i slanja SMS poruke.
Doduše, već odavno nije novost to koliko društvene mreže mogu biti moćne i kakav talas mogu pokrenuti. Pobeda Konstrakte je samo još jednom to pokazala.
Danima, neposredno pre tragičnih dešavanja u Ukrajini, delili su se duhoviti mimovi nakon što je Putin ugostio Makrona za šest metara dugačkim stolom. A kakvu je samo renesansu doživela pesma iz 2009. "Miki Milane", pošto je srednjoškolcima gotovo preko noći postala omiljena "zanimacija" na Tik-Toku?
Doba tviter zajednica i Tik-Tok izazova doprineli su svakako tome da viralna postane i pesma "In Corpore Sano", ali ne treba umanjiti ni činjenicu da su sama pesma i nastup Konstrakte, od vizuelnog do slojevitosti teksta i pratećih vokala, ponudili dobar materijal za viralnu stvarnost koju živimo.
Ovogodišnji predstavnik Srbije za Evroviziju je i dalje prvi u tendingu na Jutjubu ne samo u zemlji, već i u regionu, a Konstraktin nastup iz polufinalne večeri do sada je imao preko osam miliona pregleda.
Angažovana muzika
In corpore sano, in corpore sano
In corpore sano, in corpore sano
In corpore sano, in corpore sano
Corpus je sanum i šta ćemo sad?
(U zdravom telu, u zdravom telu,
U zdravom telu, u zdravom telu,
U zdravom telu, u zdravom telu,
Telo je zdravo i šta ćemo sad)
Mens infirma in corpore sano
Animus tristis in corpore sano
Mens desperata in corpore sano
Mens conterrita in corpore sano
(Slab duh u zdravom telu,
Tužna duša u zdravom telu,
Očajni duh u zdravom telu,
Uplašen duh u zdravom telu)
I šta ćemo sad?
"Pesma ima mnogo slojeva, pa svako neka izabere šta će da čuje. Razmišljajmo", izjavila je Ana Đurić u razgovoru s novinarima nakon pobede na "Pesmi za Evroviziju".
I čini se da je većina u pesmi i nastupu prepoznala ponešto drugačije.
Neko misli da je glavna tema zdravlje, čak osvrt na pandemiju korone, pojedini kažu da je pesma o slobodnim umetnicima i šamar mejnstrimu i kiču. Ima i onih koji je tumače kao pritisak na žene, naročito one u javnom životu jer se očekuju da uvek budu lepe. Stihovi, posebno početni kada se pominje kosa Megan Markl, tumače se i kao kritika površnih sadržaja koji se plasiraju i tabloidizirane stvarnosti koje smo svedoci.
"Umetnica mora biti zdrava" referiše na performans "Umetnost mora da bude lepa, umetnica mora da bude lepa" Marine Abramović iz 1975. Kao što se Marina agrsivno češlja, Konstrakta tokom čitave pesme pere ruke u lavoru. Ali u ovome pojedini vide i jaku simboliku sa svetom u kom svi peru ruke od svega, a ponajviše od odgovornosti.
Međutim, zar pesma ne govori i o ili, pre svega, o mentalnom zdravlju - stihovi su jasni i kažu da u zravom telu može biti i očajan i uplašen duh, i tužna duša.
"I šta ćemo sad?", pitanjem se publici na kraju obraća Konstrakta, otvarajući opštu debatu i danima nakon izbora "Pesme za Evroviziju"
Komentari (0)